Четвртак, 23.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Возачи аутобуса ће се одмарати у октобру

После једног од удеса у туристичкој сезони (Фото Бета-АП)

Троје погинулих у недавној саобраћајној несрећи код Пећинаца, када је комби налетео на заустављени шлепер, само је један у низу трагичних примера немара који влада на балканским путевима. Сумња се, како су наводили извештачи са места несреће, да је возач комбија са хрватским таблицама био под утицајем алкохола, а незванично, кренуо је са још десет путника из Госпића за Београд у раним јутарњим часовима.

Возило је регистровано за осам путника и возача, а њему је било двоје прекобројних. Нико од надлежних у две државе и два гранична пункта није уочио вишак путника у овом возилу. Стручњаци, као по правилу анализирају узроке и „у хору” изводе закључке да су умор, врућина, (зими клизавица), брзина и непажња – пресудни фактор. И на томе се завршава, до следеће трагедије.

А како утврдити умор кад за возаче комбија са највише осам седишта не важе временска ограничења вожње и обавезан одмор? Тахограф или како га зову „црна кутија” која бележи време и брзину, није обавезан по закону у оваквим минибусима, а у аутобусима је најчешће покварен.

Познаваоци прилика верују да на српским путевима вози више хиљада нелегалних комби-превозника, али полицијски подаци показују да дневно границу пређе око 300 комбија са српским регистарским ознакама. А ту су и комби-возила из региона, па и Аустрије, Немачке, Швајцарске, Француске... Додајмо и сезонске чартер аутобусе на међународним линијама, где возачи буквално возе преко граница издржљивости, па је слика са наших путева више него суморна.

Несрећа која се десила у јуну, на почетку туристичке сезоне, код Бубањ потока, у којој је једна жена погинула, а 80 особа је повређено када се аутобус пун туриста, међу којима је и велики број мале деце, преврнуо на ауто-путу, потресла је Србију. Возач „Барцино турса”, који је радио на уговор од месец дана, заспао је и слетео са пута, тврде очевици. Зато се и отворила расправа да ли возачи аутобуса заиста поштују све прописе како би безбедно превезли туристе.

У закону се наводи да на четири и по сата вожње возачи, којих је у аутобусу двојица, морају свако за себе да направе паузу од 45 минута, као и да након девет сати вожње мора да се одмара минимум исто толико сати, и то не у аутобусу који је у покрету. Наш саговорник, наравно без објављивања имена, тврди да, када возе за Грчку, он и његове колеге не стигну да одахну ни пола сата, већ одмах скупљају туристе да их врате за Србију:

– Један возач дремка у аутобусу док други вози. Правимо паузе, али чак и ако на граници и наплатним рампама заглавимо неколико сати, а аутобус све време ради, због климе и померања метар по метар, настављамо пут јер се путницима жури и протестују, онда видите како нам је. Не могу нама да плате собу, а да аранжман кошта 99 евра, не исплати им се. Газда каже одморићете се у октобру. Премор се оставља на процену и ризик самом возачу – каже наш саговорник.

Последица тога је била и ситуација у којој је, како су пренели неки медији, туриста Горан М. пре месец дана уместо возача комбија агенције „Тера травел” возио аутобус на повратку из Грчке, након што су два пута за длаку избегли судар. Умор возача ове агенције уочили су и путници за Хрватску. Саво Тошић, директор агенције, за „Политику” каже да су новине све „надувале”:

– Није путник из Грчке возио, већ је пред Београдом наш возач попустио под притиском свих осталих да треба да се „одмори”, а да ће овај да настави. Наш возач је погрешио, требало је да позове дежурни центар и због тога је суспендован. Сви наши возачи имају не само положену „Б” категорију већ и „Ц”, као и професионални испит. Лиценцу имамо од министарства, али уз гужве у сезони и све друге околности, заиста је тешко контролисати возаче на даљину. Ово је све траженији вид превоза, јер путнике узимамо на адреси и возимо до жељеног места. Нанета нам је штета полуистинама, а за три године, од једног запосленог стигли смо до 40, стварали углед и сад морамо из почетка. А када полиција заустави возаче илегалних комби-возила испоставља се да су сви у кабини рођаци и да су се скупили да поделе трошкове пута.

Огласи попут „повољан комби превоз од прага до прага”, или „превоз минибусом од куће до жељене дестинације”, без ознаке фирме која то ради, све чешће се могу видети како на друштвеним мрежама, тако и на локалним телевизијским станицама Србије.

На нелегалном друмском превозу путника у Србији привреда годишње губи 230 милиона евра, а државни буџет додатних 100 милиона евра, упозорило је прошлог месеца Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Казне које се изричу против оваквих превозника су привремено одузимање таблица и покретање прекршајног поступка. А то се најчешће заврши тако да плате казну и наставе по свом.

----------------------------------------------------

Викенд конвоји Беч–Београд

Најживље је на линијама између Србије и Аустрије. Из Беча у петак увече стотинак комби-возила креће пут Србије.

– Нисмо ми солисти. Испомажемо се, препуштамо или добијамо путнике, знамо се – прича нам Г. Б. који од понедељка до петка у бечкој кафани са „сербише специјалитетима” у кецељи ради на фритези, а у петак увече Мерцедесовим „спринтером” превози путнике за 60 до 80 евра до Београда, Пожаревца, Свилајнца.

До суботе пре подне их све развезе, одмара се до недеље ујутру, а онда враћа туру за Беч. И тако ради већ неколико година.

– Мој мобилни број зна стотине наших Бечлија. Придржавам се прописа о брзини, па ме ретко ко зауставља до пред излазак из Мађарске. Ту „частим” кога треба и сви задовољни – каже Г. Б.

----------------------------------------------------

Мајка и ћерка у тешком стању

Путнице комбија, који је прекјуче на ауто-путу код Пећинаца налетео на шлепер, С. В. и њена шестогодишња ћерка задржане су у Ургентном центру и у тешком су стању.

– Девојчица и њена мајка су на Одељењу интензивне неге. Осталих петоро повређених пуштени су кући – кажу у Ургентном центру.

А. Б.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.