Среда, 29.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Немачка ауто-превара века тресе и Србију

Власници проблематичних „фолксвагена” у Србији могу да се надају одштети.

Колико је таквих, и колико је могуће обештећење, тек треба да се утврди. Зато смо од званичног увозника „Фолксвагена”, „Порше СЦГ” затражили одговоре на питања о афери и њеном пројектовању на наше тржиште... Уз извињење, стигло нам је и обавештење да им је из централе у Волфсбургу речено да се у вези са тим не оглашавају до даљег, док не добију прецизне инструкције. Тако смо остали ускраћени и за одговоре на питања колико, која и каква су возила у последњих пет година из „Фолксвагеновог” програма продавана у Србији. Ни да ли им се ових дана јављају преварени купци, ако их има.

Према незваничним подацима, од 2009. до данас овај дистрибутер и остали дилери у Србији продали су око 8.000 возила, не рачунајући лака комерцијална возила и мање камионе, за које такође постоји сумња да су опремљени кобајаги „зеленим” моторима. Од те незваничне бројке, око 60 одсто су дизел-возила за која се сумња да су у њима преварантски мотори...

Осим као нова и преко дилера, купци у Србији набављали су и таква половна возила, а податке о том броју нико не води:

– Последњих година у нашу земљу се увезе око 20.000 нових аутомобила и око 100.000 половњака – износи нам податке Милан Вукасовић, председник Српске асоцијације увозника нових аутомобила и делова. – После „Шкоде”, која је део  концерна „Фолксваген”, он је други по продаји својих аутомобила у Србији, а зу је и “Фијат”.

Нико вам не може дати прецизне податке, јер их немамо, не само у Србији, него и другде. Чека се да се истрагом у Немачкој утврди њихова количина и правци дистрибуције, па да видимо где смо ми. Али могу сад већ да кажем да је то у нашем случају занемарљив број у односу на број таквих возила која су отишла купцима у свету.

На питање шта би било ако би неко од купаца подигао тужбу против увозника за накнаду штете или замену возила, Вукасовић нам каже да дилери купцу предочавају декларацију произвођача који правно једини може да сноси последице непридржавања декларисаног о производу.

– У среду, 30. септембра, ми из Асоцијације увозника имаћемо састанак на Београдском сајму, где ћемо једни друге упознати са околностима овог проблема и да утврдимо кораке даљег поступања.

На околност да је могуће да су и други произвођачи, попут „Бе-Ем-Веа”, а тек ће кренути провере, користили софтвер за лажирање, Вукасовић каже да је састанак управо зато и заказан јер је ова ситуација нова за све. И треба бити приправан.

Дешавало се да многи произвођачи признају серијске грешке на појединим деловима аутомобила, да опозову читаве контингенте и одређена годишта, да отклоне опасне кварове, да плате трошкове замене и извину се купцима, али да фалсификују податке на милионима возила и тиме стекну профит и предност пред конкуренцијом – то до сада није забележено.

– Па и јесте у томе проблем што таква возила нису небезбедна, него се ките перјем које немају, немају оно што им пише у перформансама – каже нам инжењер Милан Божић, шеф Центра за моторна возила Ауто-мото савеза Србије, референтног уреда за безбедност и хомологацију четвороточкаша код нас.

У Србији не постоји лабораторија, напомиње Божић, која би могла по важећим европским стандардима да прецизно утврди и тестира количину издувних гасова. Према томе, доказ о произвођачевој подвали овде не може ни да почне да се истражује. Преостаје да то „Фолксваген” призна, сам или под притиском, и новчано обештети преварене.

– У Србији је још на снази правилник о техничком прегледу из 1982. године, па су дозвољене вредности издувних гасова данас потпуно декласиране. Код нас је и „југо” технички у дозвољеним границама, иако нема катализаторе и сличне уређаје, а да не говоримо о камионима и тракторима и њиховом утицају на животну околину.

За недељу дана афера је пољуљала све оно што је немачка ауто-индустрија пажљиво градила деценијама.

Захтев за поправку 11 милиона „Фолксвагенових” аутомобила с уграђеним софтвером за манипулисање на еко-тестовима биће огроман изазов за ову компанију, која наводи да ће у трећем кварталу издвојити 6,5 милијарди евра за покривање потенцијалних трошкова произашлих из скандала, као и да ће морати да прилагоди своје циљеве профита за текућу годину. Преведено, издвојена сума по глави купца је тек нешто више од 500 евра. То је, кажу познаваоци, довољно таман за одлазак у сервис да се промени софтвер који лаже. А шта је са надокнадом купцима и зарадом коју је немачки ауто-гигант остварио овом преваром на сваком возилу, представљајући га бољим него што јесте. Ако се покаже да је тај софтвер лажирао и европска тестирања, онда ће „Фолксваген” бити у веома сличном положају као што је у САД и морао би да опозове све аутомобиле и да се суочи са свим насталим трошковима.

Амерички медији већ су известили да је америчко Министарство правде покренуло кривичну истрагу против „Фолксвагена”. Пред америчким судовима већ је подигнуто педесетак грађанских тужби у којима купци траже откуп или поправку возила којим се неће угрозити перформансе, емисије и економичност аутомобила. Припремају се казнене тужбе и у Великој Британији, Француској, а према последњим информацијама које преноси АФП, и у Норвешкој.

Немачки министар саобраћаја Александер Добринт изјавио је да је директор „Фолксвагена” Мартин Винтеркорн обећао потпуну сарадњу с владом, али Винтеркорн је смењен у петак, а на његово место надзорни одбор је изабрао Матијаса Милера, досадашњег директора „Поршеа”, који је, иначе, у оквиру концерна „Фолксваген”. Заокрет са Милером на челу значи и нову стратегију у отклањању последица ове афере која дрма и немачку привреду, али и друге привреде које производе аутомобиле, због пада акција на берзама свим произвођачима. Говори се и да је због тога евро угрожен у односу на амерички долар и јапански јен.

Немачки министар саобраћаја Александер Добринт наводи да је „Фолксваген” признао да је манипулисао подацима о емисији штетних гасова из својих возила и у Европи, а не само у САД,

– Према нашим тренутним сазнањима, реч је о возилима са дволитарским и 1,6-литарским дизел моторима – рекао је он у Бундестагу, а преноси Ројтерс. Добринт је навео и да се помиње да дизел мотори од 1,2 литра имају исти проблем.

Многи се плаше да су размере ове подвале много веће него што сада, корак по корак, признају и невољно откривају званичници док не почне истрага и сазнају се њени резултати.

-------------------------

Ко је још подваљивао

Међународни савет за чист превоз (ICCT) тврди да још три светска произвођача аутомобила „врло тешко да би прошла” нова правила о емисији штетних гасова.

Према тврдњама из ICCT „Волво”, „Рено” и „Хјундаи” могли би да падну на тестовима емисије штетних гасова. Британски „Дејли телеграф” преноси да у студији ове организације стоји да су ови ауто-гиганти из Шведске, Француске и Јужне Кореје прошли тестирања под садашњим лабораторијским условима које је прописала ЕУ, али да, на пример, када се подвргну ригорознијем тесту, возила „Волвоа” избацују 14,6 пута више штетних гасова, „Реноа” 8,8 и „Хјундаија” 6,9 пута.

-----------------------------

Швајцарска привремено стопира увоз

Швајцарска ће привремено забранити продају „Фолксвагенових” возила са дизел-моторима, а забрана се односи на возила код којих постоји могућност да имају уграђен софтвер којим се показују лажни подаци о емисији штетних гасова. Ова одлука односиће се на око 180.000 возила која још нису продата или регистрована.

----------------------------

Дизел-моторима црно се пише

Производња конкурентног мотора укључује балансирање међу четири битне тачке – перформанси, емисије, издржљивости и потрошње горива. У овом случају, „Фолксваген” је жртвовао емисију штетних гасова с циљем стварања ТДИ мотора с изврсним перформансама, минималном потрошњом и солидном поузданошћу. Који год начин одабрали да поправе грешку, ићи ће науштрб економичности, а вероватно и издржљивости мотора. Скандал би могао да означи прекретницу у ауто-индустрији, од које ће највише користи имати хибридне и електричне технологије, какве развијају „Епл” и „Гугл”. Неки сумњају да отуд и долази подстицај да се демаскира до краја „Фолксвагенова” и, ако има и других, ујдурма, да би се стекла наклоност купаца ка електро и хибридним моделима.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.