Среда, 10.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Да ли "Фијат" сели "типо" из Турске у Србију

Нови "фијат типо" (Фото "Фијат")

Крагујевац – Одлазак „Фијата” из Крагујевца био би прави економски шок за овај град, али и за Србију, имајући у виду да је реч о убедљиво највећем извознику. Извозни резултати крагујевачке фабрике аутомобиле у првих седам месеци ове године четвороструко су већи него другопласиране смедеревске железаре – 800 наспрам 200 милиона евра. Ипак, и такав епилог је могућ, будући да уговор наше владе са италијанским произвођачем аутомобила истиче за три године, 31. децембра 2018.

Будућност „Фијатове” фабрике у Крагујевцу скопчана је са производњом другог модела аутомобила. Та ставка је важан сегмент уговора, али до данас није реализована. У Крагујевцу су очекивали да ће их Групација „Фијат-Крајслер“ обрадовати моделом „500-Х”, сада се надају „типу”.

Италијани су намеравали да нови „типо” праве у Турској, будући да су се у тој земљи производили слични „Фијатови” модели, попут „палиа”, скромни, али функционални аутомобил прилагођен купцима са плићим џепом.

Ипак, све се променило после обарања руског авиона. Овај међународни инцидент није закомпликовао само политичке, већ и економске односе, а познато је да сви велики играчи на глобалној сцени траже стабилност. У овом контексту ваља подсетити и на добре привредне везе Италије и Русије, које су успостављене још за време бившег премијера Берлусконија.

„Сада је све могуће”, одговорили су „Фијатови” менаџери на питање постоји ли могућност да дође до промене плана и да се производња „типа”, уместо у Турској, организује у Србији. Са производњом „типа” у нашој земљи, крагујевачка фабрика би добила нову перспективу.

Први „типо” произведен је 1989, када је проглашен за аутомобил године у Европи. Садашњи „типо” потпуно је нови модел. Рекламира се као одличан „седан”, са дизел мотором од 1.600 кубика, више него солидном опремом, поготово ако се у обзир узме цена од 12.500 евра. Рачунајући да је „500-Л” три хиљаде евра скупљи (без погодности које се нуде у режиму замене старо за ново), „типо” би био добар избор и за наше купце.

Од производње „типа“ у Србији могла би да профитира и Групација „Фијат-Крајлсер”, имајући, пре свега, у виду преговоре који се воде око бесцаринског пласмана наших аутомобила на огромно тржиште земаља Евроазијске уније. Ту, међутим, постоје проблеми, будући да се неке чланице ове економске организације, и поред добре воље коју је показала Русије, још нису изјасниле да ли прихватају такав облик сарадње.

У техничком смислу, производњу „типа” у Крагујевцу не би било тешко организовати, пошто је платформа за тај модел идентична шасији на којој се прави „500-Л”. И други елементи производње иду у прилог крагујевачкој фабрици. Потпуно обновљени и модернизовани „Заставини” погони пројектовани су за производњу до 300.000 аутомобила годишње, а „500-Л” данас попуњава свега трећину капацитета.

Имајући у виду да је серијска производња „500-Л“ почела средином 2012, други модел је већ требало да угледа светлост дана или да, бар, буде у припреми. Не толико због уговора између наше владе и „Фијата” којим је то дефинисано, већ зато што је у свету ауто-индустрије данас немогуће опстати уколико се сваке треће или четврте године не избаци нови модел.

Питање је, међутим, да ли је можда осмишљен план Б – да уместо „Фијата” у Крагујевац дође неки други велики произвођач аутомобила. Можда немачки или кинески. Опредељење да се са Немачком и Кином граде све чвршће економске везе, на чему својски раде и премијер и председник Србије, отвара простор да се размишља и о тој опцији. Уосталом, зар „затамњени” уговор са „Фијатом” није био честа мета критике власти, још док је била опозиција.

 

 

Коментари13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.