Уторак, 26.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ко штити јавашлук курирских служби

Штету за оштећену робу тешко је надокнадити јер закон максимално штити приватне фирме које достављају пошиљке
(Фото Пиксабеј)

Приговори на рад фирми које се баве испоруком пошиљки последњих неколико месеци су удвостручени. Трећина жалби углавном се односи на неиспоручену робу, а велики број и на лошу услугу и немогућност обештећења у случају када стигне оштећен производ. По притужбама  потрошача предњаче компаније „Акс” и „Бекс”, истичу у Националној организацији потрошача Србије.  
И редакцији „Потрошача” недавно се јавио Љубомир Лацковић из Београда, који је имао проблем да наплати штету. Наиме, стигао му је  поломљен котао за грејање на дрва који је платио 25.000 динара. Жалио се курирској служби и добио одговор да је рекламација одбијена јер, наводно, „онај ко је слао робу није добро упаковао пакет”. Пошиљалац му је обећао да ће вратити новац, али тек пошто курирска служба њега обештети. Остао је и без робе и без новца.
Неодговарајуће паковање је уједно и најчешће оправдање курирских служби када желе да избегну своју обавезу надокнаде материјалне штете. Младен Алфировић, правни саветник НОПС-а, објашњава да то не може бити објашњење, јер је логично да се сваки пакет који је фирма преузела од пошиљаоца сматра исправним. Али, како каже, Закон о поштанским услугама максимално штити оператере и отприлике је сва одговорност на ономе ко шаље робу. Он веома тешко може да докаже да није одговоран за оштећење пошиљке. 
У члану 45 овог закона наводи се да је „поштански оператор ослобођен одговорности ако докаже да је до губитка или оштећења регистроване пошиљке дошло услед узрока који се нису могли предвидети па чак и због кривице пошиљаоца”. Оно што свакако треба знати јесте да прописи кажу да је велика одговорност на ономе ко шаље робу јер мора да процени према вредности робе да ли је правилно упаковао садржину, затворио пошиљку, изабрао погодно паковање. 
– Када сматра да је оштећен, купац треба да се јави потрошачкој организацији. И раније смо посредовали, а када је било очигледних пропуста успевали смо да помогнемо. Када то није било могуће, упућивали смо потрошаче на Рател, који је следећа адреса за жалбу – каже Алфировић. Он напомиње и да потрошачи могу да поднесу приватну тужбу и да имају у виду да се за спорове у вредности до 500.000 динара не плаћају судске таксе. 
Проблем са већином фирми које се баве овом услугом на почетку је било то што нису хтеле да уваже сугестије да морају да одговоре на рекламацију за осам дана. Позивали су се на Закон о поштанским услугама који предвиђа чак 30 дана за решавање жалби. Међутим, истиче наш саговорник, указали смо да се на све односе између трговца и потрошача примењује онај пропис који пружа већи степен заштите. 
Сада, када су у питању рокови, нема дилеме. Међутим, доста је тога што не успевамо да решимо јер је овај вид услуге недовољно дефинисан, напомиње. 
Наиме, реч је о услузи од општег економског интереса коју регулише и Закон о заштити потрошача (али само у једном делу), али и већ поменути Закон о поштанским услугама који прописује правила само за јавно предузеће које се бави овим послом. Проблем је то што је највећи број примедаба на рачун услуга које пружају приватне компаније које испоручују пошиљке. 

--------------------------------------------------------------------

Обештећење симболично 
Ако се утврди да курирска служба мора да надокнади штету, закон предвиђа различите износе тог обештећења. Рекло би се да је то прилично симболична накнада, осим у случају губитка вредносних пошиљки. Међутим, ако оштећени докаже да је претрпео штету већу од износа који му по закону припада, фирма је дужна да исплати тај износ.  

губитак или потпуно оштећење робе – десетоструки износ поштарине  
губитак или оштећење вредносне пошиљке – износ означен на пошиљци увећан за плаћену поштарину, плус десетоструки  износ поштарине на пренос 
прекорачење рока испоруке – петоструки износ плаћене поштарине

Коментари16
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dragan
Sve u svemu svi su isti e sad je problem sto nema zakona, ovo je mali problem i jako se lako moze resiti ali se ne resava sta ima da pricamo o vecim problemima kad nam je takva drzava
zvezdan
prijavio sam posiljku online sa kompletnom adresom primaoca,preuzeli su je na salteru BEXX a i onda je nastao problem,pogresili su i adresu i telefon,tako da su paket setali oko 15 dana. Na kraju su me pozvali za povracaj posiljke i sa nekoliko puta uvecanom postarinom.Njihove greske su cak i priznali tako sto su mi poslali poruke sa kompletnim adresama i telefonima koje su koristili. Pored svega toga podaci su napisani na samom paketu i plus ONLINE ,ali oni to ne priznaju. Prekoracili su rok isporuke i napravili mi stetu sa uvecanom postarinom. ne preostaje mi drugo nego da ih prijavim sudu..
Ivan Todorovic
BEX kurirska sluzba Naplatili su mi iznos od 370 dinara i ako je na njihovoj nalepnici stajalo da je za naplatu svega 370 dinara. Naplatili su vise od duple cene dostave.
Goran
Prvi korak kad saljemo kurirskom trebamo biti svesni rizika odma u startu, druga stvar je da to prolazi kroz ruke radnika kurirske barem 5-6 puta dok ne stigne na odrediste a njih ima na stotine u magacinu , istovare milione kutija .....neko ce namerno baciti kutiju i kad pise lomljivo kao i ostale posiljke jednostavno se ne moze stati u kraj sa tim
MikiBg
U postexpresu su najgori,od ostalih bar nesto naplatis u posti jako tesko. Svaku posiljku traze da potpises da si saglasan sa pakovanjem i onda se osteti i naznace nije pravilno zapakovano a posta licno u njihovo pakovanje pakovala onda ti vrate posiljku i kazu da platis duplu postarinu i ako hoces da ti prime zahtev za odstetu moras da podignes posiljku pa ti onda kazu ako je ostecen predmet ne smete da podizete posiljku kako mi da znamo da je zaista ostecen.Tacnije ne postoji nacin cak i kad je ocigledno njihova krivica i pose da je do pakovanja kaze slozio si se sa paketom pa to nigde nema i jos naplate uslugu za nosenje do adrese i nazad a nisu ni nosili nigde iz poste i nista drugo sem podneti tuzbu sudu

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.