Гориво неће поскупети одмах после Нове године
Руска нафтна компанија „Лукоил Србија” неће од 1. јануара линеарно повећавати цене горива на својим пумпама, без обзира на скок акцизе од једног до 4,5 динара, у зависности од врсте деривата, изјавио је јуче Игор Брајовић, руководилац продаје у овој компанији.
– Евентуално поскупљење горива у наредном месецу до месец и по дана „Лукоил” ће препустити тржишту, с обзиром на то да још има залиха сирове нафте купљене по старој цени. Економска ситуација је таква да не желимо потрошачима одмах да приредимо поскупљење од 1. јануара – категоричан је Брајовић.
Просечна цена дизела у Србији већа је за шест одсто од просечне цене у региону, рачунајући Хрватску и Словенију, док је просечна цена бензина у Србији од 1,066 евра за литар 4,5 одсто нижа од просека у региону.
Када се цене горива изразе у еврима по средњем курсу националних банака, и код бензина и код дизела, по ценама горива предњаче Грчка и Албанија, док су по правилу, због најнижих државних захватања, на дну листе Босна и Херцеговина и Македонија.
Упитан да ли цена горива у Србији може ускоро бити испод једног евра, како је то већ неко време у Аустрији, Брајовић каже да то све зависи од државних захватања у цени горива која ће после 1. јануара бити још већа због најављеног повећања акцизе. Тако ће учешће државе у сваком литру бензина бити 60 уместо досадашњих 56, дизела 60,5 уместо 55, а гаса 51 одсто, где је до сада било 50,5 процената.
Брајовић каже да ће цена сирове нафте у 2016. зависити од више фактора. Пре свега од тога да ли ће се земље ОПЕК-а коначно сложити о будућој цени, али и од договора с Ираном да одустане од градње нуклеарки, а да заузврат настави с још већом производњом сирове нафте, будући да је реч о земљи која производи 4,8 одсто укупне светске производње сирове нафте.
На питање да ли је тренутна цена на пумпама тржишна или НИС-а, с обзиром на то да све друге компаније у Србије цене штелују према НИС-у, Брајевић каже да иако НИС има највећи број пумпи у земљи – да су цене на пумпама тржишне.
Он верује да ће ауто-гас и у будућности имати место на тржишту деривата Србије, иако му садашња цена, нешто већа од половине вредности бензина, не иде му у прилог нити га чини исплативим енергентом у вожњи аутомобилима.
– Све земље у окружењу стимулишу потрошњу еколошких горива мањим акцизама, само у Србији од 69,25 динара држави иде 50,50 одсто цене – каже он и додаје да су се нафтне компаније једва избориле да акциза на ТНГ не буду још веће од нове године, па је држава одлучила да се заустави на овом једном динару.
Анализирајући цене горива од 2008. и данас, јасно се види да се у јуну те године, када је цена барела (буре од 160 литара) била око 138,5 долара, литар бензина точио за 110,7 динара. Данас бензин кошта од 129,89 до 131,98 динара, а сирова нафта у просеку кошта око 37 долара.
Истовремено, курс евра је у јуну 2008. био 81,9 динара, а долара 52,5, док данас један евро вреди 120 динара, а амерички долар 111 динара. Дакле, двоструко више него 2008. године.
Литар бензина у Србији од јуна до данас појефтинио је око 14, а дизел за 17,35 динара. Плин је јефтинији за око шест динара. Прерачунато по средњем курсу евра, од јуна до данас то је од 0,13 до 0,16 евра нижа цена, а у доларима од 0,17 до 0,20 долара.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.