Уторак, 27.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Откривени Ајнштајнови гравитациони таласи

Ласерско-интерферометарскa опсерваторијa на Технолошком институту у Калифорнији (Фото Ројтерс)

Тим научника из асоцијације ЛИГО (Ласерско-интерферометарске опсерваторије на Технолошком институту у Калифорнији) саопштио је јуче да су откривени гравитациони таласи, чиме се испоставило да је Алберт Ајнштајн био у праву.

Сто година након што је чувени физичар објаснио Општу теорију релативитета, научници су открили гравитационе таласе који настају сударом црних рупа. Гравитациони таласи су вибрације димензије простор – време који се јављају убрзањем свих облика материје и енергије. Њихово постојање је једна од кључних предвиђања Ајнштајнове Опште теорије релативитета, објављене 1916. године, што ће бити још један корак ка разумевању гравитације и свемира, известио је Би-Би-Си.

Научници су посматрали „увртање” простора и времена услед судара две црне рупе, које су имале масе једнаке маси 30 Сунца, удаљене више од милијарду светлосних година од Земље.

Значај овог открића, за које многи процењују да ће унети револуцију у науку а научницима донети Нобелову награду за физику наредних година, појаснио је професор астрономије и физике Крег Хоган:

„Како нам гравитациони таласи омогућавају да проучавамо свемир са новим обликом енергије која све спаја, детектори гравитационих таласа би могли да доведу до неочекиваних открића, као што је то некада био случај са телескопом и микроскопом”, рекао је Крег Хоган, професор астрономије и физике на Универзитету у Чикагу.

„Гравитациони таласи дају детаљан запис догађаја који су се одиграли првих секунди постојања свемира, што би нам омогућило да разумемо физичке појаве раног универзума”.