Четвртак, 08.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Светлости и сенке лисабонске палате

Сликар Бранислав Михајловић добио је ретку прилику да самостално излаже у националном музеју Ажуда, седишту последњих португалских краљева
Слика Бранислава Михајловића у палати Ажуда (Фото: лична рахива)

Када је у лето 1992. године стигао у Португалију са намером да са колегом Александром Рафајловићем неколико месеци прави портрете туриста, сликар Бранислав Михајловић знао је за фудбалски клуб „Бенфика” и још две речи португалског језика. Мештани су двојици сликара рекли да ће им тај посао најбоље ићи у Алгарвеу, јер тамо има највише туриста. Млади уметници нису знали да  је Алгарве и град и назив регије. Када је на станици тражио аутобуску карту за Алгарве, службеница га је питала где тачно жели да иде, имајући у виду целу регију. Бранисав је мислио на град и рекао – у центар!

Портертисао је туристе, посао је лепо ишао. У новембру се вратио у Београд. Новембар, Београд, 1992... Португалија је из те перспективе изгледала далеко привлачније и није требало много размишљања да се врати у ову земљу.

Бранислав Михајловић (1961), дипломирао је и магистрирао на Факултету ликовних уметности у Београду, а у Лисабону живи већ 24 године. Његова најновија изложба отворена је у Народном музеју, смештеном у краљевском дворцу Ажуда у Лисабону. Палата Ажуда, у којој су поред Народног музеја, смештени и Институт музеологије и Министарство културе, прављена је од краја 18. до краја 19. века. Била је то палата у којој су живели последњи португалски краљеви.

Бранислав Михајловић је до сада излагао самостално више од педесет пута и учествовао на стотинак групних изложби у градским музејима, фондацијама, или културним центрима, али никада у Народном музеју. Реткост је да национални музеј приреди изложбу неком савременом уметнику.

Изложба  представља историју палате кроз тридесетак слика ентеријера, сала, објеката, столица, столова, прозора. Палата је отворена за туристе, а изложба се налази на крају туре обиласка музеја.

Прича о слиакњу палате почиње још много раније, када је Брансилав Михајовић почео да прави слике са мотивима празних дворана 2007/2008. године. Тај циклус назван је „Чекаонице”.

– Прве слике биле су чекаонице болница, железничких станица, аеродрома, спаваонице касарни, трпезарије и школске зграде – архетипски јавни простори који треба да изазову сећања из детињства, из колективно несвесног. Увек празни, никада са људима. Пошто живим овде, помислио сам да ће Португалци да одреагују на краљевске дворце, на своје палате. Из почетка сам се трудио да ти простори буду архетипски, не спецификовани. Ходник, било који ходник, било који прозор. Изгледа да препознатљивост, или непрепознатљивост, није од значаја; оно што је битно је празнина. Испражњеност је оно што ствара мистерију, оно што буди енергију. Као да наша машта не допушта да слика остане празна и сама је допуњава, каже Бранислав Михајловић.

Вођен амбициојом да  направи портрет палате као историјског споменика, архитектонске целине, али и живог организма музеја где свакодневно стотине људи улази, отишао је у подруме и депое музеја где је, како каже, нашао најлепше мотиве за слике и направио можда најлепше фотографије.

„Занимало ме како изгледају оставе, радионице где ради и стотинак људи, где поправљају намештај, рестаурирају слике, али сам схватио да то не би било занимљиво за посетиоце јер они то не виде. То сам само ја видео, за то знају радници у музеју и у том смислу би осталима било неразумљиво. На изложби сам ипак оставио три слике као зачин остатку”, каже сликар.

Изложба се зове „Моменти светла у палати”, али Бранислав каже да су њега ипак највише привлачиле сенке и полусенке. Жеља да посматрач, док гледа слику, може да унесе неки лични доживљај, лични садржај.

Припрема изложбе у палати Ажуда трајала је око две и по године. У међувремену, отворена је још једна самостална изложба нашег уметника у „Казино Ешторил галерији” у Лисабону. Названа је „Путеви”, а чине је велики формати са апликацијама, слике на отвореним књигама, оловни листићи на оксидраној плакатној фолији...

У поређењу са Србијом, продукција у Португалији је интензивнија и идејно динамичнија – сматра Бранислав Михајловић. Овај уметник има и по три изложбе годишње. Португалија је земља која нема превише новца, па у поређењу са Бечом или Паризом не достиже до најрепрезентативнијих изложби, али како каже наш саговорник, понуда је квалитетна и разноврсна, што је и неопходно с обзиром да великом броју туриста ипак теба понудити добре садржаје.

Изложбу Бранислава Михајловића  је отворио директор музеја Жозе Алберто Рибеиро, у присутву министра културе Португала Жоао Соареса, директорке агенције за заштиту културног наслеђа Пауле Силве и амбасадора Србије у Лисабону, Оливера Антића.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.