Четвртак, 21.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ТРЕНДОВИ

Аутомобили у Мексику остају у гаражама један дан седмично

Да би се ниво смога смањио, сваких шест месеци четвороточкаши се возе на проверу исправности, али, због корупције, уз мито од 20 долара, сваки ауто прође проверу
Ограничења су, дугорочно гледано, довела до још већег смога, јер су возачи куповали додатни ауто, обично јефтинији и лошији (Фото: Бета/АП/Р. Блеквел)

Сијудад Мексико, најмногољуднији град на свету, уједно је и једно од места са најзагађенијим ваздухом на планети. Да би се таква слика променила, власти су посегнуле за најјефтинијим, али према оценама стручњака, и најмање ефикасним решењем. Аутомобили житеља мексичке престонице остаће у гаражама један дан у седмици, плус једну среду месечно, када ће на снази бити забрана коришћења приватних возила. Тренутна криза загађења најгора је за последњих петнаестак година.

Ова забрана није ништа ново за престоницу која је са предграђима дом 20 милиона људи. Још од краја осамдесетих година прошлог века на снази су била различита ограничења за поједине категорије возила. Најчешће је примењиван принцип парних и непарних бројева на регистарским таблицама. У последње време од забране су била изузета возила која су на техничким проверама означена као емитери мале количине штетних гасова. То се променило када је мексички Врховни суд прошле године оборио одлуку која је аутомобилима старијим од осам година забрањивала да буду на улицама један дан у седмици, чиме је око 1,4 милиона четвороточкаша враћено у саобраћај. Најновија забрана, међутим, важиће за све и примењиваће се само до краја јуна, када почиње сезона летњих киша које знатно поправљају квалитет ваздуха у том региону.

Принципом наизменичног управљања возилима парних и непарних бројева на регистарским таблицама међу последњима експериментисали су Париз, Атина и Пекинг, а Богота је забранила саобраћај два дана седмично

Ово није једина цена коју возачи плаћају да би се ниво смога смањио. Они су, такође, обавезни да сваких шест месеци проверавају исправност својих аутомобила. Међутим, пошто је Мексико земља распрострањене корупције, уз мито од 20 долара, сваки ауто може да прође овакве провере, преносе медији.

Забрана саобраћаја није само мексички рецепт у борби за чистији ваздух. За таквим решењем често су посезали градски оци у бројним вишемилионским градовима. Међу последњима је са наизменичном забраном за парне и непарне бројеве на таблицама експериментисао Париз, а то су чинили и Атина и Пекинг. Други, попут Боготе, колумбијске престонице, забранили су саобраћај два дана седмично у време шпица, Стокхолм је одредио зоне у којима није дозвољен саобраћај возилима са мотором испод стандарда ЕУ, Лондон наплаћује таксу за вожњу у појединим централним улицама радним даном између 7 и 18 сати.

Показало се, међутим, да дугорочно гледано, оваква ограничења нису нарочито ефикасна. Између осталих, до таквих закључака дошао је и један истраживач са престижног америчког Универзитета Беркли. Он се бавио резултатима досадашњих покушаја да се забраном саобраћаја у Сијудад Мексику смањи загађење и утврдио да су ти програми на дуже стазе довели до још већег смога. Један од разлога, каже овај стручњак, јесте што су за већину људи ове мере схваћене као гњаважа, јер јавни превоз, на који је требало да се преоријентишу, важи за спор, неугодан и чак опасан. Због тога су становници овог мегалополиса нашли начин да заобиђу забрану вожње тако што су куповали још један ауто, па би њега користили онда када је забрана важила за њихов први четвороточкаш. На једном су имали паран регистарски број, а на другом непаран. Ова досетка уочена је и на неким европским примерима где се видело да уместо да буду подстакнути да улажу у аутомобиле са бољим филтрирањем издувних гасова, возачи су куповали додатна возила, обично јефтинија и са лошијим филтрирањем, да би могли да их користе сваки дан.

Ако је учинак ових мера тако мали, намеће се питање шта је то што наводи власти да и даље истрајавају у њиховој примени. Истраживач са Берклија наводи да политичари воле акцију и да одлуке о забрани стварају утисак да они нешто раде. Као ефикасније решење овај стручњак истиче пример Сингапура где возачи морају да плате да би у дневном шпицу саобраћаја могли да возе главним путевима.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.