Среда, 25.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Фијат“ отпушта раднике, али наставља производњу

Од укидања „треће смене“, у Крагујевцу се прави између 400 и 420 аутомобила дневно, што значи да је за „Вучићев минимум“ од 75.000 аутомобила годишње потребно око 185 радних дана
Радници „Фијата” раде у две сменеЗванични <(Фото ФАС)

Крагујевац – „Интересовање је велико, али немам прецизне податке о броју радника који су се пријавили за добровољни одлазак из фабрике“ – каже нам у слушалицу Зоран Марковић, председник синдиката фабрике аутомобила у Крагујевцу, упућујући нас на кадровску службу компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“ у којој наша држава има 33 одсто капитала, али нема свог заступника.

Уместо „кадровске“, добијамо службу за људске ресурсе, где нам кажу да о броју пријављених не могу да говоре, јер за то немају одобрење „врха компаније“ у којој се о 67 одсто капитала групације „Фијат-Крајслер“ брине искључиво инострани менаџмент.

Ако већ Италијани не желе да саопште колико се радника пријавило за добровољни одлазак од 27. јуна, када је почело изјашњавање, можда би тиме требало да се позабави крагујевачка филијала Националне службе за запошљавање која ће на свој набрекли списак од 22.000 незапослених, по свему судећи, морати да допише још око 1.500 „пролетера“ који ће у овом граду остати без посла после одлуке „Фијата“ да у фабрици аутомобила угаси једну смену. Из фабрике аутомобила ће отићи око 900 радника, а још око 600 би могло да остане без посла у предузећима која за „Фијат“ праве делове.

Изјашњавање радника биће завршено у петак, 8. јула, али ако „добровољаца“ не буде довољно, „Фијат“ ће морати да посегне и за прављењем новог списка на коме ће се наћи они који ће „силом“ морати да напусте фабрику аутомобила, као технолошки вишак.

Но, можда тог другог списка и не буде, имајући у виду да се запосленима нуде „стимулативне“ отпремнине: за три године стажа у „Фијату“ – отпремнина 4.800 евра. То, међутим, следује само онима које је „Фијат“ запослио, док ће „стари“ радници „Заставе“, који су само прешли у нову компанију, добити 300 евра по години стажа – за 37 година, на пример, раднику следује 11.100 евра. С тим новцем би, можда, могла и да се дочека пензија, али ће проблем имати млађи радници, пре свега зато што се у Крагујевцу, граду недовољно опорављене привреде, тешко долази до новог посла.

„Неком се може учинити да је 4.800 евра много, али какав се сопствени посао са тим парама може покренути“ – пита се и наш стални саговорник на ову тему, већ поменути синдикалац Марковић.

Упркос овим проблемима, проузрокованим слабом продајом модела „500-Л“, „Фијат“ у Крагујевцу наставља производњу. Само се аутомобили неће правити у три смене, као до сада, него у две. И уместо 630 аутомобила дневно, у фабрици ће се правити 420.

Пред пут у Торино, на састанак са „другим човеком“ италијанског произвођача аутомобила Алфредом Алтавилом, премијер Александар Вучић је рекао да Крагујевцу следује производња од 75.000 до 90.000 „500-Л“ на годишњем нивоу. Ако узмемо у обзир овај „Вучићев минимум“, онда ће преостали радници морати да имају око 185 радних дана у 2016. Али с обзиром на то колико је пута ове године прекидана производње, питање је да ли ће се и до тог „минимума“ доћи.

Серијска производња модела „500-Л“, из милоште названог „велики фића“, почела је с јесени 2012. Тада је почело да се прави, у три смене, око 500 до 550 аутомобила дневно. Касније је производња расла, али је извоз опадао. Са 1,53 милијарде евра, колико је износио 2013. године на 1,18 милијарди евра 2015. године.

Ипак, „Фијат“ је и даље наш највећи појединачни извозник, па би ваљало размислити шта после 31. децембра 2018., када истиче уговор који је наша држава потписала са овом компанијом 2008. Премијер Вучић се из Торина вратио са радосном вешћу да „Фијат“ остаје у Србији и после истека тог уговорног рока. Међутим – у томе се сви слажу – крагујевачка фабрика неће имати будућност ако овде ускоро не почне производња новог модела.

Још само да држава испуни неке своје обавезе према компанији чији је сувласник, као што је, на пример, пут Крагујевац–Баточина. Та магистрала је почела да се прави још 2004., а ни до данас није у потпуности завршена. Не би било лоше да се то коначно уради, будући да је у обнову старих погона „Заставе“ и куповину нове опреме уложено 1,3 милијарде евра.

Коментари15
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.