Среда, 26.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Повратак у живот ликовне критике

Пожега – Пожешки Независни филмски центар „Филмарт”, успешан организатор међународног студентског филмског кампа „Интеракција”, почиње занимљив пројекат „Критика на делу”, у сарадњи с порталом за културу SEEcult.org. Реч је о продукцији кратких видео-емисија о значајним изложбама у Србији у 2016. години, а уредница серијала је Слађана Петровић Варагић. Циљ је ревитализовања ликовне критике у области савремених визуелних уметности и указивања на значај едукативне улоге критичке речи намењене широкој публици.

„Критика на делу” обухватиће одабране изложбе у Београду и другим градовима, као што су 11. „Грифон”, изложба финалиста награде „Димитрије Башичевић Мангелос”, 28. „Меморијал Надежде Петровић” у Чачку, 56. Октобарски салон у Београду, 17. Бијенале уметности у Панчеву, као и групне самосталне изложбе према избору уреднице. Овај видео-серијал ликовну критику афирмише на иновативан начин – сваку изложбу пратиће по три прилога из угла различитих ликовних критичара, кустоса, историчара уметности, који ће бити емитовани на порталу SEEcult.org и његовом јутјуб каналу, као и на фејсбук страници пројекта.

Из „Филмарта” наводе да се проблеми с којима се суочава савремена визуелна уметност тичу и релативизације критеријума за оцену уметничког дела. „Ликовна критика је изгубила некадашњу улогу пресудитеља вредности уметничког дела, чиме се губе параметри и критеријуми у његовом оцењивању. Такође, заборављена је едукативна улога критике, која се ретко објављује и то готово искључиво у стручној литератури или каталозима изложби, обраћајући се пре свега стручној јавности, а не просечној публици манифестација у области визуелних уметности. Критичка реч постала је херметична, елитистичка и самодовољна. Један од проблема је и што су могућности за објављивање ликовне критике данас у Србији изузетно сужене: периодика је потпуно угашена, као и месечни магазини-водичи. У недељној штампи ретко се појављује, а у дневној је ишчезла. Једини простор у којем је могућа њена ревитализација стога је интернет”, истичу у овом филмском центру.

Серијал почиње изложбом изабраних радова са 11. „Грифона”, одржаног од 13. јуна до 2. јула у Графичком колективу у Београду. О изабраним радовима говоре историчари уметности Ана Стевановић и Милан Попадић, као и графички дизајнер Игор Оршолић, добитник награде „Грифон 2008.” и члан овогодишњег жирија овог конкурса. Пројекат „Критика на делу” подржало је и Министарство културе.