Четвртак, 09.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ТЕХНОЛОГИЈА

Пут до Марса за 80 дана

Према визији милијардера Илона Маска, за 50 или 100 година постојаће самоодржива колонија од милион људи на Црвеној планети
Интерпланетарни транспортни систем биће побољшана верзија прве фазе развоја ракете „фалкон 9” (Фото Ројтерс/Џ. Блевинс)

Годинама је Илон Маск, милијардер и оснивач неколико иновативних компанија, износио планове о колонизацији Марса, а сада је коначно представио конкретне техничке детаље и оптимистичан временски рок како да пребаци милион људи на Црвену планету.

На међународном конгресу астронаутичара у Мексику, оснивач компанија „Спејс икс”, „Пеј пал” и „Тесла моторс”, одржао је говор, предвиђајући да ће први путници стићи на Марс у року од 10 година, пренели су амерички медији.

Директор компаније „Спејс икс” представио је Интерпланетарни транспортни систем (ИТС), комбинацију најснажније досад изграђене рекете и свемирског брода. Ако све буде текло по плану, за 50 или 100 година имаћемо самоодрживу колонију од милион људи на Црвеној планети, рекао је Маск, који је стилом излагања новинаре подсетио на Стива Џобса кад је представљао своју визију преточену у опипљиве производе.

ИТС биће заправо побољшана верзија прве фазе „фалкона 9”, само што ће уместо девет „мерлин” мотора имати 42 „раптор” мотора (недавно успешно тестиран), који су три пута снажнији.

Када се конструкцији високој 77,5 метара дода путничка капсула, имаће укупно 122 метра и биће највећи систем за свемирски лет у историји, виши и од легендарне Насине ракете за Месец „Сатурн 5”.

Такође, моћи ће да подигне више него дупло више терета од „Сатурна”.

У свемирској капсули широкој 17 и високој око 50 метара биће места за 100, а можда и за 200 људи. За разлику од астронаута с „Апола”, који су били смештени у тесној капсули на путу за Месец, пионири освајања Црвене планете имаће комфор: биоскопе, сале за предавања и ресторан, пренео је портал Space.com.

ИТС биће лансиран са што мање горива да би се обезбедило места за људе и залихе. Онда ће независно бити лансиран нови систем с танкером, који ће у орбиталном сусрету напунити свемирски брод.

Када буде прави тренутак, а Земља и Марс заузимају добар положај за овакве мисије тек сваких 26 месеци, капсула ће упалити сопствене моторе и упутиће се ка Црвеној планети.

До тамо треба да стигне за 80 дана, што је прилично брзо ако се зна да је са садашњом технологијом потребно шест до девет месеци. Маск је уверен да ће ИТС бродови смањити време путовања на само 30 дана.

Када систем заживи, око 1.000 бродова ће на сваких 26 месеци одлазити на Марс. За комфорно слетање усавршена је техника „суперсоничног ретропогона”, која ће бити тестирана у мисији „Црвени змај” (Red Dragon), која у мају 2018. треба да лансира капсулу „драгон” без посаде.

За разлику од пројекта „Марс један”, који бира људе спремне да оду на Црвену планету с картом у једном правцу, „Спејс икс” има другачије планове. Идеја је да се на Марсу изгради фабрика на соларни погон, која би од угљен-диоксида и леда стварала метан и кисеоник, гориво за „раптор”.

Одатле ће бродови бити поново лансирани на земљу, што значи да исељеници неће морати да остану тамо ако не желе.

Полетање с Марса не захтева снажну ракету јер је планета много мања од Земље и има слабију гравитацију.

Маск није говорио о другим аспектима колоније јер је усредсређен на архитектуру превоза. Кључна особина транспортног система јесте да може више пута да се користи (капсуле најмање 12 пута, а ракете још и више), што би требало да значајно смањи трошкове који са садашњом технологијом износе 10 милијарди долара по особи.

Шеф „Спејс икса” процењује да цена може да се смањи на 200.000 долара, а на крају и на 100.000 долара.

Компанија засад не улаже довољно ни новца ни људства у овај програм јер приводи крају коначну верзију „фалкона 9” и капсуле „драгон”, која ће за Насу носити астронауте на Међународну свемирску станицу.

За две године, већина инжењера радиће на систему ИТС и годишње ће издвајати 300 милиона долара, али се Маск нада да ће им други помоћи и најављује „велико приватно-јавно партнерство”. За четири године требало би да почне суборбитално тестирање и ако све буде текло по плану, прва мисија би могла да се очекује „у року од 10 година”.

У међувремену, капсуле „драгон” одлазиће на Марс сваких 26 месеци да тестирају технологију и омогућиће научницима да изводе експерименте.

ИТС би могао да се користи и за друге намене, на пример, да омогући људима да истраже Јупитеров месец Европу или да пошиљка стигне од Њујорка до Токија за 25 минута, рекао је Маск. Засад, главни циљ је колонизација Марса, што је и разлог због којег је основао „Спејс икс” 2002. године, уверен да ће ако постане „мултипланетарна врста”, човечанство бити под мањим ризиком од изумирања.

Коментари23
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.