Понедељак, 06.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПОГЛЕДИ

Мултилевел маркетинг, кад се подвуче црта

Више пута сам био на презентацијама на којима се људи врбују да уђу у ове „секте”

„Хеј, како си? Нисмо се дуго чули. Можемо ли да се видимо ових дана, имам нешто важно да ти испричам.”

Овако најчешће почињу поруке које добијамо од познаника који су почели да се баве мултилевел маркетингом. Принцип је увек исти: нека велика компанија има одређени производ, а то је најчешће козметика, суплементи исхрани, или кућна хемија. Уместо да продају тај производ у продавницама, они регрутују мрежу продаваца широм света, обећавајући им лепе приче.

Сваки овај систем у себи садржи и такозвану пирамидалну шему, где продавци добијају и проценат зараде од свих нових људи које уведу да буду продавци преко њих. Ове компаније тако обећавају људима да ће да се обогате ако успеју да доведу довољно нових људи који ће промовисати њихове производе.

Свако од нас вероватно има у породици или окружењу бар једну особу која се „упецала” на ове приче. Пишем овај текст зато што сматрам да је ово изузетно опасна активност, која може да уништи људске животе.

Више пута сам био на презентацијама на којима се људи врбују да уђу у ове „секте”. Принцип је увек исти: окупи се што више људи, углавном пријатељи и познаници постојећих продаваца, који су их ту довукли с причом да „имају нешто што ће им променити живот”. Затим се на позорници појављују најуспешнији продавци из компаније, који су нешто као мотивациони гуруи. Они показују људима слике својих аутомобила и вила са базеном, и објашњавају им како су и они почели тако што су седели у публици пре много година, и онда марљивим радом дошли до свега тога. Публика аплаудира, сви климају главама као хипнотисани. Толики ниво вере и фанатизма нисам видео никада и нигде.

За људе који су лаковерни и поводљиви ова представа је сасвим довољна да им помути мозак. Нажалост, реалност је таква да изузетно мали број људи успе у том послу да заради неки озбиљнији новац. Али сви се надају да ће им већ од следећег месеца кренути, и да ће ускоро и они бити успешни. Има и оних који већ годинама ништа не зарађују, али им је једноставно досадно у животу, и онда им је тај „посао” добар изговор за испијање кафе и дружење са људима.

Производи који се продају овим путем нису ни лоши ни врхунски, они су углавном медиокритетски. Међутим, ове компаније уче своје продавце да причају хвалоспеве. Најчешће је то некакав наратив о вишедеценијским научним истраживањима који стоје иза тог производа. Наводно, ови производи се праве од најквалитетнијих састојака, и тако нешто не можете купити у обичној радњи. Обично уз то иде прича о оснивачу компаније који је желео да подари овом свету нешто најквалитетније, и тако даље.

Једном када се упецају и постану продавци, људи се преко ноћи промене и постану ноћна мора за фамилију и познанике. Мултилевел компаније обавезно причају својим продавцима како су људи и контакти које имају њихов највећи потенцијал, и како треба да буду упорни и да искористе све своје контакте. Почињу позиви на кафу, на бескрајне разговоре и убеђивања, а најчешћи разлог зашто људи купују је што им је жао да гледају свог пријатеља како се мучи и желе да га подрже, или бар „да га скину с врата”.

Нажалост, овакве фирме су легалне, али однедавно постоје индикације да ће се и то променити. Пре неколико месеци, у свету је одјекнула вест да је компанија „Хербалајф”, једна од највећих мултилевел компанија, добила да плати казну од 200 милиона долара одштете. Разлог је тај што је својим продавцима обећавала да ће зарадити огромне количине новца, док у реалности чак 90 одсто њихових дистрибутера не зарађује ништа или чак губе новац. Компанија је регрутовала продавце тако што им је давала памфлете са сликама јахта, луксузних вила и авиона које наводно поседују њихови најбољи продавци.

Људима који се баве овим стварима препоручујем да уложе своју енергију у неки прави посао, ако већ желе да се баве предузетништвом. Добре идеје су свуда око нас, само треба почети. Ако имате пријатеље који су почели да се баве мултилевел маркетингом, проследите им овај текст, можда ће утицати да преиспитају нека своја уверења.

Факултет за медије и комуникације

Коментари39
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.