Добар је Бог, али и ђаволи су јаки
Очекује се да народне мудрости садрже снажне, једнозначне поруке које се преносе с генерације на генерацију баш зато што су утемељене на стабилном систему вредности. И баш зато пажњу привлачи чињеница да нам народне пословице често шаљу двоструке поруке о неким важним животним питањима и личностима.
Творац народних пословица опрезан је и резервисан према свему око себе, а посебно према најближима. Уважава своју жену и не може без ње (Не стоји кућа на земљи него на жени. Никоје благо не вреди као вредна жена. Ђе није жене, онђе није ни куће. И зла је жена добра жена. Чоек не може бити чоек док га жена не крсти), али је истовремено презире и нема поверења у њу: Не веруј љетини док је не метнеш у амбар, ни жени док је не метнеш у гроб. Што једна жена зна, више није тајна. Што жена више плаче, више мужа вара. Змија и жена ствар је једна. Горе је злу жену дирнути но злу гују. У жене је дуга коса а кратка памет. Жену и змију по глави удри. Лајава жена више пута бијена. Два пута је човек весео: првом кад се ожени, а другом кад жену укопа. Народ испољава двострук однос и према брату, па и према властитом породу: Брат није мала ријеч, али Ако злотвора немаш, мајка ти га је родила. Или: Деца су Божји благослов, али Дјеца су невјерна дружина.
Творац народних пословица је сумњичав чак и према Богу. Колико му је важан Бог потврђује чињеница да су најфреквентније именице у Вуковим пословицама управо Бог и човек. С једне стране, верује му и узда се у њега: Бог је стари давалац. Бог дао, Бог и узео. Бог ти добро дао! Бог ти здравља дао! Живот му од Бога! Једно другому, а Бог (ће) свакому. Тако ми Бог ђецу намирио у свачем за што га молио! Хвала Богу на његову дару! Свестан тога да је Бог праведан и да помаже онима који то заслужују, човек му је захвалан (Хвала Богу на његову дару), али није увек задовољан оним што је добио. Измучен сиромаштвом и глађу, поручује: Хвала, Боже, и на чорби, а месо ћу одспавати. Бог срећу дијели, а ашчија чорбу. Бог срећу дијели, а Влахиња сурутку. Кроз ове пословице провејава иронија, незадовољство божјом превише апстрактном подршком и омаловажавање таквих дарова. Гладан и сиромашан, сељак чезне за материјалним, а не за духовним: Ко има поља има дио Бога. У неким пословицама народ поручује да се не треба превише уздати у Бога, већ у сопствену снагу: Богу се моли, али к бријегу греби. Док се чоек чува, и Бог га чува. У безнађу, сељак понекад изгуби веру у Бога и у било кога: Бог високо, а цар далеко. Овакав став кулминира незахвалношћу и спремношћу на ценкање у вези са тим шта се Богу заузврат може дати: Ако је и Богу, много је. Бадавад се ни Божји гроб не чува.
Ако све не крене оним путем којим је замислио, човек је спреман да посумња у божју свемоћ: Добар је Бог (али су и ђаволи јаки)! Постаје сумњичав и резервисан према обавези да испуњава божје налоге, јер му се чини да га такво поступање не води у добром смеру: Ко многима Бога ради добро чини, најпослије сам до прошње дође. Гледајући на Бога, одох просит за Бога. Чини му се да Бог понекад нема довољно моћи да одржи правду на свету: Удри, Боже, кривога, а прави је одавно погинуо. И док му се обично чини да је Бог најправеднији судија (Како ја коме, тако њему Бог, Како ко мене, тако њему Бог), понекад клоне у вери и учини му се да треба пустити ствари да теку својим током када их је већ и Бог препустио случају: Кад му Бог ништа неће, прођи га се и ти.
Народ сумња у свакога и све. Постоји, ипак, једна особа којој верујемо безрезервно, у чијем смо друштву увек заштићени, безбрижни и срећни. То је мајка. Зато се и каже: Добро му је као у материном трбуху.
Филолошки факултет Универзитета у Београду
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.