Субота, 28.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

После Тесле, Миланковића и Пупина, и Кустурица добија планету

Студенти филмске режије из Москве предложили да једна новооткривена планета понесе име прослављеног српског редитеља
Никола Тесла, Милутин Миланковић, Михајло Пупин (Документација „Политике”)

Уколико буде прихваћен предлог студената филмске режије из Москве, име Емира Кустурице заиста ће се винути у свемирске висине и наћи не међу филмским, већ међу правим небеским звездама. Будуће колеге наградама овенчаног уметника предложиле су да, у име захвалности за све што је урадио за седму уметност, једна новооткривена планета понесе његово име, пренела је РТВ Републике Српске.

Емир Кустурица
(Фото: Ж. Јовановић)

Изузетно је дугачка листа свемирских објеката и појава названих по људима заслужним за њихово откриће, али и по другим истакнутим научницима, државницима, краљевима, царевима, књижевницима, композиторима, извођачима популарне музике, филмским уметницима, спортистима, фиктивним ликовима из филма и литературе. Кратери на планетама и Месецу, звезде, патуљасте планете, астероиди, комете и цела сазвежђа добијали су имена у част ових великана, међу којима су се нашли и најистакнутији српски научници. О именовањима небеских тела и појава одлучује Међународна астрономска унија.

По знаменитом српском физичару и проналазачу Николи Тесли име носе не само јединица мере за јачину магнетног поља, београдски аеродром и бројне школе, улице и булевари него и један астероид који је 1952. године открио Милорад Протић из опсерваторије у Београду.

Неколико свемирских објеката добило је име по Милутину Миланковићу, математичару и астроному, познатом по објашњењу климатских промена узрокованих променама Земље у односу на Сунце (такозвани Миланковићеви циклуси), али и по бројним патентима.

У част његових научних достигнућа совјетски астрономи су један кратер на Месецу назвали његовим именом, што је званично проглашено пре 46 година. По овом научнику, чија су сазнања споро прихватана, име су добили и један кратер на Марсу и један астероид.

У част Михајла Пупина, изумитеља Пупинових калемова, којима је решен проблем преноса телефонског сигнала на велике даљине, назван је Месечев кратер и једна мала планета откривена 2001. године.