Субота, 28.01.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

И Французи се питају за извоз „фиће” у Русију

Када се прича о реципрочном увозу „ладе”, заборавља се да је произвођач овог аутомобила „Автоваз” из Тољатија у већинском власништву групације „Рено-Нисан”
„Лада икс реј”, један је од адута „Автоваза” на Московском сајму аутомобила

Крагујевац – Ствари нису једноставне ни када је политика у питању, а могу бити и компликованије кад се у односе уплету и економски интереси. Тако посао око бесцаринског извоза „Фијатовог” модела „500-Л” из Крагујевца на тржиште Евроазијске економске уније није питање само пријатељске политике коју наша држава води према Русији и другим земљама чланицама овог савеза, већ и запетљаних пословних односа на пољу глобалног тржишта коме је профит једина мера успешности.

Када се прича о реципрочном увозу руских „лада” у Србију, што би требало да буде саставни део аранжмана наше државе са Евроазијском економском унијом, у којој се одлуке доносе консензусом, заборавља се да је произвођач овог аутомобила „Автоваз” из Тољатија у већинском власништву француско-јапанске групације „Рено-Нисан”. И од овог конгломерата, не само од политичких договора, зависи да ли ће посао о коме се прича већ неколико година, уопште бити склопљен, а ако буде, под којим условима.

„Рено-Нисан” има своје интересе и када је у питању мало тржиште какво је Србија, а бесцарински увоз јефтиних „лада” могао би да поремети продају неких других француско-јапанских модела у нашој земљи. Велике компаније ништа не препуштају случају, па би договор који је најављен за средину децембра можда могао бити и пролонгиран.

Преузимање руског „Автоваза” трајало је готово деценију, а посао је коначно склопљен 2014., када је „Рено-Нисан” постао двотрећински власник произвођача аутомобила из Тољатија. Трећину капитала је задржала руска државна корпорација „Ростек”. Готово идентичан модел примењен је и у уговору који је Влада Србије 2008. потписала са „Фијатом”, сада групацијом „Фијат-Крајслер”. У борби на светском тржишту аутомобила ништа није лако, ни једноставно, будући да ни некада велике компаније сада не могу да опстану ако се не повежу са дојучерашњом љутом конкуренцијом. Узгред буди речено, „Фијат” је одавно присутан у Русији, још из времена премијера Берлусконија.

Што се економских резултата крагујевачке фабрике тиче, када би до бесцаринског извоза „500-Л” заиста дошло, они би били више него скромни. Пласман 5.000 до 10.000 „великих фића” на евроазијско тржиште са готово 200 милиона становника, компанији „Фијат-Крајслер аутомобили Србија” донео би свега око 30 милиона евра прихода, а производња би била повећана једва за десетак процената. То не би био значајан посао ни када је реч о нашем спољнотрговинском билансу који је последњих неколико година побољшан.

„За нас је питање 'Фијата', да људи не мисле да је у питању велики новац, рекао бих, психолошко, симболично, јер сам сигуран да ће наши италијански пријатељи много лакше и много брже донети одлуку о другом моделу у крагујевачкој фабрици уколико буду знали да могу да извозе своја возила на евроазијско тржиште” – изјавио је недавно премијер Вучић.

Из ове изјаве, између осталог, јасно се види да је проблем и то што крагујевачки „фића” није српски производ. Да би био, више од 50 одсто делова за прву уградњу у ауто морају бити произведени у нашој земљи, а то није случај. Компоненте углавном стижу из иностранства, а и „Фијатови” добављачи су претежно стране компаније које су у Србији изградиле своје погоне. У таквим околностима, бесцарински извоз „500-Л” у земље Евроазијске економске уније није једноставан, бар не под ознаком „мејд ин Србија”.

„Извоз је могућ ако постоји политичка воља, чак и ако су компоненте претежно увозне” – казао је министар Љајић, наводећи да је такав аранжман са Евроазијском економском унијом имао Вијетнам.

Имајући у виду да је почео да се прави 2012, „500-Л” је, према светским мерилима, одвећ времешни модел који више нема перспективу на глобалном тржишту. „Фијат” је започео његово редизајнирање, али је јасно да се крагујевачкој фабрици аутомобила, ако ускоро не крене производња новог модела, не смеши лепа будућност, на шта у својој изјави упозорава и премијер Александар Вучић.

Треба, дакле, сачекати средину децембра и видети да ли посао око бесцаринског извоза „500-Л” уопште може бити склопљен, јер се, према информацијама којима „Политика” располаже, у вези са тим пита и групација „Рено-Нисан” која прави руску „ладу”.

Коментари28
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.