Недеља, 25.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нова пруга не сме да дели град

Коридор нове железничке пруге Београд–Будимпешта требало би да прође кроз центар Суботице

Суботица – Нова пруга великих брзина која ће повезати Београд и Будимпешту требала би да прође практично кроз центар Суботице, а ова вест навела је градске урбанисте да поново распростру градске планове. Када будући воз пројури кроз Суботицу, уместо старог колосека, нови шири железнички коридор „преполовиће” град на његову источну и западну страну, које ће спајати тек три, неодговарајуће везе.

Због тога је ЈП за управљање путевима, урбанистичко планирање и становање урадило елаборат које је предало Саобраћајном институту ЦИП-а на јавном увиду у нацрт Просторног плана подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд – Суботица – државна граница (Келебија). Сугестије суботичких урбаниста израђивач плана у име Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у потпуности је прихватио и елаборат који је припремљен постао је и део званичне документације просторног плана новог коридора.

„Ми смо тренутно ангажовани на изради Генералног урбанистичког плана за период од 2020. до 2030. године, и у њему боље инфраструткурно повезивање града има значајно место. Јавни увид  у нацрт просторног плана био нам је подстицај да активно учествујемо и дамо своје сугестије, јер наш проблем нас боли. Можда смо делом изашли из локалних ингеренција, а жеља нам је била да укажемо на проблеме и да активно учествујемо у тражењу најбољих решења”, објашњава за „Политику” Петар Андрић, шеф службе урбанистичког планирања у јавном предузећу.

Петар Андрић: Жеља нам је да активно учествујемо у тражењу најбољих решења (Фото А. Исаков)

Пролазак брзог воза уз све очекиване добробити, ипак за урбанисте значи и усклађивање сложене саобраћајне мреже, на неколико нивоа. Први, онај најочитији, тиче се веће ширине коридора који ће тражити нова пруга и  постављање заштитних паноа од буке. Ова пруга тражи и ефикасне руте, и по плану, нова пруга на путу од Новог Сада ка Суботици не иде досадашњом трасом већ заобилази предграђе Александрово и делом се укључује на трасу сенћанске пруге.

Како Андрић објашњава, урбанисти радо нову пругу описују као реку која ће својим широким током проћи кроз Суботицу, а да она не би прекинула градске комуникације потребни су прелази и мостови. Сада градске везе почивају на само три прелаза која нису у нивоу: један је подвожњак у центру града, због канализације неупотребљив код сваке веће кише, подвожњак код фабрике „Пионир”, који нема одговарајућу, висину и Мајшански мост који је у такође доста лошем стању.

„Ми смо то све представили нашим колегама, и уз елаборат припремили сву нашу документацију за постојеће, као и планиране прелазе. Нама је неопходно да имамо и одговарајуће повезе и прелазе који спајају два дела града, стамбене зоне Кертварош и Нови град, или Палић, са старим делом града”, наводи Андрић. Изградња новог железничког коридора за градске урбанисте је прилика да се заједнички, паралелно ради на успостављању нових комуникацијских праваца.

Други ниво проблема који тражи урбанистичка решења јесте и капиларни крвоток ове брзе железнице која треба да се повеже са пругама према Сомбору, Сенти, Хоргошу, према Баји и Црвенки, што су два правца који се сада не користе, али чија обнова је планирана. Такође, потребно је повезати и приградска места, посебно насеље Нови Жедник кроз које такође пролази нови коридор”, набраја саговорник „Политике”.

„Нама се усред градског језгра рачвају пруге за околне градове. Ту је нарочито осетљив правац према Сомбору јер пролази кроз густо насељене делове града. Због тога смо приложили сву планску документацију како бисмо ономе ко буде радио детаљне планове приказали шта не желимо да нам се деси”, каже Андрић.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dragan Vitasović
Zašto pruga ne sme da deli grad ? Treba videti u Beču ge se nalazi Vienna Central Station (Wien Hauptbahnhof). Po pitanju buke, takođe ne sme da bude problem, pošto je brzina voza mnogo manja u gradu u odnosu na otvorenoj pruzi.
Vida
Za @Dragana : Sve Central Stations u velikim gradovima Evrope se nalaze u centrima gradova, iz prostog razloga : gradjene su kao krajnje stanice pre 80 - 100 godina. Danas se to vise nigde ne radi.
Dragan Vitasović
Treba videti gde se nalazi Vienna Central Station (Wien Hauptbahnhof) u Beču. Ako njima ne smeta da se nalaz u samom centru grada zašto bi to bio problem za Suboticu?
Stojan misic
Ovo je primer kako treba da funkcioniše gradska služba.Za svaku pohvalu.U Beogradu takva služba ne postoji.
Vida
Brzi vozovi u Francuskoj - TGV - vec 30 godina ne prolaze kroz gradove. Njihove pruge prolaze na 4 - 12 km od gradova. Voz koji ide 260 km/sat podize neverovatnu buku.
Miloss
Buku podizu ljudi oko neke teme, a buka kao nesnosni broj decibala se pravi.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.