Ко управља породичним компанијама
У Србији је 70 одсто породичних фирми у „рукама” првог власника, док у европским породичним компанијама прва генерација управља само у трећини компанија, показује глобално истраживање консултантско-ревизорске куће КПМГ.
Друга генерација наследила је трећину српских фирми, а трећа генерација је на челу само 2,4 одсто предузећа.
Ситуација у Европи је доста другачија - друга или трећа генерација власника води скоро половину компанија, а 18 одсто има на челу четврту генерацију власника, према истраживању КПМГ-а спроведеном у 23 европске државе у сарадњи са Заједницом европских пословних предузећа.
„Пред породичним компанијама у Србији, као и онима у Европи, предстоје велики изазови генерацијске транзиције, односно решавање питања управљања фирмом”, оцењује ова консултантска компанија.
Већина породичних фирми (85 одсто) слаже се да су екстерни руководиоци потребни за успех предузећа, међутим, још увек нису спремни да се одрекну интерне контроле над пословањем.
Узимајући у обзир разлике у политичком и економском амбијенту, као и историјским приликама, не чуди што су породичне фирме у Европи дуговечније него наша породична предузећа.
За разлику од Србије, где највећи број породичних фирми послује мање од 20 година, а чак трећина мање од деценије, половина европских компанија у власништву породица послује више од 50 година, а трећина је на тржишту од 20 до 50 година.
У Европи у категорију породичних предузећа спадају и компаније које имају више од 1.000 запослених и годишње приходе веће од 200 милиона евра. Таквих компанија је око 18 одсто.
Између 250 и 1.000 радника има 17 одсто породичних предузећа у Европи, а мање од 50 радника има само четвртина породичних европских фирми.
Истраживање КПМГ-а је показало да породична предузећа све више послују на међународним тржиштима и да тај број константно расте последњих година.
Само пре четири године ван националних граница је пословало 60 одсто породичних фирми, а тај број је у 2016. порастао за 16 одсто.
Породичне фирме улажу у стартапове, компаније старе од једне до пет година, или у стабилна предузећа старија од 20 година, а планирају улагања у нову технологију, запошљавање и обуку…
Упркос слабом економском расту и нестабилностима унутар европског тржишта, породична предузећа у Европи и након референдума за Брегзит и даље бележе позитивне резултате и оптимистична су у прогнозама за будућност.
Истраживање је урађено на узорку од 1.000 компанија у периоду од 1. маја до 30. јуна 2016. године. (Танјуг)
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.