Тржиште ауто-делова и беле технике под присмотром
Тржиште резервних делова за моторна возила и белу технику, као и сервисних услуга, под посебном је пажњом Комисије за заштиту конкуренције пошто је ово антимонополско тело управо завршило анализу овог сектора.
Испоставило се да међу учесницима на тржишту постоје радње које тренутно нису незаконите, али могу да буду, због чега је свим компанијама послато упозорење да у случају да не измене одређене делове уговора које имају са добављачима или дилерима, могу бити предмет поступка комисије.
Зато ће у наредном периоду, како сазнаје „Политика”, са посебном пажњом пратити стање конкуренције на овом делу тржишта и по потреби покретати поступке испитивања повреде конкуренције.
Према подацима из комисије, контролисани су уговори више произвођача и увозника ауто-делова и утврђено је да постоје проблематичне клаузуле које би могле да представљају ограничење конкуренције. Спорно је, на пример, утврђивање цена и то тако што увозници или дистрибутери, а можда и произвођачи одређују која је цена резервног дела по којој ће сервисер или онај ко га уграђује наплатити. У уговорима чак постоје и одредбе које ограничавају број места на којима се поједини делови продају, што би значило да неки могу да се продају, рецимо у Београду, али не и у Новом Саду.
– Одредбе којима је предвиђена обавеза дилера да за све поправке и сервисирање и ван гарантног рока, користи само делове произвођача, које набавља искључиво од њега или лица које он одреди, представљају ограничења која би у ЕУ била изван „дозвољених“ , показује анализа Комисије за заштиту конкуренције.
Управо овакво понашање на тржишту плаћају грађани. Зашто би, ако је поправка ван гарантног рока, неко купца условљавао да мора да користи оригиналне делове који су скупљи, кад ионако сам плаћа поправку.
Стање конкуренције ће се на исти начин пратити и на тржишту беле технике посебно због чињенице да постоје такође рестриктивне одредбе у уговорима између произвођача, дистрибутера и сервисера. Анализиране су услуге сервиса, гаранције, промет и коришћење резервних делова за најпродаваније производе беле технике – фрижидере и веш машине. На тржишту постоји око 1.500 сервиса и ниједан од њих нема тржишно учешће веће од пет одсто. Према налазима комисије у уговорима са произвођачима налазе се проблематичне клаузуле које ограничавају сервисере које делове морају да узимају, од кога и на ком подручју, што се сматра повредом конкуренције.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.