Петак, 07.10.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Пластелинске лутке и стварне жице око нас

Када смо се 2013. године вратили из Берлина са наградама желели смо да конкуришемо са новим пројектом, али Министарство културе је те године одлучило да за кинематографију одвоји нула динара, кажу Ана Недељковић и Никола Мајдак
Ана Недељковић и Никола Мајдак (Фото лична архива)
Из анимираног филма „Непутовања”

Прича о уметничком тандему Ана Недељковић и Никола Мајдак почела је пре седам година на једној београдској журци. Када је Ана рекла Николи да би волела да своје уметничке светове, слике и инсталације претвори у анимирани филм нису ни слутили докле ће их то довести. Из овог сусрета настао је „Rabbitland” (Земља зечева), који је 2013. године освојио награду Кристални медвед на филмском фестивалу у Берлину.Прича о ружичастим зечевима који убацују своје гласове у кутије на изборима који се никада не завршавају приказана је у више од стотину земаља.

Ана Недељковић је завршила сликарство на београдској Академији ликовних уметности, где је и докторирала. Никола Мајдак Млађи је одрастао уз анимирани филм.

Његов отац Никола Мајдак шездесетих година је урадио први професионални анимирани филм и био један од зачетника београдске школе цртаног филма.

– Растао сам уз Тома и Џерија и Штрумпфове, али и уз неке озбиљне анимиране филмове аутора из целог света, каже Мајдак Млађи, док разговарамо у студију у коме су управо завршили рад на другом заједничком филму, осмоминутној анимацији „Непутовања”.

Као и у случају претходног филма и овде су пошли од свог искуства живота у Србији, да би искорачили у универзалну причу.

– Поднаслов филма је „локалпатриотизам, туризам и емиграција”. Пратимо девојчицу, која више није ни толико млада, која цео живот живи у изолованом свету, сивом граду ограђеном високим зидом. Граница је затворена и она машта да ће једног дана отићи у савршени свет који се зове иностранство, објашњава ауторка.

Спољне околности су им ишле на руку. Зидови који су ницали у суседству, како би се и физички утврдиле границе европске тврђаве, дали су овој причи додатну тежину. – Изазов је био развити причу о немогућности путовања и изолацији, у техници анимираног филма са пластелинским луткама, у тренутку када се око нас одвија гори сценарио, каже Ана Недељковић.

Овај таленат да из индивидуалног искуства развију причу која се свима обраћа је кључ њиховог успеха, уз несвакидашњи ликовни свет који је нашао нови израз у техници анимираног филма. „Земља зечева” им није само донела тридесетак међународних награда, већ и сусрете са публиком широм света. – У великом броју земаља се демократија изводи као ритуал или као перформанс. Многи нису против демократског система као таквог, али верују да су потребне промене, објашњава ауторка.

Анимација је компликована врста филмске технике и захтева пуно времена. За седам минута колико траје први филм било је потребно седам месеци рада, за „Непутовања” нешто више.

– То је мукотрпан посао, неки би рекли узалудан, каже Никола.

Након сценарија, израде кулиса и луткица, од којих свака има посебан карактер, следи рад у техници стоп моушн, која нас подсећа на то како су настале покретне слике. У овом случају, луткице оживљавају брижљиво забележени покрети камером. За разлику од великих студија попут Дизнија, који користе компјутерску анимацију, ово је мануелни, готово филигрански приступ.

– Компјутерске анимације су најдоступније, не захтевају пуно улагања. С друге стране, два тренутно најгледанија европска филма „Црвена корњача” и „Мој живот као тиквица” рађена у стоп моушн техници пролазе одлично на светским фестивалима, објашњавају аутори. Ова техника, истичу, пружа велике могућности за уметнички експеримент.

– Анимирани филм пружа велике могућности за бављење озбиљним друштвеним и политичким темама. То је нарочито важно данас када снимке ратова, криза и катастрофа гледамо уживо из безбедне позиције наших домова и навикавамо се на њих. Стварајући свет од пластелинских лутака желимо да гледаоци на другачији начин осете тежину приче, објашњава Ана.

Заједно са Николом ради на афирмацији анимираног филма у Србији кроз Удружење аниматора Србије које су недавно основали са колегама, као и кроз радионице са младима. Њихово залагање је допринело да се обнови интересовање за овај жанр који је у свету одавно равноправан са другим формама филмског израза.

– Анимација се озбиљније схвата него раније када је била на нивоу гега или лаке приче. Аутори су узели ствари у своје руке и труде се да буду прихваћени од различитих публика.

Услови за финансирање филмова су бољи од када је Филмски центар Србије стао на ноге. – Када смо се 2013. године вратили из Берлина са наградама желели смо да конкуришемо са новим пројектом, али новца није било. Министарство културе је те године одлучило да за кинематографију одвоји нула динара.

У међувремену су одређена средства која се додељују на конкурсу за кратки анимирани филм. Поред српске продуцентске куће „Баш челик”, у новом филму учествују и продуценти из Словачке, а финансирају га Филмски центар Србије, Словачки филмски центар и француско-немачка телевизија Арте, највећи европски канал за културу. Претходни филм је добио Артеову награду и неколико пута је приказан на овој телевизији. Српске телевизије га, међутим, нису приказале, па је овдашња публика имала прилику да га види само на фестивалима.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.