Пет понуђача за аеродром
У трку за концесионо управљање београдским Аеродромом „Никола Тесла” ушло је четири конзорцијума и једна компанија, који ће морати да доставе обавезујуће понуде, сазнаје „Политика”.
Реч је о швајцарско-француском конзорцијуму („Мердијам истерн Јуроп инвестментс”, Аеродром из Цириха и „Ефаж”), индијско-грчком конзорцијуму („ГМР инфрастракчер лимитид” и „Терна”), француској компанији „Винси ерпортс”, јужнокорејско-турско-кипарском конзорцијуму („Инчион интернешенел ерпорт корпорејшн”, „Јитиримлари ве ислетме” и „ВТБ капитал инфрастракчр”)и кинеском конзорцијуму („Хејна ер тревл сервис”, ХНА и „Чајна нешенел аеро технолоџи”).
Ако се погледа њихов портфолио стиче се утисак да ће се за београдски аеродром борити заиста озбиљне компаније које имају искуство у авио-бизнису и управљању аеродромима. „Инчион интернешенел ерпорт” из Јужне Кореје је, међу првима, још 22. фебруара доставио своју понуду. То је највећи аеродром у овој земљи и једна од највећих светских ваздушних лука. Оно што је занимљиво јесте то да на овом аеродрому, који се налази у Инчиону, лучком граду на Жутом мору, постоји и голф терен и спа, али и Музеј корејске културе. Оно што руководство ове компаније посебно истиче јесте да је проценат изгубљених пртљага на овом аеродрому занемарљивих 0,0001 одсто.
Као један од озбиљнијих кандидата већ дуго у домаћој јавности фигурира француски „Венси” који већ поседује 23 аеродрома у Француској, Португалији, Камбоџи. Оно, што међутим, може да буде препрека за ову компанију јесте то што је повезан са консултантском кућом „Лазард” која је приватизациони саветник државе за Аеродром „Никола Тесла”.
„Терна” из Атине једна је од водећих грчких грађевинских компанија која се бави грађевинарством, производњом електричне енергије, концесијама, рударством и управљањем отпадом. Између осталог код нас гради Коридор 10. У њој ради више од 6.000 запослених широм света, а у последњих пет година ова група је инвестирала 1,5 милијарди евра.
Посебно је занимљив кинески конзорцијум. „Чајна нешенел аеро технолоџи” је у власништву кинеске државе, произвођач је одбрамбене авијације и послује у области безбедности. ХНА је једна од водећих компанија у Кини, чија је специјалност управљање аеродромима и инвестирање у овај вид бизниса. Ова групација управља са чак 16 аеродрома широм Кине. На њиховој званичној интернет страници наводи се да њихова имовина вреди 5,8 милијарди евра, пословни приходи 680 милиона евра. „ХНА ерпорт група” годишње услужи 29 милиона путника. Поређења ради, кроз београдски аеродром прошле године прошло је око пет милиона путника.
На претквалификациони конкурс за Аеродром „Никола Тесла” јавило се 27 заинтересованих компанија. У првој фази поступка, када су пристизале необавезујуће понуде, држава је три пута продужавала рокове.
И улазак у другу фазу праћен је још једним продужењем рока. Заинтересовани понуђачи су до 30. маја достављали необавезујуће понуде. Првобитно је било предвиђено да до 10. јуна држава одлучи ко се од потенцијалних инвеститора квалификовао за учешће у обавезујућој трци за аеродром, али је то померено за 21. јун, на захтев квалификованих учесника.
Дакле данас тек почиње права трка за избор концесионара од када би требало да почну да стижу обавезујуће понуде.
Објављивањем имена оних који су прошли квалификације почиње друга фаза поступка која ће трајати два и по месеца (75 календарских дана). То значи да бисмо негде почетком септембра требало да сазнамо коме ће држава поверити аеродром на управљање у наредних 25 година.
Иницијално, јавни позив је објављен 10. фебруара.
Концесија се даје „за финансирање, развој кроз изградњу и реконструкцију, одржавање и управљање инфраструктуром аеродрома и обављање делатности оператера”. Првобитно је процењено да концесија вреди око 500 милиона евра.
Подели ову вест




Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.