Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Пет понуђача за аеродром

У најужи избор ушле компаније из Кине, Швајцарске, Француске, Грчке... (Фото Д. Ћирков)

У трку за концесионо управљање београдским Аеродромом „Никола Тесла” ушло је четири конзорцијума и једна компанија, који ће морати да доставе обавезујуће понуде, сазнаје „Политика”.

Реч је о швајцарско-француском конзорцијуму („Мердијам истерн Јуроп инвестментс”, Аеродром из Цириха и „Ефаж”), индијско-грчком конзорцијуму („ГМР инфрастракчер лимитид” и „Терна”), француској компанији „Винси ерпортс”, јужнокорејско-турско-кипарском конзорцијуму („Инчион интернешенел ерпорт корпорејшн”, „Јитиримлари ве ислетме” и „ВТБ капитал инфрастракчр”)и кинеском конзорцијуму („Хејна ер тревл сервис”, ХНА и „Чајна нешенел аеро технолоџи”).

Ако се погледа њихов портфолио стиче се утисак да ће се за београдски аеродром борити заиста озбиљне компаније које имају искуство у авио-бизнису и управљању аеродромима. „Инчион интернешенел ерпорт” из Јужне Кореје је, међу првима, још 22. фебруара доставио своју понуду. То је највећи аеродром у овој земљи и једна од највећих светских ваздушних лука. Оно што је занимљиво јесте то да на овом аеродрому, који се налази у Инчиону, лучком граду на Жутом мору, постоји и голф терен и спа, али и Музеј корејске културе. Оно што руководство ове компаније посебно истиче јесте да је проценат изгубљених пртљага на овом аеродрому занемарљивих 0,0001 одсто.

 Као један од озбиљнијих кандидата већ дуго у домаћој јавности фигурира француски „Венси” који већ поседује 23 аеродрома у Француској, Португалији, Камбоџи. Оно, што међутим, може да буде препрека за ову компанију јесте то што је повезан са консултантском кућом „Лазард” која је приватизациони саветник државе за Аеродром „Никола Тесла”.

„Терна” из Атине једна је од водећих грчких грађевинских компанија која се бави грађевинарством, производњом електричне енергије, концесијама, рударством и управљањем отпадом. Између осталог код нас гради Коридор 10. У њој ради више од 6.000 запослених широм света, а у последњих пет година ова група је инвестирала 1,5 милијарди евра.

Посебно је занимљив кинески конзорцијум. „Чајна нешенел аеро технолоџи” је у власништву кинеске државе, произвођач је одбрамбене авијације и послује у области безбедности.  ХНА је једна од водећих компанија у Кини, чија је специјалност управљање аеродромима и инвестирање у овај вид бизниса. Ова групација управља са чак 16 аеродрома широм Кине. На њиховој званичној интернет страници наводи се да њихова имовина вреди 5,8 милијарди евра, пословни приходи 680 милиона евра. „ХНА ерпорт група” годишње услужи 29 милиона путника. Поређења ради, кроз београдски аеродром прошле године прошло је око пет милиона путника.

На претквалификациони конкурс за Аеродром „Никола Тесла” јавило се 27 заинтересованих компанија. У првој фази поступка, када су пристизале необавезујуће понуде, држава је три пута продужавала рокове.

И улазак у другу фазу праћен је још једним продужењем рока. Заинтересовани понуђачи су до 30. маја достављали необавезујуће понуде. Првобитно је било предвиђено да до 10. јуна држава одлучи ко се од потенцијалних инвеститора квалификовао за учешће у обавезујућој трци за аеродром, али је то померено за 21. јун, на захтев квалификованих учесника.

Дакле данас тек почиње права трка за избор концесионара од када би требало да почну да стижу обавезујуће понуде.

 Објављивањем имена оних који су прошли квалификације почиње друга фаза поступка која ће трајати два и по месеца (75 календарских дана). То значи да бисмо негде почетком септембра требало да сазнамо коме ће држава поверити аеродром на управљање у наредних 25 година.

Иницијално, јавни позив је објављен 10. фебруара.

Концесија се даје „за финансирање, развој кроз изградњу и реконструкцију, одржавање и управљање инфраструктуром аеродрома и обављање делатности оператера”. Првобитно је процењено да концесија вреди око 500 милиона евра.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Драгиша
@danica Није у питању глагол "понудити" него именица ПОНУЂИВАЧ ! На српском се не каже ПОНУЂАЧ, зар не госпођо Данице ? Прво добро прочитајте моју примедбу па тек онда "распалите са критиком"
Драгиша
"понуђача" Чини ми се да се то на српском каже ПОНУЂИВАЧА ? Шта мисли ЛЕКТОР ваше редакције ?
danica
Glagol je ponuditi a ne ponuđivati, a tu je i odgovor.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.