Недеља, 26.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Рекламе одражавају полне стереотипе

Ако бисмо анализирали бројне огласе којима обилује маркетиншки универзум у Србији, могли бисмо да закључимо да у нашој земљи углавном живе очајне домаћице које су опседнуте чистоћом куће, белином ве-це шоље, квалитетом хигијенских уложака и мирисом омекшивача за рубље
На реаговање тадашње заменице заштитника грађана Тамаре Лукшић- Орландић, спорна реклама је повучена (Фото Д. Јевремовић)

Британско регулаторно тело за рекламе упозорило је да би рекламни спотови у којима се жене приказују искључиво као „очајне домаћице” оптерећене кућним пословима, а мушкарци као „особе које покушавају и не успевају да обаве најједноставније родитељске или кућне обавезе” ускоро могли бити – забрањени.

Управа за стандард у адвертајзингу саопштила је да рекламе које приказују неспособне мужеве и мајке оптерећене кућним пословима представљају родне стереотипе и могу да штете националном здрављу.

Стручњаци регулаторног тела за рекламе такође су поручили да би могле бити забрањене и оне рекламе у којима се одређене активности приказују као неприкладне за дечаке, јер се стереотипно повезују са девојчицама и – обрнуто. Као пример наведена је реклама за једну беби формулу у којој девојчице које су хранили тим млеком постају балерине, а дечаци инжењери.

Захваљујући иницијативи британског регулаторног тела, све рекламе у којима се сугерисало да младе жене треба да буду нездраво мршаве забрањене су, па се у њиховим ЕПП блоковима више не могу видети спотови са анорексичним манекенкама. Без обзира на чињеницу да ово регулаторно тело нема моћ новчаног кажњавања, британски емитери су обавезни да поштују његове одлуке због услова за добијање лиценце.

Ако бисмо анализирали бројне огласе којима обилује маркетиншки универзум у Србији, могли бисмо да закључимо да у нашој земљи углавном живе очајне домаћице које су опседнуте чистоћом куће, белином ве-це шоље, квалитетом хигијенских уложака и мирисом омекшивача за рубље, као и да су патолошки љубоморне на све домаћице које имају чистије плочице у купатилу. Ако је веровати нашим рекламама, самопоуздање жена директно је пропорционално – белим мајицама и блиставим плочицама у кухињу и купатилу. Са изузетком „мистер пропера” који одмењује домаћице у чишћењу куће, мушки ликови у рекламама углавном пију пиво и попуњавају спортску прогнозу.

Др Маја Вукадиновић, културолог сматра да одговор на вечиту дилему – да ли рекламе сликају реалност или је креирају гласи: спотови углавном верно приказују реалност и одражавају родне стереотипе.

– Сва истраживања сведоче да већину кућних послова у Србији, укључујући и бригу о деци и старијим члановима породице, углавном обављају жене, а та полна неравноправност долази до изражаја и у рекламама. У већини рекламних спотова жена је та која пере судове, риба под, простире веш, бије битку са масноћама у рерни или бактеријама у купатилу, а потом храни и пресвлачи дете. Женама се кроз већину реклама истовремено поручује да морају да буду лепе, неговане, осунчане, издепилиране и без „израстка” у коси, а производе за борбу против килограма, целулита, бора, пора и старачких флека углавном рекламирају девојчице које су тек закорачиле у пубертет – истиче наша саговорница.

Пре неколико година праву буру у јавности подигао је билборд на коме готово нага балерина у шпаги, уз пропратну поруку „Прилагодљива свакој подлози” рекламира гуме, а бес женског аудиторијума навукла је и реклама за нискокалоричну паштету која се промовисала под слоганом „Ја, фудбал и жена. Шта је ту вишак?”. Наиме, креатори ове паштете оценили су да је у овој комбинацији жена вишак, па су решили да је – прецртају.

Када је наша читатељка послала писмо рубрици „Међу нама”, у коме је оценила да наше друштво нема ни мрвицу поштовања према женама и истакла да се „стиди због свих оних девојчица, девојака и жена које ће проћи поред овог билборда” реаговала је тадашња заменица заштитника грађана Тамара Лукшић-Орландић. Она је контактирала маркетинг одељење ове компаније, након чега је спорна реклама повучена са билборда.

„Мислим да на нашем рекламном небу више нема реклама које експлицитно вређају укус публике, али оне и даље одражавају родне стереотипе. Велики број реклама није ауторско чедо наших маркетиншких експерата, већ је надсинхронизован – нашим рекламама недостаје хумор, гег, духовитост и благе алузије на наш менталитет”, закључује наша саговорница Маја Вукадиновић.

 

Жене одлазе у банку само с партнером или у породичном „комплету”

Маја Вукадиновић примећује да није видела ниједну рекламу у којој жена одлази у банку и тражи кредит за отварање фирме, куповину стана или самостално летовање.

– Као да се подразумева да жени не треба кров над главом ако нема партнера или породицу – у свим рекламама жена одлази у банку са супругом или у породичном „комплету”. Знајући колико су у нашој култури фаворизовани унуци, банке пензионерима нуде специјалне кредите како би могли да испуне све дечје жеље. Када пажљиво погледате те рекламе за те банке, схватићете да клијенте на шалтеру увек дочекује жена, док банку као институцију од поверења готово увек промовише – мушкарац – наглашава наша саговорница.

Коментари14
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Боривоје Банковић
Добро се сећам бљутаве рекламе са овог паноа. Нисам знао да је повучена и из све снаге то поздрављам. На страну равноправност или неравноправност полова, мене лично занимају мисаони процеси који доводе до стварања оваквих врхунских небулоза. "„Мислим да на нашем рекламном небу више нема реклама које експлицитно вређају укус публике”, закључује наша саговорница Маја Вукадиновић." О, да. Има и те како. Пре неколико година, један велики произвођач газираних пића се код нас рекламирао на улицама низом мудрих изрека од којих сам запамтио "Француски пољубац је кева". Ова мудрост ме освојила својом простодушношћу и непосредношћу, па бих волео да ми неко од маркетиншких стручњака објасни ко је циљна група за њу, као и везу између "кеве", "француског пољупца" и потрошње зашећерене хемије. Моја породица већ неколико година нема кабловску телевизију, ДВБТ пријемник никад нисмо купили, а рекламе су биле један од важнијих фактора у тој одлуци.
милица новаковић
Сећамо се рекламе за бући-бући сокове где је учитељица остала без сукње, у халтерима, а деца су се ругала.Због ругања женама,а пре свега професији просветног радника,реаговала је нека женска организација и реклама је укинута.
Ilic Momcilo
Postoji znacajna razlika u shvatanju i odnosa musko-zensko i zenskih prava,izmedju ljudi koji gledaju i ljudi koji ne gledaju reklame.To se vidi i po komentarima.Ja sam od onih koji ne gledaju reklame iz prostog razloga sto u njima nema dovoljno tacnosti,odnosno istine.Dacu vam primer onog cuvenog vakumom prikacenog ostraca nozeva koji kosta 1000 i jos dosta dinara.Kod svakog prodavca plasticne robe,nacicete rucno drzece ostrace za 150-250 din.koji obavljaju isti posao.Pravio sam alate za livenje plastike,za ostrace(alatnicar sam) i znam da povremeno ono sto ostrite, morate podostriti ili turpijom,ili belegijom ili kod ostraca,da bi vasa "super ostrilica" ponovo,neko vreme radila.Tako je i sa ostalim reklamama,pa makar bile opremljene snimkom gole jako lepe i zgodne zene ili golog muskarca.Zasto gledati to, kad je bolje i lepse otici na Lido,ili Adu,ili bazen i nahraniti oci prirodnom lepotom i mozda,tog dana, ulepsati zivot.Isto vazi i za zene i muskarce kad su u pitanju reklame.
Radovanka
Moj stav je sledeci. Reklame nisu namenjene za one koji razmisljaju.One imaju svoju ciljnu grupu i od te grupe firme zive. Nazalost,po meni,ta grupa je vrlo brojna. Pomenula bih ovde jednu izjavu Lorda Karingtona: "Kada bi na izbore izlazili oni koji su sustinski zainteresovani za neke pozitivne promene,ne samo ta zemlja,nego bi i zemaljska kugla drugacije izgledala" ! Nazalost, kampanje ,reklame..itd se prave za one koji su podlozni takvim uticajima.
Neša
Geopolitika se umešala u sve pore društva, čini svet bolesnim. Potrebni su im glupi i podložni manipulacijama.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.