Одрасла сам с осећајем да немам домовину
Пред биоскопском публиком у Србији, од 24. августа, наћи ће се британско-индијски филм „Кућа краљевог намесника” („Viceroy’s House”) британске редитељке индијског порекла Гуриндер Чаде, познате по врло добрим филмовима „Баџи на плажи”, „Играј као Бекам”, „Невеста и предрасуда” и „Изванредан живот после живота”. У њима се увек дотицала питања, интересовања и муке својих сународника што попут ње имају избегличко наслеђе.
Јер, Гуриндер Чада је рођена 1960. у Најробију, у Кенији, у избегличкој индијској породици Сика из Пенџаба, дела Индије који је 1947. припао новооснованој држави Пакистан, да би с две године отишла у Енглеску, у Лондон, који је постао њен трајни дом.
Управо о тој историјској, а често прећуткиваној 1947. години говори њен нови филм, чији су главни јунаци лорд Луис Маунтбатен и његова супруга леди Едвина Синтија Анет Маунтбатен, војвода и војвоткиња од Бурме. Лорд Маунтбатен као рођак британског краља био је последњи краљев намесник у Индији када је, током тек проглашене независности ово бивше британско колонијално царство било подељено на две државе, Индију и Пакистан с муслиманском већином, и када је почело насиље и покољи који су довели до смрти око двеста хиљада људи...
Јунаци Гуриндериног дирљивог и живописног филма, историјске драме, јесу и житељи Индијског потконтинента, чија се судбина преко ноћи променила, одвојивши породице и пријатеље једне од других.
У ексклузивном разговору за „Политику” Гуриндер Чада говори и о свом одрастању уз две различите истине и о преломном тренутку када је решила да сними овај и овакав филм...
Пред све ваше филмске јунаке у једном тренутку се поставља питање од животне важности: Индија или Пакистан. Када бих га сада поставила како бисте ви одговорили?
А, боже. Да. Није то лако питање. Ипак, одговорила бих вам – Пенџаб, што значи обоје.
Филм је инспирисан и истинитом животном причом ваше баке, ви сте одрастали под сенком те приче?
Јесам. Одрастала сам у Енглеској, али никада нисам имала домовину у оном правом смислу. Лондон је мој дом, али је мој завичај тамо, у једној другој земљи која се већ дуго зове Пакистан. Ја јесам Индијка, али моја домовина није ни Индија, а ни у Пакистан нам није било дозвољено да идемо. Дакле, одрасла сам с тим осећајем да заправо немам праву домовину. Моја бака је живела с нама, а када год би се на телевизији појавили какви снимци насиља у Пенџабу, она би била веома узнемирена и гасила би телевизор. Не би помагало када бих је умиривали речима да не брине јер је у Енглеској. Она би тада увек рекла: „Ви не знате шта се тамо све догађало”.
И причала вам је о томе?
Јесте, али су ми као детету те њене приче биле увек негде иза главе. Тек много година касније, док сам била у школи, учили су нас да су се тамо људи тукли и међусобно убијали и да британска империја није имала другог начина до да подели једну земљу на две. На Индију и Пакистан. И уз такве приче сам одрастала.
Али сте знали и за другу страну медаље?
Мајка ми је увек говорила да су људи тамо годинама и годинама живели заједно. Једни поред других и то поприлично срећно и хинду, и муслимани, и будисти, и хришћани. И онда се све то десило изненадно, готово преко ноћи и све се променило. Одрасла сам, дакле, уз те две различите приче. Када ми се указала прилика да најзад одем у Пакистан први пут, у област која је домовина мојих предака, била сам дубоко дирнута како су ме тамошњи људи примили отворених руку, говорећи ми како сам њихова ћерка и како тамо припадам. Пронашла сам и кућу мога деде из које је моја бака са своје петоро деце морала да оде као избеглица и у коју су се после уселили људи који су морали да оду из Индије.

(Фото: МЦФ)
Је ли то био тај пресудан тренутак када сте одлучили да испричате ову филмску причу?
Јесте. Тада сам знала да морам то да испричам. Да причам о обичним људима, о обичним избеглицама и о свему што се њима догађало због једне одлуке политичара. Много сам сати провела у британској библиотеци истражујући све детаље и документе који су сведочили о подели Индије 1947. године и о начину те поделе. За мене је то било велико откровење. Уронила сам у свет тих политичких одлука и политичког чина дизајнираног од стране Британаца.
По принципу – завади па владај?
Управо тако. И то је управо био снажан разлог да испричам ову причу, а да уз то испричам и све муке и страдања обичних људи, припадника народа који је морао да се определи на коју ће страну.
Кључну улогу у подели Индије, у овом фасцинантном и важном историјском периоду имао је војвода Луис Маунтбатен као краљев намесник, а он је у вашем филму представљен као симпатичан човек?
Одрастала сам са сазнањем да су га многи у Индији апсолутно мрзели и кривили за поделу земље. Говорили су да је он уништио Индију. Када сам почела рад на филму говорили су ми да ми је дужност да уверим свет у то какав је он страшан човек био и шта је све урадио. Међутим, уместо да с прекоравањем говорим о њему ја сам покушала да покажем да је он дошао с намером да помогне Индији, али да није успео много тога да уради јер је већ тада постојао „дневни ред” људи, локалних политичара који су већ желели неку врсту поделе територије и стварали догађаје како би му олакшали одлуке. Војвода Маунтбатен је са собом донео и напредак, а то је донело још више проблема. Значи, он није у потпуности био једини кривац.
За улогу Маунтбатена сте одабрали Хјуа Боневила?
Мислила сам да је он савршена особа за ту улогу, за шармантног енглеског момка, с веома поштеним приступом и жељом да задовољи све, али у стварима које су изван његових дубина. Боневил је то врло добро схватио и одлично одиграо своју улогу. Занимљиво је да је током снимања налазио времена да ради у добротворним индијским организацијама.
Улогу Маунтбатенове веома утицајне супруге, леди Едвине, поверили сте популарној америчкој глумици Џулијан Андерсон, а малу а важну улогу има и легендарни индијски глумац Ом Пури који није дочекао да види готов филм?
Џулијан је била толико посвећена свом лику да је чак и физички веома заличила на леди Едвину. Била је фасцинирана детаљима из њене богате биографије и њеним активизмом, али и свим оним што је открила о важном историјском догађају о којем није учила у својој америчкој школи. Ом Пури је био одушевљен радом на овом филму о Индији, првом после 35 година од настанка „Гандија” у којем је глумио као младић. Нажалост, преминуо је у јануару и није видео финалну верзију „Куће краљевог намесника” чијим је сценаријем био одушевљен. Последњих месеци био је прилично узнемирен због мржње између влада Индије и Пакистана и било му је драго што је његов последњи филм управо онај који тражи више разумевања и помирење између две земље.
Јесте ли показали „Кућу краљевог намесника” неком од наследника војводе Маунтбатена и леди Едвине?
Јесам, показала сам леди Памели, најмлађој ћерки Маунтбатен, а она је на пројекцију позвала своју децу и унуке, тако да их је на крају било више од 30. Мислим да је леди Памела била одушевљена филмом, а унуци су стварно одахнули јер су видели много добрих ствари о дедином животу. Писали су ми касније речи захвалности и рекли да је за њих овај филм био просветитељски.
Подели ову вест





Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.