Недеља, 14.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Чудесни свет Дунђерских

Драма „Од раја до безњенице“ само је део замашног пројекта из наслова овог текста
Ленка Дунђерски (Фото Википедија)

Нови Сад – На степеништу дворишта опасаног зидовима здања Музеја Војводине (задужбина Дунђерских): сто са вазом, две столице и пламичци неколико украсних свећа. Беше то сва сценографија. Двориште испуњено столицама; не видeсмо ниједне празне.

Гледали смо представу „Од раја до безњенице“ (Костићева кованица са значењем „живот без ње“). Текст је из пера мр Зорана Суботичког, уједно и режисера, а актери на сцени су Миодраг Петровић (Лазар Дунђерски), студент глуме Јована Радовановић (Ленка Дунђерски) и Ервин Хаџимуртезић (Лаза Костић).

Увертира представи је била монодрама – тестамент Богдана Дунђерског; говорио је глумац Филип Саџаков.

У прескромној сценографији, веома практичној за путујућу трупу (представа се игра у војвођанским дворцима, галеријама, музејима, салонима и репрезентативним објектима културе), сав терет је био на актерима представе, на способности глумаца за трансформацију у аутентичне ликове у конкретном добу (сам конац 19. века). А да су успели, поуздан барометар је било емотивно реаговање публике на реплике, на глумачке креације, на редитељско вођење љубавне драме у троуглу оца Лазара, једног од најмоћнијих људи Царевине у Панонији, лепе и образоване му кћери Ленке и највећег песника нашег романтизма Лазе Костића.

Лазар Дунђерски је био мецена многим великим Србима: Николи Тесли, Михаилу Пупину, Змај-Јови, Урошу Предићу, дакако и песнику Костићу. Тај однос и несумњиво пријатељство видљиви су у представи, али отац за Ленку тражи срећу на другој страни (наговара Лазу на женидбу и кумује му на венчању са Јулијаном Паланачки). Ленка, пак, лепа и бела до провидности, низом алузија покушава да скрене песникову пажњу на своју љубав. Лаза је на огромним мукама, воли Ленку, али предрасуде су јаче: разлика у годинама (29) и, можда, још понека. Драма, на крају, прераста у трагедију; сви су унесрећени, са промашеним животима, поготову после Ленкине смрти у Бечу, два месеца по Лазиној женидби.

Ако је ишта из свега испало добро, то је Santa Maria della Salute, испевана у „безњеници“, најлепша и најљубавнија песма у нашем свеукупном песништву. Представа се завршава тако што Ервин Хаџимуртезић бриљантно рецитује читаву песму. Ервин, иако две деценије млађи од Лазе Косића из времена љубави са Ленком и бар 20 центиметара нижи, налепивши уфитиљене бркове (косу је већ имао „а ла Лаза“), изврсно је дочарао песникову трагику, баш као што је и Миодраг Петровић уложио читавог себе у улогу Лазара Дунђерског.

„Од раја до безњенице“ само je део замашног пројекта „Чудесни свет Дунђерских“, о чему више сазнасмо од његовог креатора Зорана Суботичког:

– Дубоко смо убеђени да Дунђерски представљају инспирацију за креативни приступ ономе што су чинили и шта су значили у свом добу. Они су заштитни знак Војводине, оне просперитетне, инвентивне, радне и вредне. У циљу очувања и промоције духовне, културне, градитељске и економске баштине коју су оставили иза себе, покренули смо пројекат ради упознавања шире јавности, домаће и стране, о величини и значају породице Дунђерски и значајних личности са којима је она била у дотицају. Њихово наслеђе је озбиљан импулс за туризам Војводине, до сада недовољно коришћено.

Уз поменуту монодраму о тестаменту Богдана Дунђерског и драму „Од раја до безњенице“, у току је постављање драме о љубавном троуглу између Богдана, лепе Маре Ћалинац и њеног мужа, а следи и монодрама „Ја, Лазар Дунђерски“ (сто година је од његове смрти) која ће бити изведена у Српском народном позоришту.

Споменимо, на крају, да се пројекат остварује у продукцији Градског позоришта и Туристичке организације Бечеја, те мреже „Лидернет“ из Новог Сада.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sasa Trajkovic
Dramski lep ali ipak pogresan je pristup posmatrati istoriju samo kroz literaturu ili scensku umetnost ona moze da popularizuje nasu kulturu i istoriju ali se tom fenomenu mora prici i dokumentarno i iz istorijske perspektive a ova prica to svakako zasluzuje.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.