Среда, 01.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Немачки политичари на вези са ауто-индустријом

Канцеларка сматра да, уколико уопште постоји, погрешан је осећај менаџера немачке аутомобилске индустрије да имају значајну контролу над владом
Канцеларка у друштву менаџера „Фолксвагена” на сајму аутомобила у Франкфурту (Фото: Бета/АП/М. Пробст)

Од нашег дописника
Франкфурт, Хајделберг – Деценијама у Немачкој влада мишљење да је тешко разлучити где се завршава немачка влада а где почиње аутомобилска индустрија, а овај својеврсни неформални брак политичара и ауто-гиганата није сагледаван као корупција, већ као економска политика од животне важности за успех извозно оријентисане немачке економије.

Међутим, откривена превара са нивоом издувних гасова у дизел-возилима, као и сумње у картелско организовање, први пут су утицали да усред предизборне кампање политичари две водеће странке буду суочени са критикама о спорним везама са индустријом која у Немачкој запошљава 800.000 људи.

На питања о спорним везама његових партијских другова са аутомобилском индустријом, попут тога да су његови претходници – актуелни шеф дипломатије Зигмар Габријел и бивши канцелар Герхард Шредер – својевремено седели у надзорном одбору „Фолксвагена”, вођа Социјалдемократске партије (СПД) Мартин Шулц углавном је одговарао жестоким критикама на рачун ауто-гиганата. Он је „неодговорне менаџере” који имају милионске плате оптужио да су, уместо да улажу у развој електричних аутомобила, смислили превару са издувним гасовима.

Упркос јаким везама његове партије са „Фолксвагеном”, Шулц је жестоко нападао потезе ауто-гиганата настојећи безуспешно да поправи свој рејтинг како би имао шансу да смени канцеларку Ангелу Меркел.

И лидерка демохришћанског блока (ЦДУ–ЦСУ) у једном тренутку се заложила за забрану дизел-возила. Међутим, врло брзо је ублажила овај свој став, рекавши да ће дизел-возила још користити.

Са питањима о спорним везама са ауто-индустријом, и то да су бивши политичари њеног блока сада главни лобисти ове гране привреде, Меркелову је понајвише суочио у интервјуу политички магазин „Шпигл”. На питање да ли је изненађена тиме да менаџери немачке ауто-индустрије имају осећај да имају значајну контролу над немачком политиком, Меркелова је рекла да ако постоји такав осећај, он је погрешан.

Канцеларка одбацује оцене да немачка влада дозвољава ауто-индустрији да се извуче.

„Ја сам згрожена са овом врстом превара потрошача, баш као што сте и ви”, рекла је она.

Док канцеларка не види проблем у преласцима политичара на високе позиције у индустрији, немачка невладина организација „Лоби контрол” осуђује њену владу што није урадила више да регулише питање лобирања. Ова организација је у свом јунском извештају истакла да су везе владе са ауто-индустријом, нарочито са „Фолксвагеном”, помогле произвођачима да избегну детаљне тестове о издувним гасовима.

„Постоји веома блиски односи, али ’Фолксваген’ није утицајнији од осталих, од ’Бе-Ем-Веа’ и ’Дајмлера’”, рекла је портпаролка „Лоби контрола” Кристина Деквирт.

Да су преласци из политике у индустрију уобичајени за функционере ЦДУ–ЦСУ и СПД па да могу да имају и супротни смер најбоље сведочи пример Јоахима Кошнике, који је актуелни менаџер предизборне кампање Меркелове. Он је од 2005. до 2011. био шеф стратешког планирања и стратешких комуникација у ЦДУ да би 2013. прешао у „Опел” где је био потпредседник задужен за јавну политику све до ове године када се вратио у странку.

Да истовремено политичари могу да буду на лукративним позицијама у приватним фирмама и у току мандата сведочи пример немачке покрајине Доња Саксонија, чији премијери су деценијама седели у надзорном одбору „Фолксвагена” који има седиште у тој покрајини. На две фотеље су тако седели, не само Шредер и Габријел (СПД), већ и бивши председник Немачке Кристијан Вулф и Дејвид Мекалистер (обојица из ЦДУ) који је сада председник спољнополитичког одбора Европског парламента и известилац за Србију.

Из подружнице ЦДУ у Доњој Саксонији потекао је и Екарт фон Кледен, који је после чланства у Бундестагу и министарске функције у Канцеларијату прешао 2013. на место главног лобисте „Дајмлера”. Из ове покрајине је Томас Штег (СПД), који је био заменика шефа Канцеларијата, па заменик портпарола владе и потом шеф медијске кампање СПД-а да би 2012. прешао на место главног лобисте „Фолксвагена”.

Матијас Висман (ЦДУ) је после 31 године у Бундестагу, при чему је пет година био и савезни министар за саобраћај, 2007. прешао на место председника Немачке асоцијације аутомобилске индустрије, моћне организације која заступа њихове интересе. Михаел Јенсен (ЦДУ) три године био је шеф кабинета Меркелове у странци да би 2015. постао главни лобиста у Берлину за „Фолксваген”. И бивши портпарол ЦСУ Максимилијан Шеберл се 2006. удомио у Минхену као главни лобиста „Бе-Ем-Веа”. Мартин Јегер (ЦДУ) годинама је био високи званичник у влади, па и портпарол Министарства спољних послова да би од 2008. до 2013. био главни лобиста „Дајмлера”, после чега се враћа у политику и од прошле године је државни секретар у Министарству унутрашњих послова покрајине Баден Виртемберг, где се налази седиште „Дајмлера”.

А колико су везе политичара и аутомобилске индустрије испреплетане можда најбоље доказује пример Кристофа Себастијана Клица, који је од 1999. лобиста „Фолксвагена”, при чему од 2008. тај посао ради у Бриселу док је уједно и шеф економског савета ЦДУ у седишту институција ЕУ.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Владимир Матић
Пошто је Немачка нама Србима узор у много чему што је везано за привреду и економију, онда би сви наши политичари, када им истекну мандати, требало да заврше у ФАП-у, или у Застава Аутомобили-ма. Можда би неки могли да пређу и у Икарбус, или у ИМТ. То је значи рецепт за успех ...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.