Четвртак, 21.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Љушић: Мој уџбеник је написан по светским стандардима

„Не може се повезивати пад српских земаља и увођење турског феудализма са данашњим приступом уједињеној Европи. А колега Милетић каже на једном месту како смо отворили неколико поглавља ка уједињеној Европи и сад ће наводно мој уџбеник то да сруши”, чудио се Љушић
Радош Љушић (Фото Ж. Јовановић)

Мој уџбеник прати историју српског народа, Балкана, Европе и света од краја 15. века до 1878. и о том времену пишем на начин како се ради у целом свету, рекао је историчар Радош Љушић о свом уџбенику за трећи разред гимназије чији ће садржај, како је најављено, анализирати радна група министарства просвете, иако је књига у употреби од 2007. године.

Љушић је гостујући на телевизији Пинк одговарао на критике свог колеге и бившег студента, Александра Р. Милетића, који је у тексту објављеном прошле седмице изнео низ замерки о Љушићевом уџбенику после чега је Лига социјалдемократа Војводине позвала министарство просвете да га хитно повуче из употребе.

Инсистира да Милетић наведе примере из уџбеника за које у свом тексту тврди да су увредљиви и дискриминаторски и да распирују мржњу међу Србима и Бошњацима и осталим народима региона.

Милетић је тада цитирао наводе свог некадашњег професора о Турцима о којима је „у свести балканских народа остала негативна представа, уз ретке изузетке, док је још гора остала о својим сународницима који су примили ислам и као конвертити морали да доказују своју верност”.

„Проблематично је користити израз конвертит када говорите о читавом једном етичком колективу, можда можемо оне који су примили ислам у 16.или 17.веку називати конвертитима, али ви сте овде генерално све тако назвали”, рекао је Милетић.

Љушић је објаснио да је конвертитет интернационална реч која не садржи ништа ружно и означава оног ко је променио веру.

„Конвертит није само онај Србин који је из православља прешао у ислам, већ и онај који је примио римокатоличку или другу веру. У свести српског, али и хрватског, црногорског, македонског, бугарског народа представа о Србима или другим Словенима који су прешли на ислам много је гора него представа о Османлијама који су били много блажи феудалци него конвертити”, објаснио је Љушић.

На Милетићево питање како се може проверити и доказати каква је била свест балканских народа и зашто околности из 16.века преноси у данашње време”, Љушић је одговорио:

„Не може се повезивати пад српских земаља и увођење турског феудализма са данашњим приступом уједињеној Европи. А колега Милетић каже на једном месту како смо отворили неколико поглавља ка уједињеној Европи и сад ће наводно мој уџбеник то да сруши”, чудио се Љушић.

Милетић је додао да Центар за историјске студије и дијалог, чији је извршни директор, не тражи повлачење Љушићевог уџбеника, већ да анализира да ли на нивоу лексике постоји законски основ да се каже да је проблематичан.

Подсетимо, помоћник министра просвете за средње образовање, Александар Пајић, најавио је у суботу да ће министарсво просвете, науке и технолошког развоја оформити радну групу која ће детаљно испитати наводе о негативном контексту Љушићеве књиге, уколико је тачно да је ЛСВ поднела захтев за повлачење уџбеника.

„Ми ћемо предузети мере из своје надлежности да се анализира уџбеник и донесу праве одлуке”, рекао је Пајић за Танјуг.

Књига Радоша Љушића доспела је у жижу јавности због текста у којем Милетић, наводи да „уџбеник обилује стереотипима и непримереним садржајима о суседним дрзавама и мањинама у Србији”. (Танјуг)

Коментари21
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Miomir Maksimcev
Samo oko 1% stanovnika Srbije deli gene sa Anadolcima i oko 1,5% sa Madjarima. Mi smo ovim narodima dali mnogo vise gena no oni nama (osoba sa srpskim genima u Turskoj ima oko 9 miliona). Meni to kaze da mi nismo bili pod turskom ili madjarskom okupacijom. Srpski feudalci su bili vazali madjarskih i turskih feudalaca znaci da su Srbi vladali Srbima. Promena nastaje kada srpski feudalci prelaze na islam i postaju poturice gore od Turaka ili katolicanstvo i postaju Madjari ili Hrvati. Turci su Srbima koji su prelazili na islam davali privilegije. Izmedju ostalog, bili su oslobodjeni poreza. Austrougarska je unijatima ili pokatolicenim Srbima davala mogucnost napredovanja u drzavnoj sluzbi (vojsci) pa cak i plemicke titule. Kada su ove dve imperije ratovale vojske srpskih plemica vazala u cijem su sastavu bili Srbi nalazile su se na suprotstavljenim stranama. Srbi su ratovali protiv Srba za ove dve imperije.
Бане
Овде се не ради о замерци г Љушићу на истинитост историских чињеница. У питању су појединци и групе који би српску историју вратили у комунистичку матрицу. Сви подједнако криви и сви подједнако заслужни. Додуше, Срби мало више грешни.
Александар Ђорђевић
Господин Милетић греши кад конверзију види само у индивидуалном преласку у ислам, а не и у колективном преобраћању (што и јесте наша реч за конверзију). Као историчар сигурно зна да су Хазари у 9. веку великим делом прихватили јеврејство и да се тај процес у литератури назива конверзијом. Што се муслимана тиче, они одбацују тај израз, када се ради о исламизацији. По њима, сви људи на свету се рађају као муслимани, али, ето, неки од њих буду “погрешно васпитани”, па мисле да су хришћани, јевреји или нешто друго. Но, ако изјаве да нема бога осим Алаха, и да је Мухамед његов пророк, онда то није конверзија, него повратак исламу. С друге стране, одрицање од ислама повлачи најтежу осуду, а у неким земљама и смртну казну за конвертите.
Milivoje Radaković
Zamena teza, Đorđeviću! Može konverzija da bude kolektivna, to nije sporno, ali ne može neka skupina vekovima da se naziva "konvertitima". Sa istovetnom argumentacijom bi neko i mogao i Srbe da naziva konvertitima jer su neki Srbi nekada u 9-tom veku.
Jasmina
Gospo'n Strajo, uzdržite se od besmislenih i malicioznih komentara, ne znate Vi ništa o tome ko su i kakvi su valjani istoričari, jedan takav, dr Jovan Ristić, izborio se sa Bizmarkom i 1878. Srbiji doneo nezavisnost. Stidite se !
Nataša
Mislim da ovde uopšte nije reč o sadržaju knjige već tome kojoj političkoj opciji ko pripada. Da je g. Ljušić istomišljenik g. Miletića ne bi se kritikovao udžbenik, a tako je u svemu. To je naš veliki problem. Nema "borbe" argumentima već ako se politički ne slažemo udri po protivniku. Ja nisam videla ni jedan argument koji bi osporio istinitost napisanog. Zar nije činjenica da su "poturice bile gore od Turčina" (reč je o vremenu turskih osvajanja) i sad treba sakriti istinu kako se danas neko ne bi uvredio (????). Znači li to i zabranu mnogih knjiga npr. Njegoša ili Sime Matavulja jer šire mržnju (tako ispada po g. Miletiću). Koješta.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.