Петак, 23.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ђакон Илић: „Олимп” треба приказивати на Богословском факултету

„Сатима и сатима глумци-играчи изводе подвиг од ког застаје дах. Иза спектакуларних слика насталих савременом анализом грчких трагедија стоји дуг и напоран рад. Посвећен. Посвећен у тој мери да ми хришћани не можемо да позавидимо складној заједници на сцени. Глумци и глумице су махом голи, а да та голотиња нема везе ни са порнографијом, ни са провокацијом малограђанштине, каже ђакон Илић
Представа "Олимп" изазвала највише реакције јавности на овогодишњем "Битефу" (Фото Танјуг)

Скоро нисам видео неки производ савремене уметности који може да изазове оволико поштовање, написао је на свом фејсбук налогу Ђакон Ненад Илић о спектакуларној представи „Олимп” редитеља Јана Фабра којом је отворен 51. Битеф.

Извођење представе „Олимп” трајало је 24 сата на сцени Сава центра, а РТС је у директном преносу дочарао раскош несвакидашњег театарског подухвата.

Присуство голих глумаца на сцени у различитим кореографијама изазвало је много реакција у Србији - од еуфоричног одушевљења, до погрда због „неконтролисаног неморала на сцени”.

Ђакон Ненад Илић је режирао неколико позоришних представа међу којима је и „Лажа и паралажа” која је играна у Народном позоришту у Београду.

Изузетну посвећеност уметности и велики напор глумаца у представи „Олимп” Илић је на свом фејсбук профилу описао као „херојски напор да се смрт уметности не призна”.

„Сатима и сатима глумци-играчи изводе подвиг од ког застаје дах. Иза спектакуларних слика насталих савременом анализом грчких трагедија стоји дуг и напоран рад. Посвећен. Посвећен у тој мери да ми хришћани не можемо да позавидимо складној заједници на сцени. Глумци и глумице су махом голи, а да та голотиња нема везе ни са порнографијом, ни са провокацијом малограђанштине, па чак ни са подвученом еротиком - она је само једно од средстава за искрено улажење у проблеме људског постојања. Нема подразумевања. Извођачи су буквално оголели себе”, написао је Илић на свом фејсбук профилу.

Даље у Илићевом тексту пише да „глумци до изнемоглости понављају реченице док их заиста не прихватимо и уђемо у дијалог са њима”.

„Поливају се бојама, мажу уљем, рву се, играју уз хипнотичку музику и ваљају по земљи, воде љубав са биљкама и невидљивим визијама - све под палицом дебељушкастог Диониса иако се противе осталим паганским боговима. Раде све то до изнемоглости. Поштено. Сведоче своју уметничку веру”, написао је Илић.

У опису представе Илић каже да не спада у љубитеље таквих форми, али ова представа се дефинитивно издваја искреношћу и аутентичношћу.

„Иза свега стоји трагедија, али суочавање са њом није лишено хумора и виталности која фасцинира. Отпор претварању човека у саставни део рационалног западног пројекта. Нешто што личи на све уметничке и позоришне побуне од шездесетих година на овамо, али лишено свега тривијалног, баналног. Откривају нам шта стоји иза сумануте културе екстазе као једине паузе у сивилу свакодневице”, пише Илић.

Даље у тексту пише „човек је ограничено, али величанствено биће говоре нам, а извођачи представе на крају отворено траже признање за своје херојство, али и за херојство човека уопште”.

„Затим иронишу тај свој позив претварајући озбиљну и за гледаоца захтевну кореографску причу у баналну еротичну кореографију са медија као што је наш несрећни „Пинк”.

Упућени се сете како је бунтовник Буњуел завршио филм о Светом Симеону Столпнику у тадашњем диско клубу. Мистичка екстаза враћа се на инстант екстазу савременог доба. И на крају кад се Дионис, алтернатива сувом рационализму цивилизације, повуче, поручују нам - „дишите слободно и замислите нешто ново!” пише Илић.

Он у тексту поручује да је „дивно кад ти неко да повод за озбиљан дијалог”.

„Незгодно је што те то обавезује да изађеш из сопствене млакости и подразумевања. Велико је освежење кад се макар за неко време можемо измаћи из наших локалних (великих) проблема и сагледати проблеме данашњег човечанства.

Снимак ове изузетне представе требало би приказивати, ако не у богословијама, а оно сигурно на Богословским факултетима. Да би будући свештеници и теолози могли на време да нађу прави одговор на крик овог времена - „дајте нам нешто заиста ново!” - пише Илић.  (Танјуг)

 

Коментари16
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Boki S
Ako je ovo ironija, sarkazam, metafora, itd, tekst je odličan!
Јован
За малограђане и београдске комплексаше је и млатарање полним органима узвишено, само ако долази са Запада. За хришћане је стид основна морална граница. Ђакон да скине мантију ако га надахњују голи људи будући да правила Цркве строго забрањују свако приказивање голотиње. Свештенослужитељи треба да се надахњују сагледавањем духовног света а не скакањем голаћа по бини, све са асоцијацијама на хомосексуални чин (содомију). Срамота, ајде за голаће, то су странци (шта они знају шта је стид и морал), срамота за ђакона и СПЦ, коју представља.
Ненад
Једино што је срамотно овде је твој коментар.
Zorka Papadopolos
Nisam videla predstavu, i pokusavam da iz ovog teksta i prikljucenih komentara osoba koji su predstavu videli dokucim o cemu se tu radi. Bez uspeha. Golotinja po sebi je bila revolucionarna 1968. godine, ako i tada. Nacula sam da u GB ima jedna mlada spisateljica koja danas, u ova banalna vremena pise u `desetercu', divi se starim `dobrim' vremenima, priziva ih. Da li je o tome?
Синиша
ВАЛА СИ СЕ ПРЕЛЕТИО ОЧЕ ЂАКОНЕ.
Bob S
@Ljiljana Stanojević Ilić Ovaj komentar je možda najbliži stvarnom stanju. A ova predstava jasno pokazuje da zapadnjak jednostavno nije sposoban da razume druge kulture, pa ni starogrčku, koja malo ima veze za danažnjom nakaradnom civilizacijom slavljenja ružnoće. Stari Grci su slavili lepotu i samo savršeno građeni igrači su mogli da učestvuju, a ne današnji, nakazni, iščašeni, slomljeni...
Ljiljana Stanojević Ilić
Preletio je možda i autor vrhunski skulptor ali... ? Helinske tragedije i komadi ,pesma i igra su prvenstveno tekovina strana autoru kome bi za ostvarenje ovako vrhunskog koncepta bilo bliže i primerenije da je kao podlošku izabrao bajke Hansa Kristijena Andersena ili dela Hjeronimusa Boša -toliko netaknutog materjala! Zamislite Devojku sa bisernom minđušom koja opšti naga-što da ne a kako drugačije ,sa autorom dok ih mesec dana porteretiše Vermer .Mesec dana vrhunskog , total teatra ili multimedijalnog dodađaja. Ovako ostaje gorak ukus da nije imao hrabrosti da se suoči sa njemu bliskom tradicijom i sa sopstvenim kulturnim podnebljem i zahvatio je u helensko ,razvlačeći je kao što su to činili stotinama godina Kao u supermarketu izabrao tuđi proizvod .Malo kukavički , potpuno nerazumevanje Etike.
Djordje Konjikovic
24-satni boravak olimpijskih bogova u Srbiji izazvao je pravi zemljotres. Naviknuti na ispastanje i Hristovu golgotu, tesko prihvatamo dionizijevska neogranicena uzivanja. Pozdrav djakonu Ilicu i otvorenoj, radoznaloj i hrabroj Srbiji.
Ljiljana Stanojević Ilić
Radost , veselje, spontanost, radi sve što ti se sviđa i pokaži to drugima .Ali ova predstava je trebala biti igrana na otvorenom prostoru u tradiciji grčkog teatra ili rimskih bahanalija u slavu i trijumf slobode i uživanja bez palanačkih ograničenja .Fascinira prelom grčkog teatra kroz prizmu bajke Hansa Kristijana Andersena -Carevo novo odelo ,kao kulture u kojoj je sazreo autor i spoja medija-Šarli ebdo - kao vrha i okosnice savremene kulture .Svi smo mi goli bogovi sa Olimpa -zar ne? Sve je dozvioljeno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.