Мање од стотину Срба у Сентандреји
Када је 1913. године устоличен епископ Георгије Зубковић у Сентандреји, српски народ окупио се на главном тргу да га поздрави, испрати до његове резиденције и тако прослави ово устоличење.
А када је епископ Зубковић преминуо 1951. године, верници су опет приредили достојан испраћај. Међутим, памти се тада и једна необична околност. Коњи који су вукли кола са ковчегом узнемирили су се; морали су да их испрегну, па је окупљени свет почео да вуче погребна кола. То је била и симболична порука привржености верника Будимској епархији СПЦ у условима прогона цркве, у најтежим годинама комунистичке диктатуре Маћаша Ракошија. И све до 1990. није било епископа на челу будимске епархије, јер власти нису дозволиле да се попуни епископска столица...
Цео догађај забележен је на фотографији која је сачувана у оквиру пројекта „Слика и памћење – дигитализовање и евидентирање старих и архивских фотографија Срба у Мађарској” Српског института у Будимпешти и Музеја Епархије будимске. Директор института Пера Ластић говорио је о овом пројекту на скупу „Културно наслеђе Србије у свету”, недавно одржаном у Институту за међународну политику и привреду у Београду.
– На устоличењу епископа главни трг је некада био пун људи, док данас има мање од стотину Срба у Сентандреји. Данас постоје четири православне цркве у Сентандреји, тада је било седам – каже Пера Ластић, чији институт ради истраживања о прошлости Срба у Мађарској, као и о садашњем стању српске заједнице. Основан је 2009, а мађарска држава га финансира од 2011. године и од тада функционише регуларно.
У оквиру пројекта „Слика и памћење”, аутора Косте Вуковића, кустоса Музеј епархије будимске у Сентандреји, паралелно се раде и интервјуи са власницима слика које су у породичном власништву како би се знало када је фотографија снимљена и који догађаји и личности су забележени на њој.
– Најстарија породична фотографија из сеоске средине која је ушла у ову фототеку настала је око 1880. године, на њој је једна бака са унуком, док је најстарија слика из градске средине настала око 1865. На сликама су и свештеници из Сентандреје, Јован Игњатовић, адвокат и благајник Српске штедионице, председник удружења Јавор које је обухватило певачко друштво, позоришну групу и читаоницу. На сликамо запажамо детаље о једном добу, како су се људи облачили на селу, како у граду, који су били сеоски радови између два светска рата, како су изгледале свадбене фотографије, ношња, инструменти, видимо на пример и последњег гајдаша.
До сада имамо 2. 500 дигитализованих фотографија – истиче Ластић.
Некада је био знатно већи број Срба на данашњој територији Мађарске, око 25 хиљада душа, међутим, према његовим речима, у Мађарској данас има од пет до десет хиљада Срба. Највећи број њих иселио се између 1921. и 1931. у складу са мировним уговором склопљеним после Првог светског рата између Мађарске и Краљевине СХС који је предвиђао могућност избора држављанства, али то је повлачило исељавање у државу у коју су изабрали. Углавном је преостало само сеоско становништво.
После Другог светског рата, за време социјализма поново се стварао градски слој тако што су се људи пореклом са села школовали у Печују, Сегедину, Будимпешти и настанили се у овим градовима или послом стигли у градску средину. А после 1990. Мађарску насељавају избеглице из Србије, Хрватске и Босне.
У данашње време Срби у Мађарској, како додаје, имају у више насеља организовану мањинску наставу, а најзначајнија образовна установа је српски образовни центар у Будимпешти који носи име Николе Тесле и обухвата предшколску, основношколску и гимназијску наставу. При кровној представничкој организацији Самоуправи Срба у Мађарској која је и носилац културне аутономије српске заједнице раде и Културно-документациони центар Срба у Мађарској у Будимпешти, као и педагошки центар за српску мањинску наставу. У издању ове организације излазе Српске недељне новине. У оквиру јавног сервиса емитује се недељна получасовна ТВ емисија на српском и дневна двочасовна емисија на радију.
– Тренутно добри политички односи између Србије и Мађарске повољно се одражавају на положај наше мањине. Последњих година су на иницијативу премијера увишестручена у државном буџету средства предвиђена за националне мањине. Мађарски устав је предвиђао да мањине имају право на гарантовани мандат у парламенту, али је та одредба модификована тако да само омогућава да мањина добије заступника који учествује у дискусији. Усвојена је и измена закона на основу чега је свака мањина могла да изабере свог тзв. „портпарола” у парламенту– истиче Ластић.
Наш саговорник додаје да је мађарска влада посебном одлуком обезбедила и средства за адаптацију зграде прве српске препарандије за потребе Музеја Епархије будимске у Сентандреји и средства за модернизацију српске школе у Будимпешти, као и за отварање нове српске школске установе у Сегедину.
Институт је скромна средства добио од Министарства културе Србије за пројекат истраживања оставштине српског етномузиколога и композитора Тихомира Вујичића из Мађарске.
– Институт припрема и монографију о једином српском манастиру у Мађарској – Грабовцу, на северу Барање, који је настао у другој половини 16. века. Најважније наше издање је двојезична монографија Зорана Вукосављева „Архитектура српских православних цркава у Мађарској на 400 страна, са 700 фотографија на којима је 45 српских храмова у Мађарској, као и 16 бивших и 17 порушених цркава које су некада припадале нашој цркви. Организујемо научне скупове из културне историје Срба у Мађарској, о лингвистици Срба у Мађарској, о Сави Текелији, о Бели Бартоку и српској музици. Двадесет шестог октобра имаћемо скуп и изложбу о Евгену Думчи (1838–1917) првом градоначелнику Сентандреје. Думча је био српске националности и као човек пореклом из богате цинцарске породице истакао се и као велики добротвор српског народа у Сентандреји, Будимској епархији и целој Хабзбуршкој монархији – додаје Ластић.
Подели ову вест




Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.