Субота, 23.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Принудна управа у зградама после Нове године

Законски рок за регистрацију стамбених зграда је истекао, али власници станова могу да бирају управу све док им на врата не покуца комунални инспектор што се очекује у јануару
Са­мо по при­ја­ви ста­на­ра згра­да у ко­ји­ма ни­је ре­ги­стро­ва­на стам­бе­на за­јед­ни­ца ко­му­нал­ни ин­спек­то­ри ће ићи у кон­тро­лу до Но­ве го­ди­не, а од ја­ну­а­ра ће­ се спро­во­ди­ти ве­ћи над­зор на те­ре­ну (Фото Р. Крстинић)

Власници станова који ни последњег дана законом прописаног за регистрацију стамбене зграде, нису изабрали управу мирним сном могу да спавају до Нове године. Рок да то учине практично је продужен све до увођења принудне управе. До тада ће имати шансу да изаберу управника из својих редова или да ангажују професионалца – особу која је положила стручни испит и уписана је у регистар професионалних управника. Не морају да страхују да ће им на врата већ сутра закуцати комунални инспектор да провери да ли су се станари договорили око поделе власти.

Он по закону има право да после 12. децембра иде у контролу и даје рок од 30 дана да се житељи зграда сами организују, у противном им следи принудна управа и казне од 5.000 до 2.000.000 динара. У београдским општинама, које су последњих дана затрпане захтевима за регистрацију стамбених заједница и масовно су продужиле радно време, неће пре јануара слати инспекцију на терен.

Очекују да град донесе одлуку о висини минималне накнаде за принудне управнике које поставља држава односно локална самоуправа по пријави комуналних инспектора или власника станова. Такав управник стамбеној заједници биће додељен са листе професионалаца и он ће посао обављати све док се станари не организују и тај задатак не повере неком другом – комшији или професионалном управнику. Услуге принудног управника плаћаће се и то уплатницом „Инфостана”.

– Само по пријави станара зграда у којима није регистрована стамбена заједница наши комунални инспектори ће ићи у контролу до Нове године, а од јануара ћемо спроводити већи надзор на терену – каже Оливера Вишњић, начелница општинске управе Новог Београда. У тој општини регистроване су 784 стамбене заједнице закључно са понедељком, а и данас очекују још најмање 200 пријава. Тај збир је и даље мањи од 2.500 колико је било, пре доношења Закона о становању, формираних скупштина зграда.

У Раковици је засад пресек стања бољи јер од 1.400 скупштина зграда на тој општини њих 700 је предало захтев за регистрацију стамбене заједнице закључно са 11. децембром. Већина управника бирана је из редова комшија, а свега неколико зграда је увело професионалну управу и спремно је да за ту услугу месечно плаћа између 200 и 300 динара, наглашава Мила Шкорић, руководилац одељења за имовинске и стамбене послове Раковице.

– Последњих дана навала је да шалтерима. Стизало је по 50 пријава дневно, а у понедељак их је било 90. Наши инспектори до Нове године неће контролисати које зграде нису изабрале управу зато што чекамо да министарство донесе правилник о минималној висини накнаде за принудног управника. То значи да до даљег могу да се региструју стамбене заједнице – објашњава Шкорићева.

И у Старом граду ситуација је слична. Регистровали су 361 стамбену заједницу, још 200 предмета је у раду, а  стигло им је чак 100 захтева, тврди Андреј Белингар, начелник општинске управе Старог града. У поређењу са бројем некадашњих скупштина зграда којих је било око 1.000, сада су на пола пута.

– Нећемо журити са обиласком терена, али ћемо поштовати закон. Наш интерес је да што више људи самостално изабере управу под својим кровом – истиче Белингар.

Први човек Палилуле Александар Јовичић каже да је задовољан одзивом Палилулаца и да је од 2.200 скупштина зграда, захтев за регистрацију до 13 сати предало 830 зграда, а да је општина издала 500 решења. Нада се да наредних дана интересовање неће спласнути.

– Апеловаћемо на житеље да се сами организују и тако избегну увођење принудне управе – каже Јовичић.

Станарима се највише исплати да нађу заједнички језик и међусобно изаберу особу којој ће поверити одговаран посао: да заступа и представља стамбену заједницу, организује радове хитних интервенција, води евиденцију о приходима и расходима, предлаже скупштини зграде програм одржавања објекта и стара се да он буде реализован, располаже средствима са текућег рачуна...

– Професионални, као и обични управник, не може да располаже средствима без сагласности станара. Он не одлучује ни о чему сам, већ спроводи одлуке које доносе станари на скупштини – објашњава за Танјуг Јованка Атанацковић, помоћница министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

У примерима када зграде имају закључене уговоре о одржавању са јавним предузећима или приватним фирмама ти уговори настављају да важе и после доласка професионалног управника, уколико станари не одлуче другачије.

– То су уговорни односи у које се закон не меша – наводи Атанацковићева.

Са лиценцом само 400 професионалних управника

Процене ресорног министарства су да ће Србији бити потребно најмање 15.000 професионалних управника како би грађани имали могућност избора и за што мање новца добили што бољу услугу. Од почетка обуке за професионалне управнике у јуну ове године, од 750 њих који су је прошли 400 је положило испит. У току је децембарски рок и пријављена су 254 кандидата, потврдила је за Танјуг Јованка Атанацковић.

Да би постали управници, у Агенцији за привредне регистре треба да отворе фирму, или се региструју као предузетници, или запосле у предузећу које се већ бави одржавањем зграда.

Станарима се највише исплати да међусобно изаберу особу којој ће поверити одговаран посао да:

– заступа и представља стамбену заједницу

– организује радове хитних интервенција

– води евиденцију о приходима и расходима

– предлаже скупштини програм одржавања објекта и стара се да он буде реализован

– располаже средствима са текућег рачуна... 

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

milica
Uvek sve i zadnji cas, i naravno, nista ne moze da zazivi ! Zgrade i okruzenje oko njih su ocajne ! Ljudi van svog stana ni ne primecuju prljavstinu, krs i lom, vec su navikli na to ! Aman, ne produzavajte rokove, moramo ustoliciti uprave u zgradama brzo, i krenuti u velika ciscenja i popravke, krajnje je vreme !
Боривоје Банковић
И то ће све урадити управници? А не Божић Бата и Деда Мраз? Ово је само још један начин да се измузу паре од грађана, а не да се уведе ред. Живи били па видели, ово неће баш ништа променити, осим што ће нам истерати новац из џепа.
Mirođija
A gde se to registruje
mihailo
Kakvo vreme dodje,kako je tesko postalo ziveti u nekad tako lepom Beogradu,sta ljudi uradise od nekad svetskog grada.
Nikola Radonja
Ne znam čemu ovolike pretnje,kao da se ljudi do sada nisu samoorganizovali i volonterski vodili zgrade preko Kućnih Saveta i Zbora Stanara.Znači ovaj vid organizovanja nije trenutno "izmišljen" već se evidencijom pojedinih ulaza planira dodatna mogućnost oporezivanja, porodice. Ne shvatam lice ( organ) koje je donelo odluku da ulaz ( zgrada) bude kažnjena do 2.000.000 dinara,ili se radi o zloj nameri ili ovi donosioci ne žive u realnom svetu.Pa "Veliki ulaz-zgrada" nije nikakva Spoljnotrgovinska firma,Javna ustanova ili Ino Banka ,da na svom računu poseduje 2 miliona. Možda zakonodavac hoće da proda delove zgrade,da bi "naplatio kaznu". Ostavite se sugestija kako treba izvršiti organizovanje jer je u 90 % slučajeva svaki dosadašnji predsednik Zbora Stanara profesionalac u ovom poslu.Postavite normalne zakonske okvire, odnosno vremenske termine ,realne kaznene posledice jer i sami ne verujete u ovo što je ovaj autor D.Mučibabić napisao. Stanar
dipl. agronom
Poznata je zalopojka lokalnih vlasti da nemaju dovoljno inspektora,kada blagovremeno ne reaguju...!!! Sudeci prema brojnom stanju komunalnih inspektora,morace se aktivirati i esalon komunalne policije.Tako je to kada se javna rasprava o zakonima od javnog interesa,vodi na brzinu,a mediji se bave stotinama drugih tricarija i glupostima...!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.