Мањак возача и вишак проблема за панчевачког аутопревозника
Панчево – Због забране запошљавања у јавном сектору српски аутопревозници не могу да ангажују нове возаче, док све више њих даје отказ и одлази да ради у иностранству, углавном у Словенију, Словачку и Немачку и друге земље Европске уније. Аутотранспортно предузеће „Панчево” мучи иста мука. Овде тренутно ради 151 возач са уговором о раду, али озбиљно забрињава што их је током ове године 11 напустило фирму.
Зашто возачи тако лако одлазе из предузећа? У оба синдиката „Самосталном” и синдикату „Независност” имају исти списак незадовољства. Прва ставка је ниска зарада у односу на тржишта ЕУ – у Хрватској возачи аутобуса зарађују више од 800 евра, у Словенији 1.600, а у неким европским земљама и више од 2.500 евра, док су овдашња у неколико наврата смањивана и крећу се око 36.000 динара, а ту је и проблем прековременог рада који се не плаћа.
„Зато што их нема довољно, возачи у АТП-у имали су прошле године 23.000 прековремених сати, док је ове године тај број смањен на 15.000. Због забране запошљавања ангажују се људи на неколико месеци, али их нема довољно, па они који раде осећају стални притисак, замор и преоптерећеност, а када се деси да добију слободан дан, та пауза не траје дуже од 24 сата. Због свега тога, још њих тринаест се спрема да оде”, наглашава Милан Марковић, председник „Самосталног синдиката”.
Потешкоћа има и у гаражи АТП-а у којој је некада на пословима поправке и одржавања возила радило више од стотину људи, а данас тек 22 аутомеханичара, чији је просек 45 година и нема младих који би се обучавали послу.
Ипак, руководство тврди да је у овом тренутку бројно стање задовољавајуће за реализацију постојећег обима рада у међумесном и градском саобраћају. „Највећи проблем да се рад организује у складу са прописима је велики број истовремених изостанака са посла због привремене спречености, односно боловања возача. У првих девет месеци ове године, они су одсуствовали са посла 12.624 сата, пораст боловања је приметан од марта ове године, па је тако просечно 10 возача месечно истовремено ван распореда рада”, изјавио је Небојша Гајић, директор панчевачког аутопревозника.
У предузећу слуте да ће бити и горе када крене права зима, са отежаним условима рада, застојима у саобраћају, али и већим сезонским оболевањем запослених. Пословодство је још у мају ове године доставило молбу за попуну слободних и упражњених радних места ресорном министарству и комисији за прибављање сагласности у којој је образложило неопходност пријема 10 возача, а одговор још чека.
Ни што се тиче зарада, нема много маневарског простора за побољшање, јер је тренутно у примени Закон о привременом уређивању основица за обрачун и исплату плата код корисника јавних средстава, тако да њихово повећање како за возно особље, тако и других запослених није могуће. Истовремено, и да могу да повећају плате возачима питање је колико превозника то реално може и да спроведе. У АТП-у као и свуда приходи директно зависе од цене карте и броја путника, а непопуларна скупља аутобуска карта утицала би на број путника то јест смањење укупних прихода и тако укруг.
Узнемирујућа информација за све аутопревознике је и да ће возачи аутобуса од наредне године још лакше моћи до посла у иностранству, захваљујући поједностављеним процедурама за грађане ван ЕУ ради заснивања радног односа у дефицитарним занимањима, а једно од њих је управо радно место професионални возач.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.