Среда, 01.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Мањак возача и вишак проблема за панчевачког аутопревозника

Перон Главне аутобуске станице у Панчеву (Фо­то О. Јан­ко­вић)

Панчево – Због забране запошљавања у јавном сектору српски аутопревозници не могу да ангажују нове возаче, док све више њих даје отказ и одлази да ради у иностранству, углавном у Словенију, Словачку и Немачку и друге земље Европске уније. Аутотранспортно предузеће „Панчево” мучи иста мука. Овде тренутно ради 151 возач са уговором о раду, али озбиљно забрињава што их је током ове године 11 напустило фирму.

Зашто возачи тако лако одлазе из предузећа? У оба синдиката „Самосталном” и синдикату „Независност” имају исти списак незадовољства. Прва ставка је ниска зарада у односу на тржишта ЕУ – у Хрватској возачи аутобуса зарађују више од 800 евра, у Словенији 1.600, а у неким европским земљама и више од 2.500 евра, док су овдашња у неколико наврата смањивана и крећу се око 36.000 динара, а ту је и проблем прековременог рада који се не плаћа.

„Зато што их нема довољно, возачи у АТП-у имали су прошле године 23.000 прековремених сати, док је ове године тај број смањен на 15.000. Због забране запошљавања ангажују се људи на неколико месеци, али их нема довољно, па они који раде осећају стални притисак, замор и преоптерећеност, а када се деси да добију слободан дан, та пауза не траје дуже од 24 сата. Због свега тога, још њих тринаест се спрема да оде”, наглашава Милан Марковић, председник „Самосталног синдиката”.

Потешкоћа има и у гаражи АТП-а у којој је некада на пословима поправке и одржавања возила радило више од стотину људи, а данас тек 22 аутомеханичара, чији је просек 45 година и нема младих који би се обучавали послу.

Ипак, руководство тврди да је у овом тренутку бројно стање задовољавајуће за реализацију постојећег обима рада у међумесном и градском саобраћају. „Највећи проблем да се рад организује у складу са прописима је велики број истовремених изостанака са посла због привремене спречености, односно боловања возача. У првих девет месеци ове године, они су одсуствовали са посла 12.624 сата, пораст боловања је приметан од марта ове године, па је тако просечно 10 возача месечно истовремено ван распореда рада”, изјавио је Небојша Гајић, директор панчевачког аутопревозника.

У предузећу слуте да ће бити и горе када крене права зима, са отежаним условима рада, застојима у саобраћају, али и већим сезонским оболевањем запослених. Пословодство је још у мају ове године доставило молбу за попуну слободних и упражњених радних места ресорном министарству и комисији за прибављање сагласности у којој је образложило неопходност пријема 10 возача, а одговор још чека.

Ни што се тиче зарада, нема много маневарског простора за побољшање, јер је тренутно у примени Закон о привременом уређивању основица за обрачун и исплату плата код корисника јавних средстава, тако да њихово повећање како за возно особље, тако и других запослених није могуће. Истовремено, и да могу да повећају плате возачима питање је колико превозника то реално може и да спроведе. У АТП-у као и свуда приходи директно зависе од цене карте и броја путника, а непопуларна скупља аутобуска карта утицала би на број путника то јест смањење укупних прихода и тако укруг.

Узнемирујућа информација за све аутопревознике је и да ће возачи аутобуса од наредне године још лакше моћи до посла у иностранству, захваљујући поједностављеним процедурама за грађане ван ЕУ ради заснивања радног односа у дефицитарним занимањима, а једно од њих је управо радно место професионални возач.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nenad
Bas kako Nikola kaze. Kada svi odu i gazdama se svezu ruke , molice gazde nove zaposlene . Dotle ce biti ovako kao sto je sada. Sin jednog mog kolege je izucio privatno jedan veoma redak zanat . Slucajno to dodje do nekih Svajcaraca . Mali je dobio svajcarske dokumente (B viza) momentalno . Plata do neba, auto , namesten stan i svi zadovoljni . Gazde su brutalne kada imaju izbora i mogu da biraju a isto tako ponizne kada nemaju. Ja sam tako posedovao neke vestine koje su mome bivsem gazdi donosile silan profit. Onda se jednom naljutim i spakujem i odem za Srbiju . Posle 2 meseca moli me gazda da se vratim . Dakako paltio mi je i ta 2 meseca dok sam se odmarao po Srbiji plus avio kartu u oba smera . Onda sam ubrzo dobio i auto na poklon i jos dosta toga . Samo da mu ne odem trajno , tada bi izgubio bas mnogo. Pitate kako . Pa lepo odem u konkurentsku firmu i prodam njima ta moja umeca. I stari gazda moze momentalno da zatvara firmu . Zato ucite skole i radite na sebi stalno .
Данило
Одлазе у Словачку да зараде леба. Држимо се ми браће Руса кад су их Словаци откачили.
bata popovic
A tu su i braća Arapi
Nikola
Подржавам сваког ко оде и тражи себи бољи живот. Са друге стране кад довољно људи оде и овде настане несташица радне снаге, порашће и плате. Сада док по 500 људи јуриша на једно радно место послодавцима се једноставно може да дају плате 20 хиљада.
Peko Dapcevic
Da je tako, Trgoviste ili polu-napustena banatska sela bi procvetala. Vecina otisli, a oni sto su ostali nemaju posla. Ako svi mladi i sposobni odu, ili jako veliki broj njih iz Panceva, koga ce ti autobusi da prevoze? Ah da, zaboravio sam: nesposobne i parazite, znaci vecinu u Srbiji. Nema opasnosti za nas, je vecina ima kvalitete neophodne za opstanak u ovakvom Srbistanu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.