Уторак, 18.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

За здрав живот

Желите да постанете вегетаријанац, али бринете да ће такав начин исхране пореметити баланс у вашем организму и негативно утицати на здравље? Постоји много разлога због којих људи прелазе на вегетаријански начин исхране. Међутим, и даље нема одговора на питање да ли је здраво бити вегетаријанац, а неретко ће вас, уколико се овако храните, питати да ли сте можда болесни или да ли сте сигурни да таквом исхраном не нарушавате здравље.

Као и у свему у животу, кључна реч је „баланс”. Без обзира на то да ли једете месо или не, да бисте се здраво хранили, најважније је да једете разноврсну храну, без сувишних масноћа, соли и шећера. Вегетаријанцима исхрана треба да буде заснована на препорученим количинама одређених намирница дневно. Протеини: две-три порције (грашак, пасуљ, сочиво, јаја, коштуњаво воће, семенке, тофу); млечни производи и замена за њих: две-три порције (млеко, сојино млеко обогаћено калцијумом, сир, млади сир, јогурт); скроб: четири порције (хлеб од целог зрна, цереалије, кромпир, пиринач, тестенина, качамак); воће и поврће: пет порција (свеже, замрзнуто, сушено, цеђено). Саветује се да је најбоље да начин исхране мењате постепено, како би организам имао времена да се навикне и прилагоди.

Најчешће дилеме:

- Да ли ћемо таквом исхраном уносити довољно протеина? Верује се да вегетаријанци не узимају довољну количину протеина, а у ствари то и није сасвим тачно. Вегетаријанци имају своје изворе протеина: млечне производе, хлеб од целог зрна, пиринач, тестенину, пасуљ, сочиво, грашак, коштуњаво воће и семенке. Веома је важно свакодневно јести ове намирнице јер на тај начин уносимо довољно потребних протеина у организам.

- Да ли су вегетаријанци анемични? Гвожђе је врло битан елемент за здравље и његов недостатак у организму може изазвати анемију. Међутим, истина је да се гвожђе из меса много лакше апсорбује од оног које садрже вегетаријански производи. Витамин Це поспешује апсорпцију гвожђа и зато је битно комбиновати намирнице богате гвожђем са намирницама које садрже тај витамин.

- Да ли вегетаријанским начином исхране можемо изгубити килограме? Вегетаријанска исхрана јесте веома здрава, али то не значи да ћете од ње смршати. Када људи престану да једу месо, често се догађа да почну претерано да узимају намирнице које садрже висок проценат масти (сиреви, бутер, коштуњаво воће, семенке).

- Да ли је потребно узимати суплементе (додатке)? Све док се храните разноврсно и уравнотежено и док се добро осећате, нема потребе да узимате суплементе. Неки људи, у фази преласка на вегетаријански начин исхране, узимају мултивитаминске и минералне додатке да би се што лакше навикни на промену. Труднице, дојиље и млади у пубертету (посебно девојчице које у том узрасту избегавају да једу) такође могу узимати суплементе. Међутим, важно је да се, пре него што се одлучите за узимање било каквих витаминских или сличних додатака, консултујете са лекаром.

- Да ли је добро избацити млечне производе из исхране? Уколико сте одлучили да из исхране избаците млеко и млечне производе, важно је да поведете рачуна о редовном уносу калцијума и витамина Б12 који су од изузетне важности за кости, зубе и нервни систем.

- Да ли је вегетаријанство добро за децу? Вегетаријанска исхрана није штетна за бебе и децу, али морамо имати у виду да су потребе деце у развоју сасвим различите у односу на потребе одраслих, зато је важно посаветовати се са педијатром и нутриционистом.

Неколико савета за лакши живот: Уколико сте само ви вегетаријанац, али не и ваши укућани, најбоље је да спремате јела на бази поврћа, воћа, житарица и слично, јер се у њих може накнадно додати месо. Заблуда је да спремање вегетаријанских оброка одузима много времена, јер поврће не треба кувати дуго, а може се јести и сирово, као салата. Пустите машти на вољу и видећете колико је једноставно и брзо.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.