Среда, 01.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Србија и Немачка имају много тога заједничког

Србија треба да буде део ЕУ, то је логично, каже Габријел Фелц, шеф-диригент Београдске филхармоније, у којој је недавно покренуо пројекат „Музички разговори”
Габријел Фелц (Фото М. Ђоковић)

Габријел Фелц, шеф-диригент Београдске филхармоније, недавно је у интервјуу за немачку агенцију ДПА говорио о жељи да пружи свој допринос како би односи између Немачке и Србије постали још блискији, рекавши да српски народ има право да се у потпуности интегрише у Европску унију.

– Све што је некада било, сада је иза вас. Треба гледати напред. Имамо много тога заједничког, у култури, делом и у језику, сарађујемо већ у економији. И Немачка је имала своје падове у историји... Желим да вам пружим подршку. Србија треба да буде део ЕУ, то је потпуно нормално и логично – каже Фелц за наш лист.

Овај диригент недавно је у Београдској филхармонији покренуо пројекат „Музички разговори” с циљем да се музичари и публика повежу на што приснији и директнији начин. У оквиру камерне сцене овог оркестра, у краткој форми од око 30 минута, публици ће се једне среде у месецу представити музичари наше филхармоније као солисти, а публика ће бити и на самој бини око извођача. 

Фелц, који је и дипломирани пијаниста, пратиће на клавиру наше уметнике и кроз музички разговор водити ове специјалне дневне концерте који ће понудити одушак од дневних активности и прилику да ближе упознамо музичаре који наступају у овом оркестру.

Први у низу „Музичких разговора” биће одржан данас у 14 часова у сали Београдске филхармоније, када ће Фелц са фаготистом Ненадом Јанковићем, извести композиције Телемана, Елгара и Веберна. Улаз на ове концерте је слободан.

Још једна од новина у Београдској филхармонији јесте увођење програма „Диригентски форум”. Маестро Фелц одабрао је српске представнике „Диригентског форума” – немачког програма за младе диригенте који ће се одржати у Београдској филхармонији у јуну 2018. године. Од седам кандидата који су се пријавили на аудицију, Фелц је изабрао Наталију Мићић и Оливеру Секулић-Барац, које ће дириговати Београдском филхармонијом 21. јуна.

– Тражили смо изузетну личност јер добри диригенти треба да имају став и израз који инспирише оркестар и гура га напред. Заиста је било изненађење, али две даме су се показале управо као кандидати које тражимо – истиче Фелц.

– Почетак диригентске каријере тежак је за сваког диригента. Оркестар вам још увек не верује, превише сте млади и немате искуства са репертоаром. Када је овај програм почео у Немачкој 1991. био сам међу првим изабранима за учешће за њему, што је било веома значајно за моју каријеру. Осећам да ми је дужност да сада ја, као учитељ, помогнем другима. Главна идеја је да млади раде са професионалним оркестром на високом нивоу. Пожелео сам да то пробамо и у Србији – каже Фелц.

Објашњава да је у плану и први це-де који ће снимити са Београдском филхармонијом у марту ове године.

– Оркестру је потребан компакт диск као својеврсна оцена нивоа на којем се налази. Такве снимке је тешко данас правити, јер ретко ко у њих новац улаже као раније. Снимићемо Симфонију бр. 3 („Иља Муромец”) руског аутора Рајнхолда Глијера, што ће бити прво извођење овог дела у Београду. Памтим да га је извео диригент Неме Јарви 1998. у Келну са њиховим радио-оркестром – каже Габријел Фелц, који од 2017. године води нашу филхармонију. Био је и генерални музички директор у Алтенбург-Гери, у Немачкој (2001–2005), где је, како каже, повећао број посетилаца концерата за седам посто. Након места музичког директора филхармоније у Штутгарту (2004–2013), руководи филхармонијом у Дортмунду, где се број посетилаца увећао за 16 одсто. 

Са Београдском филхармонијом Фелц ће у петак у Коларчевој задужбини извести Малерову Девету симфонију.

– Ово дело је једно од највећих које је Малер написао. Када је стигао у САД, Малер је добио ангину пекторис. Док је писао ову симфонију знао је да ће за неколико месеци умрети и то се у партитури осећа. У овој симфонији, толике дубине, композитор посматра свој живот, срећне и трагичне околности, и све то сабија у музику. Када сам био позван на Малеров фестивал који се налази на граници Швајцарске, дириговао сам управо Девету симфонију. Пет километара од те сале налази се једно село и у њему кућица од дрвета. Можете ући у њу као у музеј. У њој је мали сто на којем је Малер написао ово дело. У тој кући и месту нетакнуте природе пажњу привлачи само омањи прозор кроз који се види прелепа панорама Алпа. У таквом окружењу његов таленат изродио је овакво велико дело – каже Фелц, и додаје да је нелогично дириговати Малерова дела на почетку каријере. Прво дело овог аутора које је Фелц извео била је управо Девета симфонија, када му је било 32 године. 

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bosa S
Divno i za pohvalu! Na sve nacine se boriti za kulturu i protiv rijaliti koji nas unistavaju.
радисав
Разлика је огромна. Немачки историјски падови су поједностављено речено, наношење штете другима, а историјски пад Србије је одрицање од себе, рад у корист других, који се претворио у рад на сопствену штету.
Milan
Ja nisam za to da Srbija "udje" u EU. Pre bih voleo da EU "dodje" u Srbiju.
nikola andric
Kako da ne ali Nemci i Srbi to drukcije nazivaju. Nemci ih zovu gastarbeiter a mi ''lica na privremenom radu od preko 30 godina''.
Nikola Kiric
Kakve veze muzika ima s politikom sad (osim Evrovizije i ostalih takmicenja)? Zamisljam ga kako diriguje rukom bez palice, dok se drugom ceska ispod nosa.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.