Препржољ, намазољ и јанија
Како се праве белмуж, дзипа и јанија, која је разлика између препржоља и намазоља, како су настали чувени пиротски качкаваљ и пеглана кобасица – нека су од питања на која одговоре зна Дејан Загорац, истраживач Завода за проучавање културног развитка. Он је прошле године са сарадницима проучавао гастрономско наслеђе Старе планине и њене околине. Као резултат теренског рада у старопланинском, пиротском и књажевачком крају, недавно је објављена књига „Укуси Старе планине”.
Двојезична публикација на српском и енглеском у издању Завода за проучавање културног развитка, коју је помогло Министарство културе и информисања, садржи сијасет прича о настанку специјалитета из ових делова Србије, разговоре с произвођачима и угоститељима, рецепте, историјске податке...
А главни мотив целог подухвата, према речима аутора, јесте да се заштите локална храна и пиће као део нематеријалне баштине Старе планине и да се укаже на њихов пре свега туристички потенцијал.
„Тај део Србије је сачувао специфичност гастрономске баштине, баш као што је очувао локални идентитет и говор, одолевши глобализацији. А истовремено, за њега се толико и не зна, за разлику од, на пример, западне Србије, где постоје туристички пројекти засновани на локалној гастрономској понуди, произвођачи попут пршутара, хотели и други садржаји”, наводи Загорац.
Он је прионуо на истраживање уз помоћ неколико сарадника – Момчила Ђурђића, пиротског новинара, Братислава Златкова, директора тамошње туристичке организације, Ивана Светозаревића, туризмолога из Књажевца, Игора Петровића, директора Парка природе „Стара планина”, Дарка Ђорђевића, директора Специјалног резервата природе „Кањон Јерме”, и Дарка Савића, фотографа. У својој књизи је прикупио и објавио више од 70 рецепата за специјалитете старопланинског краја – од предјела до десерта. Међу њима су, између осталих, белмуж – топљени сир с кукурузним брашном – затим троше односно јело од хлеба преливеног киселим млеком и специјалитети живописних имена засновани на месу (чомлек, подробица, јанија). Ту су и препржољ и намазољ (с нагласком на „о”) као својеврсна претеча данашњег хамбургера. Праве се једноставно, тако што се парче хлеба намаже зејтином и алевом паприком, на њега се стави пљескавица, па се све то запече. Ако је једно парче, онда је намазољ, а ако се месо стави између два, то се зове препржољ. Иза неких јела крију се занимљиве легенде о њиховом настанку.
„Прича се да је дзипа, то јест сос од кукуруза у који се умаче проја, настала тако што је кукуруз у посуди за време припреме скакао односно ђипао. Од тога ’ђипа, ђипа’ је добио име. А за питу баницу се говори да се прави кад дођу гости, односно кад неко бане”, објашњава Загорац, указујући да су ово ипак казивања, а не „тврди” историјски факти.
Неке друге, знатно веродостојније приче из прошлости, сведоче о страним утицајима на кухињу старопланинског краја. Тако Загорац бележи да су Каракачани односно Цинцари – племе пореклом из Грчке, али романског порекла – научили Пироћанце да праве чувени качкаваљ. Припадници тог племена су за време Отоманске империје напасали своја стада оваца на Старој планини. Њихово млеко су претварали у трајни жути сир који би лети чували у пећинама. Тамо би из њега избијала биљна масноћа, стварајући заштитни филм који је спречавао кварење.
„Старопланинска кухиња показује да месо, поготово свињско, не мора да буде основа српске хране, већ много већу улогу играју млечни производи, житарице, лековито и самоникло биље, интегрално брашно. У тој кухињи су присутни отомански, цинцарски, бугарски и српски утицаји, а у последње време и европски, посебно кад је реч о колачима попут еклера или ролата, који се све чешће праве. Значајан траг су оставиле и две етничке групе с овог поднебља: Торлаци из Књажевца и Шопи из Димитровграда. Шопи су тако заслужни за шопски сир, по којем је и шопска салата добила име”, истиче Загорац.
Он је уврстио и неизбежне кафанске анегдоте, попут оне о чувеном пиротском ресторану „Девет мезета”, у којем је постојао изазов гостима да поједу исто толико пиротских јела и, ако у томе успеју, не плаћају ништа. Управо би угоститељски објекти морали да очувају гастрономско наслеђе старопланинског краја, сматра Загорац, и то тако што ће осим традиционалних специјалитета, уврстити локалне намирнице и у савремена јела. У том смислу, он наводи пример пиротске пицерије, која на пицу ставља тамошње оригиналне састојке попут јагњећег меса, чварака или куваног лековитог биља.
Подели ову вест







Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.