Уторак, 18.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
У ЧЕТВРТАК ЈЕ СВЕТСКИ ДАН ЗАШТИТЕ ПОТРОШАЧА

Купци незадовољни, НОПС најавио бојкот

У најбројнијој потрошачкој организацији у Србији кажу да неће учествовати у акцијама које организује ресорно министарство јер су незадовољни тренутним стањем у овој области
(Фото А. Васиљевић)

Незадовољство положајем и заштитом права потрошача расте, па данас, уочи 15. марта, када цео свет обележава овај датум, бројне организације упозоравају да је потребно појачати контроле тржишта и повећати новчане казне за оне који пласирају небезбедну робу. Током прошле године, систем хитног упозоравања на небезбедне производе у ЕУ – „Рапекс” – обавештен је о више од две хиљаде непрехрамбених производа који нису безбедни за употребу. Према мишљењу Европске потрошачке организације БЕУЦ и Европског гласа потрошача АНЕЦ, ово је само врх леденог брега. Број небезбедних производа на тржишту је, сматрају, много већи јер се заједничко тржиште Европске уније не контролише довољно.  

У Националној организацији потрошача Србије НОПС кажу да ове године неће учествовати у акцијама које организује Министарство трговине и да ће 15. март искористити да изразе протест због тренутног стања у области заштите потрошача у Србији. Како кажу, сутра неће радити и решавати потрошачке спорове.

– Немамо право да ћутимо. Већ четири године тражимо враћање колективне тужбе у закон, прекршајне налоге с којима бисмо ефикасније уредили тржиште, али одговора нема. Од 2014. године није одржан ниједан састанак Савета за заштиту потрошача на коме би министарства и организације требало да унапређују прописе како би се ова област уредила у интересу потрошача. Имамо стратегију која је усвојена за период од 2013. до 2018. године, а ми данас не знамо ни шта је годишњи план ни резултати – каже Горан Паповић, председник НОПС-а.

Он истиче да ова организација најоштрије протестује због недавне изјаве представника Министарства трговине да организације потрошача у Србији нису довољно активне у одбрани права купаца и да им недостају нека основна правна знања. 

– Ако је НОПС од 2011. године решио 30.194 потрошачка приговора и поднео више од 100 прекршајних пријава и иницирао најмање десет поступака за заштиту колективних интереса потрошача, зар нам недостају основна правна знања – пита Паповић, додајући да можда овакве изјаве наговештавају нешто друго.

– Можда су нам неопходни нови страни експерти и ИТ стручњаци који ће нам уз огромну провизију понудити нека нова знања и платформу за обраду потрошачких приговора или тумачити домаће законодавство које примењујемо у свакодневном раду с потрошачима. И с чијим недостацима смо упознати до последњег зареза, на шта и указујемо годинама – каже Паповић и додаје да је протестно писмо послато и Министарству трговине. 

Ни европске организације за заштиту потрошача нису у потпуности задовољне. И БЕУЦ и АНЕЦ кажу да су још прошлог децембра обавестили Европску комисију да је потребно обезбедити јачи надзор над тржиштем. Нажалост, предлог није усвојен јер прописи искључују строжу контролу појединих производа – саопштили су из ових организација. 

Моник Гојан, генерални директор БЕУЦ-а, изјавила је да потрошачи немају исти ниво заштите у зависности од тога где живе. Због тога је упозорила да би државе чланице требало хитно да повећају број контрола и износе новчаних казни, у свим категоријама производа.

– Производи који представљају опасност за децу и даље се легално продају у неким земљама због застарелих и неусклађених прописа. Један од примера је „шпијунска лутка” Кејла, која се и даље продаје у неким деловима ЕУ – изјавила је Гојан. 

Стивен Расел, генерални секретар АНЕЦ-а, подсетио је на потребу стварања паневропског система података о несрећама и повредама, уз чију помоћ би се постављали приоритети у контроли и деловању на тржишту. 

Грађане мучи квалитет обуће

НОПС организује стручну трибину на којој ће се говорити о све већем броју приговора на обућу, посебно на квалитет патик

(Фото Пиксабеј)

Потрошаче у централној Србији последње године највише је бринуо квалитет обуће, прецизније патика, и то њиховог горњег дела који се најчешће цепао после кратког ношења. Због тога ће крагујевачки огранак НОПС-а поводом предстојећег Дана потрошача сутра одржати стручну трибину на којој ће учествовати стручњаци из различитих области. Иако је, како кажу у овој потрошачкој организацији, велики број ових приговора већ решен, проблеми се понављају, а трговци често оглушују о захтеве купаца. 

Зоран Николић, председник Удружења за заштиту потрошача Крагујевац, каже за наш лист да су се грађани, осим на обућу, највише жалили на квалитет мобилних телефона, кабловске оператере и белу технику, а приметан је и већи број приговора приликом раскида уговора за грејање. Обућа је, додаје, и даље наш главни проблем.

 – И даље имамо један нерешив проблем, а то је пробијање горњишта или горњег дела обуће. То се углавном односи на патике, али је слично и са осталом обућом – ципелама и чизмама. Са једне стране, постоји доказ о квалитету материјала који се користи у производњи обуће, али се поставља питање због чега се цепају после кратког ношења. Трговци тврде да је проблем у посебном начину хода, што, сматрамо, не може бити оправдање – каже Николић за „Потрошач”. Он пита да ли произвођачи не би требало мало више да се позабаве квалитетом обуће која се нуди на нашем тржишту, што је сигурно разлог великог броја жалби купаца.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Borka
Poštovani gospodine Jeremija,sve ste lepo rekli.Teško da nam ima spasa i da nas ,,zaštite”ova naša udruženja,kad su kod njih neki ljudi na pozcioniranim mestima a sa kriminalnim dosijeima,dobijaju velike pare iz budžeta,plus donacije od Evrope,a naši potrošači i dalje bez pomoći i zaštite!Sramota!Nedavno sam kupila papuče u prod.,,Manija”.Imam ozlede,krvarenja na stopalima.Već drugi put direk.Vladimir Virijević mi vraća reklamaciju a Juginspekt,od koga je korumpiran,kad te grube štepove ne vide!
Sasa Trajkovic
Nažalost nama je nametnut taj neo liberalni koncept kapitalističkog društva. U kome je jedino LOGIKA kapitala i potrošački mentalitet društva svetinja... nažalost kupac iako je ceo sistem na njemu nije u poziciji da se izbori sa tim ogromnim reklamnim mašinerijama velikih robnih marki.
Jeremija
Dobro NOPS kaže, ali, s druge strane, kada sam im se obratio jednom za posredovanje-zaštitu kao potrošača, a ono ništa. A zašto? Zato što je vlasnik trgovine informatičke opreme u kojoj sam nabavio neispravnu robu veoma blizak "oltaru". U Srbiji sve je za prodaju. Nema nama spasa. Turci otišli, a sve ostavili.... Inače, od moje reklamacije ništa. Uvalili su mojoj suprugi korišteni uređaj najlošijeg kvalitata, a na reklamaciju su samo odgovorili da je bez osnova.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.