Tрновит пут до докторске титуле
Просечна цена школарине за докторске студије на универзитетима у Србији износи око 160.000 динара, а за одбрану докторске дисертације потребно је издвојити додатно једну и по просечну плату, што ове студије чини тешко доступним за велики број академаца у нашој земљи. Министарства просвете, науке и технолошког развоја, годишње доделе свега 200 стипендија за студенте докторских студија, а академци који примају стипендију сматрају да је она премала и да не подмирује ни основне трошкове живота. Број буџетских места на факултетима изузетно је мали и углавном једноцифрен, а академци наглашавају да је рангирање за буџетска места често нефер и нетранспарентно. Студенти сматрају да је већина предмета на докторским студијама теоријске природе и да се суштински не разликује од основних и мастер студија.
Академци кажу да најчешће немају приступ новој научној литератури, а до књига које су неопходне за истраживања долазе путем пиратских сајтова.
Ово су само неки од најзанимљивијих резултата истраживања Групе за анализу и креирање јавних политика које је реализовано у периоду од новембра 2017. године до априла ове године и које је имало за циљ да испита квалитет докторских студија у Србији. Како у разговору за наш лист наглашава Бобан Стојановић, аутор истраживања и сарадник Факултета политичких наука, смисао увођења Болоњског процеса студија био је унапређење квалитета и докторских студија, а ова студија дала је одговоре на питање колико се у томе успело.
– У истраживање су били укључени Факултет политичких наука, Правни, Филозофски и Економски факултет Универзитета у Београду, Правни, Економски и Филозофски факултет Универзитета у Нишу, Економски, Правни и Филозофски факултет Универзитета у Новом Саду и Правни и Економски факултет Универзитета у Крагујевцу. Испитујући критеријуме за упис на докторске студије, од великог броја студената чули смо примедбе да би услови морали да буду строжи, односно да факултети често примају кандидате који не испуњавају услове само да би попунили места, односно због – високих школарина. У разговору са академцима дошли смо до закључка да су докторске студије за многе недостижне и да је школарина превелика, посебно у односу на оно што добијају на студијама – наводи наш саговорник.
Анализирајући квалитет докторских студија, истраживачи су дошли до закључка да највећи број академаца сматра да су предмети теоријске природе и да се не разликује од основних и мастер студија.
„Већина студената сматрала је да ће надоградити своје знање из њима битних области, а на докторским студијама добили су понављање теорије и били приморани на чисто репродуковање градива из књига које читају. Студенти кажу да је мало практичних предмета, да се мало ради на истраживачким техникама и да нема теренских истраживања, а управо је то оно чему би докторске студије требало да служе и за шта би оне требало да оспособе студенте”, наводи наш саговорник.
Генерални закључак академаца на докторским студијама јесте да се до литературе веома тешко долази. Библиотеке немају новију литературу, приступ најбољим светским часописима је ограничен, а куповина нових издања из иностранства и претплата на часописе студентима је углавном недоступна. Већина академаца рекла је да до неопходне литературе за истраживања долази путем пиратских сајтова, а често наводе да их професори усмеравају на њих као једини начин доласка до књига. Мада је већина студената учествовала на некој научној конференцији у земљи, они веома ретко одлазе на скупове у иностранство, јер су котизације, пут и смештај превелик трошак за било ког студента докторских студија.
„Иако су ментори најважнија подршка у раду студената, академци наглашавају да су они или максимално посвећени студенту и раду са њим, или – неухватљиви за сарадњу. Многи студенти имају позитивна искуства са менторима и кажу да их они усмеравају у истраживању, пружају помоћ са литературом и врше позитиван притисак. Са друге стране, неки академци сматрају да су ментори немотивисани за рад са студентима и за успоравање процеса израде дисертације. Када је реч о изради докторске дисертације, студенти наводе да се највише суочавају са проблемом доступности литературе и недостатком емпиријских и теренских истраживања. Осим тога, сматрају да је рок који је предвиђен од годину и по дана за израду дисертације веома мали и да у том року не може да се уради озбиљно истраживање и напише квалитетан докторат”, закључује Бобан Стојановић.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.