Европа – мостови
„Газела”, мост преко којег пређе и до 165.000 возила дневно, најпрометнији је београдски мост који спаја обале Саве. Захваљујући неуобичајеној конструкцији, мост из профила подсећа на газелу у трку, отуда и име „Газела”. Конструисан је комбинацијом система греде и лука, нема класичан лук који га носи, а не стоји ни на стубовима, што је решење које је код нас први пут примењено управо на овом мосту. Градњу моста извело је предузеће „Мостоградња” из Београда, у сарадњи са „Гошом” из Смедеревске Паланке, а мост је свечано отворен 4. децембра 1970. Током тестирања оптерећења моста, за шта је била ангажована тадашња ЈНА, на мосту су били, према старом витешком обичају, главни пројектант професор Грађевинског факултета – Милан Ђурић и тадашњи градоначелник Београда – Бранко Пешић. „Газела” је комбинација греде и олука, дугачка је 332 м, а широка 27,5 м. Укупна ширина коловоза је 21,8 м. Делом дужине моста постоје и две пешачке стазе ширине по три метра. „Газела” се изнад Саве издиже 22,8 м током средњег водостаја.
Нови друмско-железнички мост у Новом Саду, подигнут је на месту „Жежељевог моста”, друмско-железничког бетонско-лучног моста на Дунаву, између Новог Сада и Петроварадина, који је изграђен 1961. године, а срушен током НАТО бомбардовања 23. априла 1999. године. Главни пројектант новог моста, инжењер Александар Бојовић, израдио је решење које дели бројне заједничке тачке са оригиналним решењем инжењера Жежеља. Нови мост има два железничка колосека, две друмске траке и две пешачке стазе, а ослоњен је на пет стубова и састоји се од четири просте греде спрегнутих гредних конструкција са распонима 27 м и 48 м и челичних лучних конструкција распона 177 м, односно 219 м. Коловозна конструкција свих распона је спрегнута челик-бетон. Овај мост сада је дугачак 474 м, од којих 220 м припадају великом луку, 180 м малом луку, а ту су још и прилазни мост са новосадске стране од 48 м и прилазни мост од стране Петроварадина дугачак 26 метара. Велики лучни мост тежи чак 6.400 тона, а мали 4.800, док је ширина моста 31,60 метара.
Уметничка обрада марке: мр Бобан Савић, академски сликар. Стручна сарадња: проф. др Бранко С. Божић, декан Грађевинског факултета у Београду
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.