На њујоршкој изложби најпривлачнији споменици револуције
Специјално за Политику
Њујорк – Изложбу „Премас конкретној (бетонској) утопији: Архитектура у Југославији 1948–1980”, која је у недељу отворена у Музеју модерне уметности у Њујорку, првог дана посетило је, по слободној процени, око хиљаду људи, али највећи број посетилаца није дошао због ових експоната, већ је искористио прилику да је погледа у склопу осталих изложби у МОМИ.
Изложба почиње документарним филмским прилозима из времена после Другог светског рата, где се испољава снажна воља за прогресом и развојем порушене земље. Одлична сценографија привлачи пажњу и људи прилазе са интересовањем, што је, показало се, прави начин да се заинтересују за изложбу.
Одмах ту је и атлас планирања просторног уређења Југославије који нас уводи у ову причу. Највећи број посетилаца показује интересовање за описе великих фотографија грађевина необичних облика од бетона. Слушам групу младих студената који се ишчуђавају таквом систему градње. Приметан је број посетилаца који су пореклом из источне Европе, јер коментаришу да је сличних подухвата било и код њих. Срео сам групу младих из Србије који закључују да је реч о модернизму који је био осуђен на пропаст па су га правили од бетона да би се што теже уклонио. Не одобравају ни то време, ни ту врсту архитектуре, јер је неподесна за реновирање, као и за евентуално измештање.
Леп утисак остављају институционалне зграде необичних облика, поготово оне у Скопљу које су грађене после разорног земљотреса. Посебан дух изложби даје и део посвећен урбанизацији, поготово архитектура Новог Београда, јер известан број посетилаца доживљава експонате већ виђеним и дуже се задржавају испред њих. Зграда Народне библиотеке у Приштини такође привлачи пажњу и посетиоци желе да се информишу шта она представља, јер многи коментаришу да их подсећа на огромно станиште птица.
Чак је и макета нашег популарног киоска добила своје место у југословенској архитектури, поред многобројних хотела, торњева, спортских и верских објеката, стамбених зграда, парламената, болница и универзитета. Највећу пажњу привлаче споменици посвећени револуцији, али рекло би се да посетиоци тешко разумеју о чему је ту реч, јер објашњења која су им понуђена остају за њих неразумљива.
Можда је ова изложба ипак прекасно стигла у САД. Један од посетилаца коментарише да по његовом мишљењу ова архитектура није спајала свет, већ једну средину чинила изолованом према земљама које су се модернизовале у духу савремене западне цивилизације.
Подели ову вест



Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.