И БИА тражи одговорног за урушавање на Коридору 10
За урушавање заштитног зида у Грделичкој клисури на деоници Коридора 10 први осумњичени је, што се тиче Зоране Михајловић, главни извођач радова, шпанска компанија „Азви”, која ће, како она наводи, платити највећи део трошкова за отклањање штете. Али, министарка грађевинарства сматра да се одговорност не може скинути ни са – „Коридора Србије”. У истрагу ће, како је најавила, бити укључена и БИА, која је, по њеним речима, већ дуже време ангажована на провери готово свих огромних инфаструктурних пројеката који трају годинама, а имају „ризике финансијске, економске и друге природе”.
За Михајловићеву је у начину на који „Коридори Србије” воде градњу Коридора 10 спорно већ и то што је пројекат за деоницу код Грделичке клисуре мењан барем 11, ако не и више пута од 2010. године.
– Зашто се мењала методологија, зашто је министарство дало грађевинску дозволу 2010. и није више никад било информисано о промени пројеката? Када се прошле године десило обрушавање код почетка тунела Предејане тражили смо проверу свих стотинак косина на Коридору, од чега је утврђено да има 20 ризичних, а једна од њих је косина број 2. Држава је платила пројекат прављења галерије, који је урађен у јуну, и видећемо зашто није урађено по пројекту – рекла је Михајловићева, а преноси Танјуг.
Она је најавила да ће од Инжењерске коморе Србије, као независног тела, тражити одузимање лиценце несавесним инжењерима.
– Захтеваћемо да свим инжењерима који су од 2010. до 2018. ставили потписе на пројекте косине која је пала у Грделици, као и свима који су одобрили 11 ревизија на пројекту, одузму лиценце. Без обзира на то да ли је реч о незнању или нечем другом – истакла је Михајловићева, а пренела Бета.
Потпредседница владе, ипак, не доводи у питање рок за завршетак ауто-пута, чија би градња требало да буде окончана до краја године.
– Ни један једини километар Коридора неће се пустити а да није безбедан за саобраћај. Ово омета завршетак радова, јер смо ангажовали додатног извођача, компанију „Интеграл инжењеринг”, која рашчишћава терен и радиће 24 сата – нагласила је Михајловићева за РТС.
Медији су претходних дана спекулисали да се заштитни зид на деоници ауто-пута од Грделице до Царичине долине срушио јер шпански „Азви” није направио вертикалне одводне канале, већ је уместо њих хоризонталним препрекама задржавао воду, која је покренула клизиште. Наводно је за то, јефтиније решење одобрење дао претходни директор „Коридора” Дмитар Ђуровић.
Добрица Дамњановић, начелник Одељења за инжењерску геологију Геолошког завода Србије, сматра да је проблем у лоше решеном одводњавању терена и великом нагибу косине.
– Падине са обе стране Мораве су у шкриљцима, који нису чврста стенска маса и не могу да трпе стрме косине. Оне су морале да буду мањег нагиба и терен је требало да се дренира и да се површинске воде покупе изнад потпорног зида и уређеним каналом спусте до реке – истиче Дамњановић.
Нејасно је и како је могуће да се потпорнe конструкцијe обрушавају три пута за шест месеци, а да надзорни орган, конзорцијум „Луис Бергер и Егнатиа Одос” не одговори како је до тога дошло. Тим пре што су они морали да испитају бројне ревизије пројекта и да утврде да ли су безбедне. „Политика” је питала ресорно министарство да ли је и какве пропусте уочила републичка грађевинска инспекција, која контролише ове градилиште, али уместо одговора упутили су нас на „Коридоре Србије”.
Спорну деоницу Коридора 10 првобитно је пројектовао Саобраћајни институт ЦИП 2010. године, али су је без сагласности ЦИП-а препројектовали „Коридори Србије”, потврдио је Милутин Игњатовић, генерални директор ЦИП-а.
После обрушавања зида у мају ове године „Коридори Србије” ангажовали су експертски тим на челу са Грком Мариносом Скемпасом, грађевинским инжењером и стручњаком за косине, али како незванично сазнајемо, његов извештај, који би требало да садржи и предлог санације проблематичних косина на Коридору 10, још није готов.
Деоница Горње поље – Царичина долина финансира се из кредита Европске инвестиционе банке, а вредност посла износи око 40 милиона евра.
„Коридори”: штету неће платити грађани Србије
Након што се утврди чија је одговорност за обрушавање потпорне конструкције на „Косини 2” знаће се и ко ће сносити трошкове санације, наводе „Коридори Србије” у писаним одговорима „Политици”.
– Очекује се да ће трошкови износити максимално седам милиона евра и неће пасти на терет грађана Србије – истичу у овом предузећу.
Основни пројекат заштите „Косине 2” израдио је Саобраћајни институт ЦИП, а после указивања на њену недовољну заштиту, кажу у „Коридорима”. Почетком 2016. године, на инсистирање „Коридора”, како даље тврде, тај пројекат је измењен и Грађевински факултет из Београда израдио је ново пројектно решење санације. И оно је у међувремену претрпео чак 11 ревизија услед неповољних и непредвидивих хидрогеолошких услова.
„Коридори Србије” су константним мониторингом у Грделичкој клисури утврдили да је „Косина 2” недовољно заштићена, и у јуну 2018. одлучили да се стабилизује изградњом заштитне галерије и додатног насипа. Пројекат је завршен и радови су отпочели четири дана пре урушавања потпорне конструкције, наводе у овом предузећу.
Подели ову вест




Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.