Четвртак, 09.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Сви клијенти сумњиви због перача новца

Банке шаљу обавештења да клијенти до 30. новембра морају да дођу код њих и изјасне се да ли су функционери или су у вези са њима, а све због новог закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма Клијенти банака који због модерних технологија тамо више не залазе мораће да обнове градиво. Тачније, мораће физички да оду у банку и потврде идентитет, као и да банкарима пруже информацију да ли су функционери, чланови уже породице функционера или блиски сарадници. Све ово због спровођења нових прописа о прању новца.

Многи су већ од банака добили то обавештење, уз напомену да морају да дођу у банку до 30. новембра ради ажурирања података. Уколико неко то не учини, банка ће му стопирати коришћење услуга, односно неће моћи да обавља трансакције са свог рачуна, односно да користи дебитне и кредитне картице.

– Обавештавамо вас да је банка, у складу са важећом законском регулативом, у обавези да спроводи редовно ажурирање података о својим клијентима. У складу с тим, молимо вас да најкасније до 30. новембра посетите најближу филијалу банке ради ажурирања ваших података. Уколико до назначеног рока не буде извршено ажурирање података, бићемо принуђени да, у складу са чланом седам Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма, обуставимо даље обављање трансакција по рачунима које поседујете у банци – пише у допису једне банке клијенту.

У Народној банци Србије (НБС) кажу да су обавезе клијента и банке утврђене новим законом о спречавању прања новца и финансирања тероризма и подзаконским актима донетим у складу с тим законом. Нови закон почео је да се примењује 1. априла 2018. године.

– Банка не може произвољно да тражи ове податке од свих грађана, већ само од оних који су њени клијенти, односно оних са којима има успостављен пословни однос или којима извршава трансакцију – кажу у НБС.

Једна од новина у закону је и дефиниција домаћег функционера, укључујући и члана његове уже породице и његовог ближег сарадника. Законом је прописана обавеза за све обвезнике примене тог закона, у које спадају и банке, да примењују додатне радње и мере познавања и праћења странке. То се посебно односи на домаће функционере, и зато је неопходно да банка утврди да ли је клијент у тој групи и, уколико јесте, да прибави податке о целокупној имовини коју поседује функционер.

Ова обавеза прописана је у складу с међународним стандардима, пре свега с универзалним препорукама ФАТФ (Financial Action Task Force), међународног тела образованог с циљем ефикасне борбе против прања новца и финансирања тероризма. Србија је у последњем извештају ове организације сврстана међу 11 земаља у свету с високим ризиком.

У НБС појашњавају да банка својим процедурама уређује на који ће начин доћи до релевантних информација за идентификовање функционера – домаћег и страног. Један од могућих начина, на који банка то утврђује, јесте и прибављање писмене изјаве странке о томе да ли је функционер, члан уже породице функционера или блиски сарадник функционера. Банка изјаву најчешће прибавља у виду упитника, који попуњава клијент, а банке га самостално креирају у складу са својом пословном политиком, како би на најбољи начин упознале клијенте, у циљу адекватног праћења њиховог пословања. Садржина таквог упитника мора бити у складу с прописима и не може садржати питања која нису примерена наведеним обавезама из закона, а начин достављања упитника такође мора бити такав да се код клијената не ствара погрешан утисак о разлозима и сврси попуњавања тих упитника.

– НБС ће пажљиво пратити примену прописа из области спречавања прања новца, нарочито у вези с тим да се нове обавезе које имају банке не примењују на начин који доводи до неоправданих терета за кориснике финансијских услуга, а ако буде потребно предузеће и одговарајуће мере из своје надлежности – кажу у централној банци.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Radulović Ljubiša
Moja majka je 1923 godište. Mora li i ona da lično dođe u banku , preko koje prima penziju a ne vrši druge transakcije.Molim tekstopisca zakona , Upravu za pranje novca , NBS i bankare da se izjasne.
Ljuba Kg
Država je trebala da nametne samo funkcionerima da popune taj upitnik , a ne da gnjave 7 miliona građana.Nadam se da banka Poštanska štedionica neće ubaciti i pitanje imate li USA broj telefona , kao što su to uradili pre 6 godina.Da li će banke blokirati račune i gasterbajterima koji šalju novac rodbini , s obzirom da je novi zakon izašao u aprilu a banke čekale minut do 12.Nije li to maltretiranje klijenta.Ova agencija za pranje novca nemože da navede ni 20 lica koje je prijavila nadležnim od hiljada sumljivih.Čini mi se da je svako nevin dok se ne dokaže suprutno. Šta ako klijent slaže i navede da mu je Vučić rod.Ovo je samo privid da država nešto radi po pitanju pranja novca.
dasa12
Ovakvim postupcima banke čine sve da oteraju klijente. Ovo je klasično maltretiranje.
Dragan
Verujem da ciljevi zakona imaju smisla ali kako se ovo u praksi sprovodi od vecine banaka je u najmanju ruku neefikasno i uz tradicionalno gubljenje vremena i setanje gradjana po salterima. Kao prvo banke sve podatke o klijentima vec imaju od adrese do broja licne karte, firme u kojoj radimo itd, tako da nema razloga da se trazi popunjavanje novih formularaa jos manje za utvrdjivanje identiteta po ko zna koji put. Drugo, ne mogu bilo koji klijenti koji na racunu primaju normalne platu da budu funkcioneri vec oni kojima se plate uplacuju sa drzavnih racuna i to u povecim iznosima. Trece sve banke imaju sluzbenike zaduzene za pracenje sumnjivih transakcija (AML) pa su pozivi da daju izjave mogli da budu upuceni samo takvim klijentima. Svima ostalim su umesto papirnog formulara mogli da izbace poruku na ebankinku gde bi klikom jednostavno potvrdili izjavu ili azurirali svoje podatke ako je bilo kakavih izmena. Barem tako rade normalne banke u svetu kojima klijent nije sluga vec primarno vazan subjek poslovanja.
Boris
Kakva gomila besmislica. Pa banke imaju sve podatke sopstvenih klijenata, nema tu novina. A ovo oko veze sa funkcionerima, i ako jesu u vezi, da li to znaci da od danas nisu klijenti banke...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.