„Одбрамбена архитектура” против бескућника
Због чега су тоалети у неким кафићима обасјани плавим светлом? Која је, забога, сврха укошених клупа на које човек не може нормално да седне него су само за наслањање? Зашто би неком пало на памет да ограђује ћошкове? Откуд гомиле камења испод мостова? И шта ће шиљци испред једног бутика усред центра Београда?
Одговор на ова питања крије се у „непријатељској архитектури” која се назива још и одбрамбеном. Реч је, како објашњава Селена Савић, један од аутора у свету често цитиране књиге „Непријатни дизајн”, о сваком намерно употребљеном облику, објекту и ефекту у простору који његову употребу чини немогућом за одређену активност или групу људи. Архитекта са пребивалиштем у Лозани примере овакве архитектуре истраживала је заједно са уметником и дизајнером Горданом Савичићем.
– Најчешће срећемо ефекте и урбани мобилијар усмерене против бескућника. Ту су клупе са дршкама за руке, разне врсте бодљикавих или неравних површина као што су камење и коцке, па чак и вода која капље са таванице. Ова решења су толико распрострањена у свету да се стиче утисак да се некад примењују чак и када потребе заправо нема или када је ризик за нежељеном употребом простора минималан – наводи Селена у писаним одговорима „Политици” и додаје да су у току истраживања примере оваквог дизајна пронашли у Бразилу, Француској, Енглеској, Аустрији, Холандији, Немачкој, Индији, Јапану и, наравно, у Србији.
Осим бескућника који се на различите начине обесхрабрују када желе да прилегну и одморе на неком месту где то није предвиђено, непријатни дизајн има пик и на скејтере, али и на птице, а у фокусу су и друге категорије становништва.
Не желимо да дајемо идеје онима који гунђају на грају омладине, али у спречавању таквих окупљања младих у свету је креативност безгранична. „Москито уређаји” тако емитују ултразвук који могу да чују само адолесценти узраста до 25 година, а пинк светло, веровали или не, децу постиди истичући им бубуљице и друге несавршености на кожи лица. Светло се користи и против интравенозних овисника у јавним тоалетима. Плава боја која се у њима поставља отежава им проналажење вене у коју би убризгали дрогу.
– Заступници ових решења инсистирају да је боље да учинимо паркове и тргове пријатним за нашу децу него да се бринемо да ли смо и у којој мери оштетили бескућнике. Ми мислимо да није тако. Одбрамбена архитектура има увек позитивну сврху. Она гарантује хигијену и безбедност јавног простора, али начин на који то чини је ипак увек проблематичан и увек се може довести у питање – прича Селена.
Када су осванули шиљци усмерени против њихових комшија, Београђани су, наравно, реаговали бурно. Због њихових порука на друштвеним мрежама и целодневне негативне кампање на интернету, познати бренд бодље је брже-боље и уклонио.
Ова решења толико су распрострањена у свету и некад се примењују чак и када нема потребе
За Бојана Ковачевића, архитекту, ова епизода јесте за осуду, али, додаје он, не треба доносити генералне закључке о елементима који архитектуру чувају од лоших појава, не мислећи притом на људе.
– У Барселони чувени Гуељ парк још чувенијег Антонија Гаудија прекривен је жицама које спречавају птице да унеређују тај изузетан објекат. Када сам то први пут видео био сам зачуђен, али сам после схватио да таква интервенција има смисла јер чува здање у парку од непријатних трагова присуства животиња – објашњава Ковачевић и наглашава да термин непријатељска архитектура није најсрећнији и да би пре требало говорити о непријатељским елементима архитектуре или елементима по или на архитектури као њеним додацима.
Главна тераса Гуељ парка у Барселони на којој су постављене вертикалне и косе жичане бодље као заштита од птица
Такви непријатељски елементи, шиљци против бескућника постављени 2014. испред улаза у нове стамбене објекте, били су на мети бесних грађана у Лондону. Јавност се тада побунила, а није изостала ни реакција тадашњег градоначелника Лондона Бориса Џонсона који је захтевао да се уклоне назвавши их „ружним и глупим”. Епилог је био исти као и у престоници Србије.
Али не привуку сви случајеви непријатног дизајна оволико пажње и не мобилишу популистичке играче, сматра Савић. Многи, слични примери и дан-данас се налазе у јавном простору и поред њих пролазимо без размишљања.
– Уколико случај има среће да изазове снажну пажњу јавности, развија се дискусија, а евентуално дође и до прикладне реакције као што је уклањање шиљака. Овакви су случајеви пре изузетак него правило – каже она.
Савић мисли да је постављање оваквих ограничења легитимно у зонама у којима се не види јасно разграничење између јавне и приватне површине, као што је на пример случај излога београдског бутика, али и других комерцијалних простора.
– Али, уколико би се на пример десило да градске власти саме поставе овакве инсталације, дискусија би била другачија и одмах би се поставило питање бриге коју власт и њене институције пружају најсиромашнијима и угроженима или на пример проблематичној омладини. То, међутим, готово никада није случај и непријатни дизајн цвета управо у овом међупростору, доступном јавности, али у власништву компанија – објашњава Савић.
Оружје за неприкладно понашање
Селена Савић завршила је Архитектонски факултет у Београду и докторирала на ЕПФЛ-у у Лозани. Непријатни дизајн истраживала је заједно са Горданом Савичићем, дизајнером и уметником из Беча, са којим је сарадњу почела у Ротердаму. Обоје живе и раде у Лозани где се и даље баве истраживањем дизајна и архитектуре. Њихова књига „Unpleasant Design” (Непријатни дизајн) објављена је 2013, а како каже Селена, заинтересовала их је идеја да дизајн сам може имати толику моћ и да може бити врста „оружја” против неприкладног понашања.
– Такав дизајн, када је добро спроведен, умањује потребу за одржавањем и надгледањем простора и имовине града, као и приватних лица. А у томе баш и јесте проблем овог приступа: када није потребно одржавати и надгледати, онда су и правила понашања на неки начин зацртана у самом дизајну и облику простора. Грађанима не остаје ништа него да послушно прате инструкције које им шаљу клупе и лампе – закључује Селена.
Од ломљеног стакла до шиљака
Социолог Борис Јашовић подсећа да су људи у Србији раније имали обичај да куће ограђују високим зидовима на којима су стављали ломљена дна од боца да би спречили оне који желе да прескоче. Али, када је реч о случају шиљака постављених испред бутика у центру града, наглашава Јашовић, не сме се заборавити да је реч о јавном градском простору отвореном за све људе, а не о дворишту приватне куће.
– Живимо у друштвима, локалним и глобалним, која профит стављају изнад људи. Када ствари тако стоје, онда није тешко закључити да у таквим друштвима чак и уставне категорије попут забране дискриминације бивају подвргнуте здруженим логикама профита и капитала. У Уставу Републике Србије јасно пише да се забрањује свака дискриминација, па између осталог и дискриминација по основу друштвеног порекла и имовинског стања. Што значи да је такозвана „антибескућничка архитектура”, или „архитектура непријатељски настројена према бескућницима” апсолутно недопустива – истиче Јашовић и додаје да је реч о феномену који је на западу одавно присутан, а код нас однедавно.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.