Центрифуга за будуће пилоте (ФОТО)
У великој овалној хали налази се необична справа, може се рећи у облику џиновске двокраке хеликоптерске елисе, причвршћене у средини на осовину моћног електромотора. Обла је, као неко велико крило, а на једном њеном крају налази се кабина, попут пилотског кокпита.
У њу се улази са помоћне платформе, подизањем у страну стакленог „поклопца” кабине, као код војних авиона. У кабини се налазе пилотска палица, лампице и неопходна електроника.
Кабина хумане центрифуге
Реч је такозваној хуманој центрифуги Ваздухопловно-медицинског института (ВМИ) која симулира гравитационо убрзање у различитим режимима лета (позитивно Г оптерећење). Овај део ВМИ налази се на војном аеродрому у Батајници, а друга два дела ове, у регионалним оквирима јединствене медицинске институције, налазе се у Земуну и на ВМА.
– Хумана центрифуга служи за селекцију кандидата за упис на Војну академију, студијски програм војно ваздухопловство, за селекцију кандидата за надзвучну авијацију и за редовну физиолошку тренажу пилота – каже потпуковник др Душан Крнетић, заступник начелника ВМИ.
Новинар „Политике” у разговору са потпуковником др Душаном Крнетићем
Овде се кандидати за пилоте, окретањем хумане центрифуге, излажу гравитационом оптерећењу до 5,5 Г, односно њихово тело је у тим тренуцима пет и по пута теже. На ивицима кабине налазе се лампице, на кандидату је да, када се оне упале, притисне дугме на палици испред себе. Његово реаговање, помоћу сензора, прати се из командне собе. Они који не виде лампице, због сужења периферног вида услед деловања гравитационог оптерећења, не могу бити пилоти војних авиона.
Ово је само један од тестова којима се излажу младићи и девојке који желе да седну за команде авиона или хеликоптера Војске Србије. Наравно, пре тога прегледају их интернисти, кардиолози, пулмолози... Обавља се и психолошко тестирање, осим уобичајених тестова ту су и они специфични који се односе на пилоте.
Хипобарична комора
Јасно је свима да пилот мора бити доброг здравља, али стручњаци ВМИ истичу да од ових прегледа и тестова не треба правити фаму. Заправо, многи људи испуњавају ове здравствене услове а тога нису ни свесни. У Ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбрани Војске Србије позивају младе, а уверени су да ће им многи постати колеге, да се пријаве за школовање за пилоте на Војној академији. Не би требало, кажу, да неко ко воли летење одустане од могућности да оствари своје снове само због предрасуда о наводно „непролазним” прегледима.
У згради ВМИ на аеродрому у Батајници налази се и уређај за демонстрацију просторне дезоријентације. Реч је о кабини која је у „улози” кокпита авиона и која се покреће по свим осама, као што се авион заиста и креће током лета.
– Циљ је да се симулацијом кандидати и пилоти науче на утицај илузија у летењу и да схвате да се оне могу лако препознати, односно да се морају гледати инструменти у кабини – објашњава потпуковник др Крнетић.
Уређај за демонстрацију просторне дезоријентације
На кандидатима, или пилотима, ако је реч о њиховом обучавању, је да, док су у кабини која се окреће у свим правцима, препознају илузију гледајући у уређај који се зове вештачки хоризонт, односно да исправе кабину (замишљени авион) у безбедан положај.
Међу овом атрактивном ваздухопловно-медицинском опремом је и хипобарична комора, у којој се симулира лет на висини, у условима мањег притиска, а могуће је симулирати и декомпресију, нагли губитак притиска, што се дешава, на пример, приликом „судара” авиона с већом птицом, што може довести и до пуцања стакла кабине.
– Кандидати за пилоте и инструктор су заједно у комори, а смањењем притиска у њој симулира се лет на висини од 7.600 метара – објашњава заставник прве класе Герасим Вучковић, оператер на комори.
Кандидат и инструктор, попут пилота, носе маске за кисеоник. На „висини” од 7.600 метара кандидат скида маску и тиме почиње да дише амбијентални разређени ваздух. Његов задатак је да, у таквим условима, почевши од броја хиљаду, уназад пише бројеве. На основу тога, а није важно до којег броја ће да стигне, већ како се понаша у комори, како му изгледа рукопис, да ли прескаче бројеве... циљ је да се оцени његово време током кога је способан да рационално поступа, односно да ли ће бити способан да слети у случају оштећења кабине авиона.
Сви ови тестови, ма како изгледали гледано са стране, безбедни су – јер наши саговорници истичу да здравље кандидата није угрожено ни у једном тренутку.
Подели ову вест













Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.