Петак, 16.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
„ПОЛИТИКА” ОТКРИВА КАКО ЋЕ ПРОПИСИ РЕГУЛИСАТИ ВОЖЊУ ЕЛЕКТРИЧНИХ ДВОТОЧКАША

Тротинети улазе у закон идуће године

Биће дозвољено кретање тротоаром, за разлику од Немачке и Аустрије. – У Француској од септембра уводи се вожња коловозом
Надлежни препоручују на тротоару брзину до шест километара на час (Фото Пиксабеј)

Правила вожње електричних тротинета у Србији биће уређена новим законом о безбедности саобраћаја на путевима, који увелико припрема радна група МУП-а. Овај закон, како сазнајемо, могао би да ступи на снагу у првој половини следеће године.

Док нови закон не ступи на снагу, Агенција за безбедност саобраћаја апелује на грађане у Србији да не возе тротинете коловозом и да максимално користе бициклистичке стазе, водећи рачуна о бициклистима. На  тротоарима не треба да иду брже од брзог хода, односно шест километара на час.

– Возачи тротинета треба да воде рачуна о пешацима, а у време смањене видљивост да носе ретрорефлектујуће прслуке. Препоручујемо да не превозе децу, која обично стоје на тротинету испред њих, или да деци стављају кациге – каже Јасмина Милошевић, в. д. директора Агенције за безбедност саобраћаја.

Тротинети су у целој Европи препознати као ново превозно средство у саобраћају, које делимично смањује гужве и загађење ваздуха у градовима. Осим што се свуда стиже брже него пешице, штеди се и паркинг простор. Лако се склапају и могу се држати и на радном месту, у канцеларији, учионици, чекаоници.

У Србији су електрични тротинети постали популарни током последња три месеца, а пристижу и све бољи и модернији модели, са већим точковима и снажнијим мотором, па ће можда морати да се укључе у саобраћај и да се региструју.

– Европско удружење саобраћајних полиција ТИСПОЛ доставило је нашој полицији податке о законској регулативи из десетак земаља за електричне бицикле и тротинете. Ми смо можда најближи словеначком моделу, где би било дозвољено да иду тротоаром и бициклистичким стазама – каже за „Политику” Јасмина Милошевић.

Француска управо мења закон, јер се сада у овој земљи сви електрични двоточкаши сматрају пешацима. Међутим, од септембра ове године, када ће у Француској ступити на снагу измене закона о саобраћају, свим тротинетима биће забрањено кретање тротоаром и мораће да се крећу или бициклистичким стазама или коловозом. Дозвољена брзина на бициклистичкој стази биће 25, а на коловозу 45 километара на сат.

Ако треба да пређу преко тротоара, да би ушли у неки објекат, возачи тротинета мораће да сиђу са возила и да га гурају. Биће забрањена вожња у затвореном простору, вожња више особа, као и коришћење слушалица за време вожње.

За децу млађу од осам година неће бити дозвољено управљање тротинетом, а деца до 12 година мораће да носе заштитну кацигу. Казне за непоштовање правила француског закона крећу се од 35 до 1.500 евра.

Према подацима које је Управа саобраћајне полиције МУП-а Србије добила од колега из држава чланица ТИСПОЛ-а, у Холандији су за електричне тротинете прописане регистарске таблице, а услови за вожњу су узраст од најмање 16 година, возачка дозвола и обавезна кацига за тротинете који развијају брзину већу од 25 километара на сат.

То је, међутим, максимална брзина која ће у Белгији бити прописана новим законом о саобраћају, а сада је ограничење 18 километара. Сви електрични тротинети, електрична колица на точкове или електрични скутери за особе са инвалидитетом по правилу се возе бициклистичким стазама, а смеју да иду и тротоаром, али је тада максимална дозвољена брзина шест километара на сат.

Тамо где не постоје бициклистичке стазе, могу да се возе десном страном пута ближе тротоару са максималних 18, али са новим законом ускоро 25 километара. За прекорачење брзине плаћа се казна од 58 евра, а само у случају вожње низ нагиб прекорачење није прекршај. Кациге нису обавезне за тротинете, али јесу за електричне бицикле.

Словенија је специфична по томе што забрањује вожњу тротинета коловозом, али ограничава брзину на тротоару на – брзину хода. Казна је 40 евра ако се то ограничење прекрши.

Шпанија тек треба да донесе законске прописе за тротинете, а за сада важе правила као за бицикле. Аустрија забрањује коришћење мобилних телефона без хендс-фри уређаја током вожње електричних возила. Тротинети се возе само бициклистичким стазама, а занимљиво је да је дозвољена количина алкохола у крви за тротинетисте – 0,08 промила.

Немачка је управо донела прописе који се односе на мала електрична возила, али још нису ступили на снагу. Предвиђена је максимална брзина од 20 километара на сат, а дозвољена је вожња бициклистичком стазом, а уколико је нема – путем. Коришћење тротоара није дозвољено. Обавезна је опрема за тротинете као за бицикле: управљач, две независне кочнице, звоно, предње и задње светло, катадиоптери.

У Паризу тротоар припада само пешацима

Број тротинета у француској престоници тренутно је 20.000 и зато од септембра ступа на снагу нови закон који прописује казне за све могуће прекршаје које могу направити његови возачи. Биће им строго забрањено да возе на тротоару. Градоначелница Париза Ан Идалго саопштила је да је плочник намењен само пешацима. Град светлости је недавно имао први смртни случај, када је младића на тротинету ударио камион.

Прва жртва у Лондону

Верује се да је Емили Хартриџ (35), позната британска водитељка и јутјуберка, прва особа која је погинула возећи тротинет. Несрећа се догодила 12. јула ове године у јужном делу Лондона, у јутарњим сатима, када је камион ударио електрични тротинет којим се Емили возила у прометној улици. Краљевско друштво за спречавање несрећа саопштило је да је то прва смрт на електричном тротинету у Британији, а неколико дана касније лондонска полиција је објавила да се и један тинејџер налази у критичном стању након несреће са тротинетом. Цена овог превозног средства у Британији креће се од 115 до 1.200 фунти.

Коментари42
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dzordz
trotinet nije vozilo koje moze da ucestvuje u javnom saobracaju. nema ga u zakonu. kada bude i kako bude na dusu onoga koji pise zakon. ako se trotinet provlaci izmedju vozila on cini prekrsaj i tako desetinama puta dnevno. nisam duzan da kada stojimo ili vozimo u koloni da gledam ko mi dolazi sleva preko pune linije, ili sdesna pored ivicnjaka. na sta bi to licilo. plus sto nemaju tablice, kacige niti ikakvu dozvolu o poznavanju saobracajnih propisa, a ni osiguranje.
vuk
Trotineti su idealno prevozno sredstvo za gradove.Sve sto treba je odgovarajuca infrastruktura.Na zapadu se ulice suzavaju a trotoari prosiruju. 80 posto vozaca u Beogradu idu na posao sami u kolima. Svaki tehnoloski napredak ima otpor, ali oni koji se pre prilagode bolje prolaze.
Пантелија
Хвала "Политици" што је посветила доста пажње овој наизглед маргиналној теми и пратећим коментарима. Заиста је охрабрујуће што ми, докони читаоци, овај пут не ломимо копља око политике, безакоња, лоповлука, скупоће, власти и опозиције, руса и амера, итд... већ сукобљавамо своје ставове око бицикала, тротинета и слободе кретања :)
Милош Ваљево
Агенцију и Комитет укинути одма'
Zeljko Bgd.
Kod nas je broj zrtava u saobracaju u upravnoj srazmeri sa brojem propisa koji se donose. ZOBS je vec toliko puta menjan i dopunjavan, a broj mrtvih i povredjenih se stalno povecava.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.