Тротинети улазе у закон идуће године
Правила вожње електричних тротинета у Србији биће уређена новим законом о безбедности саобраћаја на путевима, који увелико припрема радна група МУП-а. Овај закон, како сазнајемо, могао би да ступи на снагу у првој половини следеће године.
Док нови закон не ступи на снагу, Агенција за безбедност саобраћаја апелује на грађане у Србији да не возе тротинете коловозом и да максимално користе бициклистичке стазе, водећи рачуна о бициклистима. На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода, односно шест километара на час.
– Возачи тротинета треба да воде рачуна о пешацима, а у време смањене видљивост да носе ретрорефлектујуће прслуке. Препоручујемо да не превозе децу, која обично стоје на тротинету испред њих, или да деци стављају кациге – каже Јасмина Милошевић, в. д. директора Агенције за безбедност саобраћаја.
Тротинети су у целој Европи препознати као ново превозно средство у саобраћају, које делимично смањује гужве и загађење ваздуха у градовима. Осим што се свуда стиже брже него пешице, штеди се и паркинг простор. Лако се склапају и могу се држати и на радном месту, у канцеларији, учионици, чекаоници.
У Србији су електрични тротинети постали популарни током последња три месеца, а пристижу и све бољи и модернији модели, са већим точковима и снажнијим мотором, па ће можда морати да се укључе у саобраћај и да се региструју.
– Европско удружење саобраћајних полиција ТИСПОЛ доставило је нашој полицији податке о законској регулативи из десетак земаља за електричне бицикле и тротинете. Ми смо можда најближи словеначком моделу, где би било дозвољено да иду тротоаром и бициклистичким стазама – каже за „Политику” Јасмина Милошевић.
Француска управо мења закон, јер се сада у овој земљи сви електрични двоточкаши сматрају пешацима. Међутим, од септембра ове године, када ће у Француској ступити на снагу измене закона о саобраћају, свим тротинетима биће забрањено кретање тротоаром и мораће да се крећу или бициклистичким стазама или коловозом. Дозвољена брзина на бициклистичкој стази биће 25, а на коловозу 45 километара на сат.
Ако треба да пређу преко тротоара, да би ушли у неки објекат, возачи тротинета мораће да сиђу са возила и да га гурају. Биће забрањена вожња у затвореном простору, вожња више особа, као и коришћење слушалица за време вожње.
За децу млађу од осам година неће бити дозвољено управљање тротинетом, а деца до 12 година мораће да носе заштитну кацигу. Казне за непоштовање правила француског закона крећу се од 35 до 1.500 евра.
Према подацима које је Управа саобраћајне полиције МУП-а Србије добила од колега из држава чланица ТИСПОЛ-а, у Холандији су за електричне тротинете прописане регистарске таблице, а услови за вожњу су узраст од најмање 16 година, возачка дозвола и обавезна кацига за тротинете који развијају брзину већу од 25 километара на сат.
То је, међутим, максимална брзина која ће у Белгији бити прописана новим законом о саобраћају, а сада је ограничење 18 километара. Сви електрични тротинети, електрична колица на точкове или електрични скутери за особе са инвалидитетом по правилу се возе бициклистичким стазама, а смеју да иду и тротоаром, али је тада максимална дозвољена брзина шест километара на сат.
Тамо где не постоје бициклистичке стазе, могу да се возе десном страном пута ближе тротоару са максималних 18, али са новим законом ускоро 25 километара. За прекорачење брзине плаћа се казна од 58 евра, а само у случају вожње низ нагиб прекорачење није прекршај. Кациге нису обавезне за тротинете, али јесу за електричне бицикле.
Словенија је специфична по томе што забрањује вожњу тротинета коловозом, али ограничава брзину на тротоару на – брзину хода. Казна је 40 евра ако се то ограничење прекрши.
Шпанија тек треба да донесе законске прописе за тротинете, а за сада важе правила као за бицикле. Аустрија забрањује коришћење мобилних телефона без хендс-фри уређаја током вожње електричних возила. Тротинети се возе само бициклистичким стазама, а занимљиво је да је дозвољена количина алкохола у крви за тротинетисте – 0,08 промила.
Немачка је управо донела прописе који се односе на мала електрична возила, али још нису ступили на снагу. Предвиђена је максимална брзина од 20 километара на сат, а дозвољена је вожња бициклистичком стазом, а уколико је нема – путем. Коришћење тротоара није дозвољено. Обавезна је опрема за тротинете као за бицикле: управљач, две независне кочнице, звоно, предње и задње светло, катадиоптери.
У Паризу тротоар припада само пешацима
Број тротинета у француској престоници тренутно је 20.000 и зато од септембра ступа на снагу нови закон који прописује казне за све могуће прекршаје које могу направити његови возачи. Биће им строго забрањено да возе на тротоару. Градоначелница Париза Ан Идалго саопштила је да је плочник намењен само пешацима. Град светлости је недавно имао први смртни случај, када је младића на тротинету ударио камион.
Прва жртва у Лондону
Верује се да је Емили Хартриџ (35), позната британска водитељка и јутјуберка, прва особа која је погинула возећи тротинет. Несрећа се догодила 12. јула ове године у јужном делу Лондона, у јутарњим сатима, када је камион ударио електрични тротинет којим се Емили возила у прометној улици. Краљевско друштво за спречавање несрећа саопштило је да је то прва смрт на електричном тротинету у Британији, а неколико дана касније лондонска полиција је објавила да се и један тинејџер налази у критичном стању након несреће са тротинетом. Цена овог превозног средства у Британији креће се од 115 до 1.200 фунти.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.