Текући рачун који мирује власнику не прави минус
Многи имају по неколико текућих рачуна у банкама, неке активно користе, а проблем врло често може да настане када закључе да, пошто на рачуну немају промет, банци ништа не дугују. А заправо дугују. Наиме, приликом отварања рачуна уговара се накнада за одржавање или вођење текућег рачуна која „откуцава” сваког месеца. Како сада углавном постоје пакети рачуна, који по правилу коштају 200–300 динара месечно, та обавеза се из месеца у месец нагомилава.
Клијент по правилу постане свестан дуга тек када у банци, у којој има рачун који највише користи, затражи кредит а банка га одбије с образложењем да га је Кредитни биро регистровао као лошег дужника, јер му је евидентиран неплаћени дуг од неколико хиљада динара. Врло често се утврди да је реч управо о нагомиланим накнадама за одржавање текућег рачуна.
Пошто ова ситуација не одговара ни банкама ни клијентима банке су ситуацију решиле махом тако што не наплаћују месечну накнаду за вођење платног рачуна уколико клијент нема промет на рачуну. Међутим, уколико је настао у међувремену неки дуг он мора да се плати.
– Никоме није у интересу да због доцње од 2.000 динара некоме не одобре кредит, јер је за банку разумљиво боље да клијенту одобре зајам од пола милиона динара који ће он да враћа уз камату – каже један банкар. – Када видимо да три месеца на рачуну нема промета престајемо да наплаћујемо одржавање рачуна, али дуг који је настао за та три месеца остаје и мора да се плати. Када прође три месеца обавештавамо клијента и тражимо да испуни обавезу. Важно је да они обавесте банку о свакој промени адресе, телефона, мејла како после не би било да их нисмо информисали.
Кратка анкета по банкама показала је да је то претежно становиште. Ерсте банка, на пример, не наплаћује месечну накнаду за вођење платног рачуна уколико клијент нема промет на рачуну. У њиховом случају месечна накнада за вођење платног рачуна наплаћује се само ако клијент има месечни промет у износу већем од хиљаду динара.
У Сосијете женерал банци кажу да о дугу на време обавештавају клијенте. Када је неплаћени износ до 390 динара клијентима шаљу два пута СМС, који представља подсетник и који преноси информацију о укупном износу. Први од четвртог до седмог дана кашњења и други између десетог и 14. дана кашњења. Уколико је дуговање веће од 390 динара клијенту стиже само један СМС. Након 15 дана кашњења с клијентима контактирају телефоном и обавештавају их о висини дуговања.
У Србији тренутно, према подацима Кредитног бироа, има преко седам милиона текућих рачуна, а користи их пет милиона клијената па је и из овог податка јасно да немали број клијената има по неколико рачуна. Дуг према банци, који није уговорен и не подразумева дозвољени минус, има преко 230.000 клијента.
Комерцијална банка не наплаћује клијентима накнаду вођења текућeг рачуна за динарски текући рачун са основним услугама уколико у последња три месеца нема задужења. Такође, не наплаћује накнаду вођења платног рачуна са пакетом услуга ако у последњем месецу нема промета. Последично, клијенти банке не улазе у доцњу по текућим рачунима или пакетима због накнаде за вођење рачуна.
У Креди агрикол банци кажу да се, приликом отварања пакет рачуна у банци, клијент обавезује да измирује уговорену месечну накнаду за одржавање рачуна. У случају да нема трансакција, које се обављају по том рачуну, наставља се задуживање клијента за уговорену месечну накнаду, али да би се избегла даља задужења, банка већ након прве неизмирене обавезе обавештава клијента СМС-ом о стању доспелих обавеза. Ова порука се понавља још једном током месеца. Оваква обавештења добијају клијенти који имају отворен само пакет рачун и не користе кредитне производе банке.
Подели ову вест









Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.