Русија истражује мешање „Гугла” и „Фејсбука” у изборе
Док амерички званичници с представницима водећих интернет платформи интензивно разрађују тактику за спречавање мешања страних актера у председничке изборе 2020, из Москве стижу оптужбе да су се те америчке компаније већ умешале у изборни процес у Русији.
Земља у коју се од 2016. упире прстом да је преко друштвених мрежа манипулисала америчким бирачима сада тврди да су „Фејсбук” и „Гугл” прекршили руске изборне законе, објављујући политичке огласе на дан изборне тишине и на дан гласања. То се може посматрати као мешање у суверена питања Русије и ометање демократских избора, навео је Роскомнадзор, руско надзорно тело за комуникације.
„Гугл” и „Фејсбук” су само кратко негирали оптужбе, наводећи да одговорност за поштовање локалних изборних закона не сносе они већ оглашивачи који су их поставили.
Москва чека шта ће о томе рећи комисија Државне думе, основана специјално са задатком да испита наводе да су се амерички технолошки џинови умешали у локалне изборе. На њима је у недељу владајућа Јединствена Русија задржала већину, али је у Москви изгубила чак трећину места.
Портпарол Кремља Дмитриј Песков рекао је да очекује непристрасну истрагу и професионалност. Василиј Пискарев, председник комисије за спољно мешање у унутрашња питања Русије, рекао је да ће с колегама детаљно анализирати податке које су добили од Централне изборне комисије и Роскомнадзора. Ово тело је уочи гласања упозорило америчке платформе да је неприхватљиво објављивати политичке огласе на дан избора и дан раније.
Представници Централне изборне комисије су истакли да је и поред тог упозорења много политичког материјала излазило на „Фејсбуку” и „Јутјубу”, чији је власник „Гугл”, али и на резултатима обичне претраге на „Гуглу”. Бирачима који су тражили податке о изборима уз резултате су наводно излазиле рекламе за систем „паметног гласања” који је промовисао опозиционар Алексеј Наваљни. Осим тога, тврди се да је „Фејсбук” блокирао две објаве које је изборна комисија Москве хтела да постави на свој налог, а тицале су се начина на који се спречавају неправилности приликом гласања, пренели су руски медији.
Западни медији, с друге стране, наглашавају иронију ситуације да овакве оптужбе долазе из земље која, како наводе, предњачи у употреби друштвених мрежа да управља ширењем информација (и дезинформација). Такође, страним компанијама, пре свега „Гуглу” и „Фејсбуку”, намеће строга ограничења. Роскомнадзор је у августу тражио од „Гугла” да с „Јутјуба” скине рекламе за „масовне забрањене догађаје”. Допис је упутио дан после великог протеста у Москви, на којем су грађани тражили слободне изборе за градску скупштину. Догађај се уживо преносио на многим каналима на „Јутјубу”. Неке снимке је видело, према речима организатора, више од 50.000 људи, вероватно и захваљујући томе што су платили обавештења корисницима „Јутјуба” (такозване пуш нотификације). Роскомнадзор је навео да ће, ако „Гугл” не спречи рекламирање нелегалних окупљања, то схватити као „мешање у суверена питања” и „опструкцију демократских избора у Русији” и да ће узвратити на одговарајући начин, не наводећи детаље.
Ал Џазира подсећа да је претходих месеци Русија увела строже законе који претраживачима попут „Гугла” налажу да бришу неке резултате, сервиси за кратке поруке морају да предају кључеве за енкрипцију безбедносним службама, а друштвене мреже морају да чувају податке о корисницима у Русији на серверима у тој земљи.
„Гугл”, конкурент руског претраживача „Јандекс”, крајем 2018. кажњен је с пола милиона рубаља (око 7.600 долара) због тога што није уклонио неке резултате претраге. Раније те године је морао да склони рекламу опозиционара Наваљног с „Јутјуба” јер су се власти жалиле да она крши закон о забрани кампање пре гласања за регионалне гувернере.
Подели ову вест



Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.