И спори возачи су опасност на друму
Брзина је један од најчешћих узрока саобраћајних несрећа, али, са друге стране, и спори возачи су опасност на путу.
Како сазнајемо, у нашем закону не постоји казна за спору вожњу. Возач може, на пример, без санкција на ауто-путу од Београда до Ниша да вози брзином од 50 километара на сат. Ипак, оваква вожња није безбедна и може довести до несреће и ланчаног судара.
У фрустрирајућим ситуацијама када се спори возач креће ауто-путем понекад реагују и полицајци. Овакав случај десио се прошле године у САД где је спори возач морао да плати казну од 500 долара.
Постоје многа истраживања о саобраћају која су заобишла управо тему лагане вожње, каже за „Политику” проф. др Миломир Веселиновић, стручњак за безбедност саобраћаја и додаје да свако споро возило које се креће мање од просечне брзине тока возила представља опасност на путу.
Он наглашава да се у таквим ситуацијама возила нагомилавају иза спорог и да долази до масовног пребацивања у леву траку.
„Када се десетак возила накупи иза спорог, они крену у претицање чим виде шансу. Али, како ће се они вратити ако се неко појави из супротног смера”, објашњава Веселиновић.
Професор каже и да је након тридесетак година законодавцу дошло до памети да у закон упише да спора возила могу да се претичу преко пуно линије.
„Међутим, ко ће вратити новац онима који су платили казне зато што су претицали, на пример, тракторе. Раније је било забрањено и претицање запреге преко пуне линије, која и није моторно возило. То је потпуно површан и нестручан правнички приступ, ко бајаги у борби за већу безбедност саобраћаја”, сматра Веселиновић.
Када је реч о људима који возе споро, званично није познато да је неки возач кажњен због овога.
„Возач не сме без разлога да вози споро и када се створи колона иза њега, он мора да стане и да пропусти ту колону. Када говоримо о спорим возилима на ауто-путу ми у ствари причамо о разлици у брзинама. Ако други возе 130, онај који вози 80 километара на сат је спор. Споро возило тера остале да се прераспоређују у друге траке. Тешко је на путу проценити и брзину возила које је испред и које наилази у сусрет. Зашто настају ланчани судари? Умор игра главну улогу у вези са тим и људи у тим ситуацијама не могу добро да процене безбедно растојање”, каже професор Миломир Веселиновић и закључује да треба направити озбиљну анализу у вези са екстремно брзим као и са спорим возачима на путевима.
Младен Рашета из Привредне коморе ауто-школа Србије наводи за „Политику” да инструктори вожње не дозвољавају младим кандидатима да у градској вожњи возе много споро.
„Онај ко вози споро опасан је јер производи нервозне возаче иза себе”, наглашава Рашета.
У случају саобраћајне несреће крив је онај који је сустигао спорог возача и ударио га.
„Он је крив јер није држао довољно растојање и није добро проценио ситуацију. Спора вожња утиче негативно на друге возаче који желе да на брзину прођу поред њих и ту може да дође до ситуације која ће угрозити и њих и друге. То је нарочито опасно на Ибарској магистрали где често можемо да видимо да возачи улећу у ’маказице’”, каже Рашета.
Осим спорих возача, постоје и такозвани неодлучни возачи, додају стручњаци за саобраћај. То су они који до семафора возе споро и коче промет, па онда пројуре кроз жуто тик пре него што се упали црвено.
Национална асоцијација возача у САД, прогласила је јун месецом возачке солидарности, са намером да подигну свест возача о важности изласка из леве траке уколико не возе најбрже колико је дозвољено. Многе државе широм света донеле су закон којим се регулише кретање аутомобила у левој траци пута. У 29 држава САД, у закону пише да би свако возило које се креће спорије него „нормалном брзином саобраћаја”, требало да буде у десној траци. Чак и ако се креће брзо, али не и најбрже, мора да се склони из леве траке. У Вашингтону, Тексасу и Охају, на пример, лева трака је само за скретање или заобилажење других аутомобила.
Истраживања о безбедности саобраћаја су показала да је неправилно коришћење леве траке најчешћи узрок саобраћајних гужви, али и ланчаних судара. У случају када су спори возачи разбацани лево и десно, брзи возачи чешће мењају траке, заобилазе остале аутомобиле и тиме ризикују судар.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.