Уторак, 24.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ФИЛАТЕЛИЈА: УМЕТНОСТ (2)

Сто двадесет пет година од рођења Душана Јанковића и Ивана Радовића

Издање пуштено у оптицај 1. новембра садржи пет марака номиналних вредности 27 динара, три коверта првог дана (ФДЦ) и жиг, а штампано је у тиражу од 10.000 примерака
(Фотографије Пошта Србије)

Душан Јанковић (Ниш, 1894 – Београд, 1950) студирао је архитектуру на Техничком факултету у Београду. Због рата прекида студије и, прикључивши се српској војсци, 1915. године прелази Албанију, а 1916. са српским ђачким одредом доспева у Француску, где у Паризу током 1917–1918 студира архитектуру. По завршетку студија добија ангажмане од великих париских издавача – „Flammarion”, „Larousse”, „Monde Moderne”, „Kharma”, и постаје сарадник двеју чувених фабрика за израду порцелана и уметничке керамике у Севру и фабрике порцелана Блош и синови. Пројектовао је вилу у Сен Клуу, крај Париза, са целокупном унутрашњом декорацијом и намештајем, а декорисао је и једну салу Мулен Ружа. Паралелно с овом уметничком продукцијом, излаже на међународним изложбама у домовини и с југословенским уметницима у иностранству. У Београд се враћа 1935. Био је уметнички инструктор Државне штампарије, технички директор издавачког предузећа Ново покољење, а радио је и као хонорарни професор Академије примењених уметности у Београду. Смрт га је задесила 1950. године на месту уметничког уредника часописа Југославија.

Мотив на марки и коверту: Париз (1926).

Иван Радовић (Вршац, 1894 – Београд, 1973), познати српски модерниста, сликарство је учио у Будимпешти, на Уметничкој академији. Године 1929. постаје првак Југославије у тенису. Игра за Дејвис куп. Самосталне изложбе имао је у Београду (1925, 1928, 1929, 1932, 1952, 1960, 1966, 1971, 1984 – цртежи), у Новом Саду (1966). Редовно је излагао на групним изложбама у земљи и, као државни представник Југославије, у иностранству. Бавио се педагошким радом (Уметничка школа у Београду). Добитник је многих награда и признања. Члан САНУ. У свом раду, прошао је кроз више различитих ликовних фаза: кубоконструктивизам, неокласицизам, апстракција, наивизам, интимизам, поетски реализам. Наивизам као став и као нови предмет сликарства, открива такође и истраживања на плану чисте ликовности, с емотивним, личним тумачењем уметности, у аутентичној радости живљења, те указује на окренутост ка унутрашњем свету. Главна тема Радовићевог сликарства јесте војвођанско село, с препознатљивом атмосфером оптимизма, хуманости и чулности, у спонтаној, судбинској љубави према родном крају.

Мотив на марки и коверту: Предео с округлим крошњама (1922).

Стручна сарадња: Музеј савремене уметности у Београду.

Графичка реализација издања: Јакша Влаховић, академски графичар.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.