Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Француски „Јадници” победници „Слободне зоне”

Најбољи регионални филм румунска „Чудовишта”, награда за људска права и награда публике за „Дневник Диане Будисављевић” Дане Будисављевић
Награђена ауторка Дана Будисављевић (Фото Танјуг)

Победник међународног такмичарског програма 15. фестивала „Слободна зона” у Београду је, према одлуци жирија којем је председавао француски критичар и публициста Жан Пјер Рем, француски дебитантски филм „Јадници” Лађа Лија пролетос, награђен и у Кану.

Лијеви „Јадници”, иако тематски и те како има везе, није рађен према истоименом роману Виктора Игоа, већ је за њега сценарио исписао овај данашњи живот у једном од париских предграђа, у којем је одрастао и овај црнопути француски аутор.

Филм је жестока политичка драма о социјалној беди у француским предграђима у којима углавном живи популација „магребских дошљака”, о полицијском насиљу, недостатку образовања и друштвене бриге. Филм као да вришти: „Комшије, погледајте нас!”, а негде у целој филмској крими-причи и самом следу догађаја јасна је Лијева намера да свету покаже да се готово ништа није променило од 19. века, када је Виктор Иго и написао свој чувени роман. Беда је остала готово иста. Незадовољство кулминира и паљевинама по париским улицама, током протеста „жутих прслука” и томе се не види крај. Овај филм је заслужио добре оцене, не толико због каквих редитељских мајсторија колико због провокативне и важне теме о којој треба гласно говорити.

Из победничког филма „Јадници” Лађа Лија (Фото прес служба 15. „Слободне зоне”)

аграда за најбољи ангажовани филм у Регионалном такмичарском програму „Балкански хоризонти” припао је румунским „Чудовиштима” редитеља Маријуса Олтеануа (летос награђен за најбољи сценарио на фестивалу у Херцег Новом), према одлуци жирија којем је председавао независни француски продуцент Гијом де Сеј. Олтеаунов филм је мудро исписана породична драма о кризи између брачног пара, који је пред светом и породицом складан, а насамо нетрпељив до крајњих граница. Олтеану отвара простор за сагледавање свих унутрашњих демона човека и жене, личних потреба, убеђења и животних очекивања и поставља питање да ли је растанак највећи доказ љубави...

У овом такмичарском програму награду за најбољи филм који третира људска права супериорно је освојила хрватска ауторка Дана Будисављевић за свој црно-бели хибридни филм „Дневник Диане Будисављевић”, у којем је са великом дозом достојанства отворила и осветлила важну историјску тему, испричавши комплексну и осећајну причу о истинитој личности. О Диани Будисављевић и њеној хуманој и важној мисији спасавања на хиљаде српске деце из усташких логора током Другог светског рата у тада званој Независној држави Хрватској (НДХ).

Филм Будисављевићеве који се гледа без даха, уз осећање немог ужаса и тешке кнедле у грлу, освојио је и важну награду публике. Она га је на премијери на 15. фестивалу „Слободна зона” испратила на ногама, са овацијама. Сличне реакције очекују се и у биоскопским дворанама, јер овај филм одмах креће и у редовну дистрибуцију у Србији.

Награда за најбољи ангажовани филм у програму „14+” који је био намењен млађој фестивалској публици, припала је „Звезди од 100 кила” француске ауторке Мари-Софи Шамбон, о претилој девојчици чији је једини сан да постане астронаут.

Чланови жирија у оба главна такмичарска програма доделили су и своја специјална признања. У Међународном такмичарском програму оно је припало суданском филму „Разговор о дрвећу” Сухаиба Гасмелбарија, док је ово признање у Регионалном програму освојила српска ауторка Јелена Раденовић за свој документарни филм „Уметност сећања” („Milestones”).

Раденовићева је свој 62-минутни документарац радила у копродукцији са Белгијом и Великом Британијом. У њему се бави монументалним споменицима подигнутим у периоду социјализма на тлу бивше Југославије и то са тезом да примери појединих споменика показују да ће права уметност опстати и преживети смене идеологија и политичких убеђења. Јер, у највећем делу реч је о апстрактним конструкцијама лишеним идеолошких симбола и култа личности, о уметничким делима чији је облик и дизајн, често и футуристичка визионарност, али и импресивна техничка изведба и дан-данас модеран. И пре свега – реч је о симболима људског страдања, човекове борбе за слободу, за бољу и светлију будућност. У филму „Уметност сећања” Јелене Раденовић о томе сведочи скулптор, професор Миодраг Живковић, аутор споменика на Кадињачи, Тјентишту и у Крагујевцу...

Програмске целине и овог 15. фестивала „Слободна зона” биле су у знаку филмова који се баве алармантним порастом насиља и десничарског екстремизма у свету, етничким и социјалним тензијама, активизмом и начинима борбе против недемократских режима, као и незајажљивошћу либералног капитализма. Фестивал је угостио и независног канадског аутора Денија Котеа који је, још током одржавања 60. Солунског фестивала где је такође био гост, и у Београду одржао свој мастер клас.

Због интересовања гледалаца, љубитеља „Слободне зоне”, организује се и фестивал на бис. Тако ће се данас пред публиком у Дворани културног центра Београда репризно наћи и победнички „Јадници” Лађа Лија, снолики и снажан документарац „Кордиљери снова” легендарног чилеанског аутора Патрисија Гузмана и музички документарац „Туста”. Цене улазница за „Слободну зону” на бис су 300 динара.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.