НБС казнила две банке због нетачних реклама
Народна банка Србије (НБС) казнила је две банке због нетачних, односно непрописних реклама. Централна банка не жели да саопшти о којим финансијским институцијама је реч правдајући се да је то поверљиво, као и колике им је новчане казне изрекла. Иначе, може да им изрекне казну до милион динара уз обавезу да измене рекламу. Тренутно су у току још два поступка против још две банке.
Како се сазнаје, банке су кажњене углавном зато што рекламама нису саопштиле кључне информације о условима коришћења услуге, како би корисник већ након рекламе могао да процени основна својства производа који се рекламира.
Народна банка није одувек надзирала оглашавање банака. Одлука о ближим условима оглашавања финансијских услуга ступила је на снагу 1. априла 2019. године, а банкама је остављен рок од три месеца као прелазни период за усаглашавање постојећих огласних порука које и даље намеравају да емитују, односно објављују, са овим прописом.
– Од почетка примене одлуке о ближим условима оглашавања финансијских услуга, односно од протека поменутог прелазног периода за усклађивање са овим прописом, а то је 1. јул 2019, спроведена су два поступка контроле у овој области, у којима су банкама изречене новчане казне. Тренутно су у току још два поступка према две банке. У складу са Законом о банкама и општеприхваћеним међународним стандардима финансијске супервизије, подаци о овим поступцима су поверљиви. Међутим, може се рећи да је најчешћа неправилност коју смо уочили непоштовање начела избалансираности информација, односно то што није обезбеђено да до корисника путем рекламе не стигну само информације које банка истиче као предности одређене финансијске услуге, које је чине конкурентном на тржишту, већ и кључне информације о условима под којима се таква услуга може користити. А то су одређена ограничења или обавезе за корисника како би он већ након рекламе могао да процени основна својства производа који се рекламира – кажу у НБС.
Додају да из начела избалансираности информација произлази да у огласној поруци информације које указују на одређене услове који су неопходни за коришћење финансијске услуге, са својствима која банка у њој истиче, морају бити приближно једнако уочљиве као и та својства. На пример, у складу са овим начелом не би била реклама у којој је повољна каматна стопа за кредит вишеструко истакнута (звучно и визуелно), а информација о томе да корисник ту каматну стопу може добити само ако се определи за одређени пакет текућег рачуна у банци и узме кредит до одређеног износа и с највећом рочношћу дата тако – на пример ситним словима, у дну екрана, у кратком трајању и слично – да је готово немогуће уочити је. Поред тога, у одређеним случајевима уочено је да су, иако су подаци у огласној поруци тачни, они приказани на начин којим би просечан корисник могао бити обманут, јер банке претерују у истицању одређених предности банкарског производа који се рекламира или изостављањем одређених информација при презентовању, што је супротно начелу истинитости информација.
– НБС пажљиво прати активности банака у вези са оглашавањем, с циљем да обезбеди доследно поштовање одредби Одлуке о ближим условима оглашавања финансијских услуга, односно да обезбеди да информације које банке пласирају кроз оглашавање буду тачне и представљене на јасан и разумљив начин, тако да код просечног корисника не могу створити погрешну представу о условима под којима се користе ове услуге, а у случајевима када утврди неправилности у вези са оглашавањем предузима одговарајуће мере из своје надлежности. Банци код које се утврде неправилности у вези са оглашавањем НБС може изрећи новчану казну у износу до милион динара, уз налог банци да отклони неправилности, односно измени огласну поруку, а у одређеним случајевима може наложити банци да прекине са објављивањем, односно емитовањем огласне поруке. С обзиром на то да је реч о пропису којим се први пут детаљно уређују услови оглашавања финансијских услуга, банке су показале велико интересовање и активно су учествовале у јавној расправи организованој током процеса доношења овог прописа, а након његовог ступања на снагу углавном су предузимале одређене активности како би њихово оглашавање било у складу с тим прописом – кажу у НБС.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.