Петак, 24.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Епидемија зауставила европску ауто-индустрију

Тржиште би, према једној процени, на прошлогодишњи ниво, када је продато 15.757.000 возила, могло да се врати тек 2030. године
Многобројни салони аутомобила су одложени због кризе изазване вирусом корона (Фото: EPA-EFE/Diego Azubel)

„Ово би могла да буде изгубљена деценија за европску ауто-индустрију”, суморна је прогноза Фердинанда Дуденхефера после одлуке произвођача аутомобила да привремено зауставе производњу, јер мере против ширења короне онемогућавају редовно снабдевање деловима.

По оптимистичном сценарију овог аналитичара са Универзитета Сен Гален у Швајцарској, ако би после тромесечне кризе изазване вирусом привреда поново оживела, европско тржиште аутомобила на прошлогодишњи ниво, када је продато 15.757.000 возила, могло би да се врати тек 2030. године.

„Ако људи не буду имали новца, неће куповати нова кола”, каже Дуденхефер за бизнис магазин „Форчен”.

Марко Опипари, аналитичар шпанске брокерске фирме „Фидентис”, нешто је оптимистичнији. Он је за „Аутомотив њуз Jуроп” изјавио да би се неколико недеља изгубљене европске производње аутомобила могло лако надокнадити током године. Ипак, признаје да ће се лоши продајни резултати у марту одразити на зараду произвођача.

После „Фијат-Крајслерa”, „Реноа” и групе ПСА („Пежо-Ситроен-Опел”), производне погоне у европским земљама привремено су затворили и немачки гиганти „Фолксваген”, „Дајмлер” и БМВ, који се на то одлучио тек када је заражено 150 његових радника. БМВ је затворио и погон у Јужноафричкој Републици.

Манфред Шох, члан радничког савета произвођача аутомобила из Минхена, поручује да здравље радника треба заштити, као и њихове послове и плате. Радник БМВ-а, чак и уз скраћено радно време, прима најмање 93 одсто нето зараде.

Производња аутомобила је срце европске индустрије, јер директно и индиректно запошљава готово 14 милиона људи, поручују из Европског удружења произвођача аутомобила. Финансијски директор „Фолксвагена” Франк Витер за Си-Ен-Ен каже да је немогуће поуздано прогнозирати колико ће корона утицати на пословање те компаније, која само у Европи има 275.000 радника. Али, највећи произвођач аутомобила на свету, који је прошле године продао 10,8 милиона возила, нада се бољим данима, јер његови погони у Кини поново раде.

Дуденхефер каже да је европска аутомобилска индустрија, осим с короном, суочена и са штетом од трговинског рата који амерички председник Доналд Трамп води против ЕУ, а да изазов представља и прелазак на производњу електричних аутомобила.

„Трговински рат САД и ЕУ највише је погодио произвођаче аутомобила високе класе”, каже он. По његовим речима, у проблемима се могу наћи и „Фијат” „Рено” и ПСА, зато што су оријентисани углавном на европске тржиште.

Заустављање производних трака због пандемије слаби и поверење потрошача, што ауто-индустрију у Европи гура још дубље у рецесију. Немачка економија, у којој ради 44 одсто свих „Фолксвагенових” радника, у последња три месеца прошле године није забележила раст, а избијање епидемије короне само је додатно развејало наду у опоравак. Немачки ЗЕВ индикатор (показатељ економског осећаја) показао је у марту ове године највећи пад.

Иако су кинески аутомобилски гиганти „Џили” (власник „Волвоа”) и „Грејт вол” у фебруару забележили пад продаје од 75, односно 85 одсто, по оцени магазина „Форчен”, они једино с корејским концерном „Хјундаи-Кија” могу да изађу као победници из борбе с посусталом европском ауто-индустријом када прође пандемија.

„Форд” и „Џенерал моторс” крећу у производњу медицинске опреме

„Џенерал моторс”(ЏМ) и „Форд” јуче су затворили све производне погоне у САД и Мексику до 30. марта. Ова два ауто-гиганта из Детроита су поручила да су се на овако драматичан и скуп корак одлучили како би заштитили здравље својих запослених .„Фијат-Крајслер” за сада не планира да заустави производне траке у Америци, али најављује постепено смањење производње до краја месеца.

„Форд” и ЏМ разматрају могућност да део својих капацитета преусмере на производњу неопходне медицинске опреме, јавља „Аутомотив њуз Јуроп”. Директорка „Џенерал моторса” Мери Бара разговарала је тим поводом с представницима Трампове администрације.

„Сагледавамо могућности за то како да у овим тешким временима помогнемо држави. Потенцијално можемо да покренемо производњу медицинских вентилатора”, каже портпаролка ове компаније Џанин Џинивен.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ђорђе
Постали смо јако непажљиви према природи и она нас сада опомиње. Док се направи аутомобил, употреби се низ разарајућих хемикалија (галвaнизација, лакирање, ливење, бризгање пластике итд.). Током радног века аутомобил у аутмосферу изручује вештачке супстанце (гасове, прераћено уље, антифриз, акумулаторску киселину, гуму итд.). Зарад капитала и претераног комфора природа се немилосрдно уништава. Убрзали смо превише и природа ће принудно да нас врати на "green tech" (запрежна кола).
Sara
Pandemija zaustavila svetsku ekonomiju!
Леон Давидович
Шта све епидемија није зауставила. Зауставила је сав економски живот. Наравно људи ће моћи без нових аутомобила, али не могу на пример без прехрамбених производа.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.