Субота, 16.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Све фабрике раде осим „Фијата”

Око 2.400 радника на плаћеном одсуству прима 65 одсто плате, па поједини пуне кућни буџет радом „на црно”, углавном на градилиштима
„Фијатови” погони у Крагујевцу (Фото Б. Кар­та­ло­вић)

Крагујевац – Корона је задала тежак ударац светској аутомобилској индустрији. Фабрике европских гиганта су затворене још средином марта, а продаја аутомобила на нашем континенту опала је за 52 одсто.

Према подацима Европског удружења произвођача аутомобила, најтеже је погођена Италија, где је корона имала погубан утицај на привреду. У тој земљи продаја аутомобила у марту била је мања за 85 одсто у односу на исти период прошле године. Следе Француска са падом од 72 одсто и Шпанија која је имала пад од 69 одсто. Немачка, где су рестриктивне мере у борби против короне биле најблаже, забележила је пад од 38 одсто.

У овом тренутку нико са сигурношћу не може да каже колико ће времена бити потребно аутомобилској индустрији да се опорави. Корона је променила и свест потрошача. Људи су, објашњавају стручњаци, схватили да постоји и нешто што је важније од скупоцених аутомобила – здравље.

Можда се најпре опораве далекоисточни аутомобилски гиганти, не само зато што су земље из тог дела света пре изашле из вртлога који је направио вирус, већ и због снажног колективног духа који недостаје европским индивидуалистичким друштвима. Али, то је друга прича.

Компанија „Фијат–Крајслер аутомобили Србија” (ФКАС) само је кап у мору светске аутомобилске индустрије, које је пандемија заталасала до те мере да ће неки „бродови” можда бити и потопљени. За нашу земљу то би био велики губитак, јер је крагујевачка фабрика аутомобила словила за највећег извозника све до доласка Кинеза у смедеревску железару.

Ситуација је забрињавајућа. Oд попуштања мера у борби против короне и укидања ванредног стања, у Крагујевцу су све велике компаније покренуле погоне, осим „Фијата”. Око 2.400 радника је послато на плаћено одсуство у марту, а нико поуздано не зна када би они могли у погоне. Појавиле су се информације да је ФКАС тражио одобрење Владе Србије да се производња одложи све до јесени.

– Има логике у томе, јер интензитет наше производње зависи од отварања  тржишта, пре свега у Италији, Француској, Шпанији, где продајемо највише аутомобила – каже за „Политику” Зоран Марковић, председник фабричког Самосталног синдиката.

Ове године, у крагујевачком „Фијату” направљено је око 10.000 „500-Л”, који је ушао у производњу још 2012. године. Продаја времешног модела је спласнула, о чему говори и иницијатива да се „500-Л” понуди српским таксистима по повољним условима – на кредит са месечном ратом од 57 евра. У понуди је један од модела „500-Л” који у салонима кошта око 12.000 евра.

– Са производњом од 10.000 аутомобила, већ је испуњено пола плана за ову годину. Не добијамо поуздане информације шта ће се даље дешавати – наводи за наш лист Зоран Станић, председник синдиката „Независност” у крагујевачком „Фијату”.

Због неизвесности, радници „Фијата” су у незавидном положају. Док су на плаћеном одсуству, примају 65 одсто зараде. Колико је то у номиналном износу, тешко је рећи, не само зато што постоји забрана да се јавно говори о висини плате, већ и зато што у крагујевачкој фабрици аутомобила постоји шест платних разреда, од којих радници у првом имају бруто основицу која износи 46.200 динара, према подацима које смо добили од синдиката. Да би, колико-толико, попунили кућне буџете оптерећене кредитима, поједини радници „Фијата” раде „на црно”, углавном на градилиштима.

И пре него што је пошаст у виду короне запљуснула свет, у компанији „Фијат–Крајслер” почели су да размишљају којим путем кренути, нарочито откада је кормило гиганта, после смрти Серђа Маркионеа јула 2018, преузео Мајкл Менли. У гладијаторској борби конкурената на светском тржишту четвороточкаша, тешко је одабрати праву тактику, зато је и неизвесно хоће ли, и кад, у крагујевачком „Фијату” почети производња новог модела аутомобила, и ког. А, то је неопходно за опстанак фабрике.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srboljub Tudej
Srbija tetura! Namesto da sa Kinezima naprave dogovor o fabrici elektromobila barem za trziste Balkana i severne Afrike, oni se drze FIATa kao pijan plota!
Bocko
Kakva crna gradilišta, autor teksta hoće da izazove sažaljenje nad radnicima koji sede kući a primaju minimum 30 000 dinara. Ako nešto rade, bave se preprodajom ili naordski švercom!
Beogradjanin - Schwabenländle
АУДИ, БМВ и Мерцедес су већ почели са производњом у Немачкој, Порше је следећи.
Божа
€ 12k је сувише € 5к је реално .
Tatabuc
Koštaće Srpsku sirotinju boga oca ,finansiramo multinacionalnu kompaniju od koja posluje u offšor zoni,od koje Stbija osim troška nema ništa al to smo tražili zato će ceh naše sirotinje postati još veći,kada vrh krize bude došao u Srbiju početkom zime.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.