Уторак, 07.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Са првацима први пут у основне школе улази и дигитални свет

Окосница новог предмета биће безбедност, дигитално друштво и алгоритамско мишљење. − Број часова у распореду остаје исти
(Фото М. Симић Миладиновић)

У корак са најмлађим основцима у осмолетке широм Србије првог септембра званично у учионице првог разреда ући ће и нови предмет − дигитални свет. Није то новотарија коју је изнедрило учење на даљину којем су школе морале да прибегну под пандемијском претњом од средине марта. Овај предмет је давно пре тога осмишљен и брижљиво припреман да буде примерен узрасту школараца у чијем ће се распореду наћи. И то као начин да се под окриљем школског система од најранијег узраста ђаци упознају с непрегледним могућностима али и потенцијалним опасностима које са собом доносе дигитализација и интернет.

Полазна основа овог упознавања је безбедност малишана у виртуелним водама, којима многа деца сурфују и пре него што крену у школу, чак су са смартфонима, таблетима и другим дигиталним уређајима често вештији него са оловком у руци. Прваци су превазишли предмет од играчке до рачунара, процена је надлежних за креирање планова и програма наставе и учења, па се од нове школске године овај предмет спушта образовно-васпитну лествицу ниже − у припремни предшколски програм. А долазак дигиталног света неће оптеретити нити повећати фонд часова првацима, јер ће му место уступити досадашња пројектна настава која у школама у свим разредима и предметима остаје као метод рада. Потврђује то у разговору за „Политику” др Златко Грушановић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања, куће у којој се и кроје наставни планови и програми.

− Програм за први разред направљен је тако да може да се ради са малишанима тог узраста, да се они прилагођавају дигиталном свету који већ увелико познају, али не знају да га могу препознати и од њега имати користи у најразличитијим животним ситуацијама: код куће, у школи, продавници, парку, на излету… Предмет дигитални свет изучаваће се у прва четири разреда основне школе. Његова окосница биће три области: дигитално друштво, безбедност и алгоритамско мишљење. Рецимо, увидеће да и док само ходају развијају алгоритамско мишљење унапред размишљајући о томе шта ће се десити ако скрену десно или лево, а да је управо такав алгоритамски начин размишљања у тесној вези са математиком, касније и програмирањем, разлагањем проблема на мање целине и осмишљавањем корака који воде до решења − појашњава Грушановић.

Предмет дигитални свет у почетку значиће више учење кроз игру, за наставу неће бити неопходне модерно опремљене дигиталне учионице у првом разреду, а за ваљано припремљен и реализован час већ постоји заинтересованост ученика и спремност учитеља, док од учила може бити довољан само један рачунар и видео-бим, што готово све школе имају, указује наш саговорник.

Каже и да ће ђаци, ако се тако договоре са учитељима, на овим часовима за стицање нових знања и вештина моћи да користе своје мобилне телефоне или друге дигиталне уређаје уколико желе да их донесу од куће.

Очекује се да ђаци уз дигитални свет науче како све могу да изгледају дигитални уређаји, за која су занимања незаобилазни сарадници, уз помоћ којих алата најчешће комуницирамо онлајн, а како се можемо креативно изразити употребом модерних технолошких достигнућа... Треба да увиде и шта су предности или мане, сличности и разлике између дигиталних и класичних папирних уџбеника. Дигитални уџбеници нису новина за школарце, већ су се сусретали са дигиталним домаћим задацима, а нови предмет ће помоћи да их лакше решавају.

− Важно је што ће деца усвојити и здраве навике у употреби такозваних паметних уређаја, да би их користили тако да не угрозе ни своје ни туђе здравље, али ни животну средину. Настава дигиталног света ђацима ће дати одговоре на питања како да заштитимо личне податке, где да потражимо помоћ у случају да на екрану искочи непримерен садржај, како да останемо безбедни уколико нам се онлајн обрати непозната или злонамерна особа. На пример, научиће и да приликом коришћења дигиталних уређаја постоје здравствени ризици у вези са прекомерном или неправилном употребом, почевши од тога да треба да очувају вид или правилно држање тела до тога да су и мобилни телефони отпад који се рециклира − илуструје Грушановић.

Дигитални свет ђацима ће, каже, предавати професори разредне наставе, не неки нови, већ њихови учитељи, јер сви педагошки факултети већ безмало три деценије у својим студијским програмима имају информатику и образовне технологије тако да ове области за њих нису непознаница. Уз то, професионално усавршавање учитеља, као и свих наставника, за коришћење савремених информационо-комуникационих технологија, а то значи и предавање и учење у дигиталном окружењу, обавезно је и спада у категорију обука од јавног интереса које континуирано трају.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ilja
U udzbeniku za ovaj predmet se pominju izrazi koji su neprimereni uzrastu učenika, npr. reči ,,komunikacija,,. ,algoritamsko,, i slično. Još jedan primer neodgovarajućeg nastavnog sredstva.
Реформе...
Страхота. Свака реформа све гора од горег. Информатика од 5. разреда и укидање глупости попут изборног спорта у ОШ (зашто физичко двапут да иде у просек) су добре ствари, али је зато заузврат гимназија урнисана изборним предметима (ајде у стручним школама али у гимназијама?!) и новим типовима гимназија "за таленте" које воде ка уништењу општег средњешколског образовања. Чак су и глумци добили своју гимназију. А о овом - немам коментара. Чак је и име предмета дрпљено однекуд, само не знам од где

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.